Hardware Relic


Recommended Posts

Hejsa!

 

Jeg går og pønser lidt på at lave at relic'e mit sæt - ligesom man kender det fra guitarverdenen.

Problemet er at hvis jeg bare smider lugs O.l i syrebad og ætser Chromen af, kan jeg ikke gøre det om. Og hvis jeg en dag skal sælge sættet igen er det måske meget rart at kunne få sættet tilbage til et normalt udseende igen ;)

I post nummer 9 i denne tråd: http://www.drummerworld.com/forums/showthread.php?t=124592nævner han noget 'tinting shellac'

Er der nogen der ved hvad det hedder på dansk så jeg kan søge efter det? Det lyder som om det kunne være en løsning for mig :-)

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak Henrik !

 

Kan bare ik helt få det til at hænge sammen for ham der skriver på drummerworld nævner at han sprayer det på, men det dj linker til er hårde stykker plast der skal varmes op for at blive påsat: http://www.bao-chemie.de/anwendungsvideos/worktops-with-shellac-stopping.html

 

Eller er der noget jeg har misforstået? 🙈

Link til kommentar
Del på andre sites

Forkert link. Og nu ka jeg ikk finde det rigtige.. Grrrr

 

Nå men altså: toner shellak er shellak med toner i.. Dvs farvepigment.

 

Shellak er det samme du bruger til knaster når du maler udendørs træ. Så det er nemt at skaffe. Kaldes derfor også knaste-lak :-)

 

Og så er det "bare" at tone det.. Jeg ville eksperimentere med måske noget bejdse pulver?

Link til kommentar
Del på andre sites

Har læst post 9 i dit link. Det er spritbejdse (alchohol based stain) som han blander i shellacen. Der findes hvid shellac (farveløs). Det er muligt at det er nemmere at styre farven med den. Alm shellac er ravfarvet. Hvis bare det er lugs som skal tones så glem spray. Dup det på med en fnugfri klud for at ramme en uens lagdelt 'naturlig' patinering.

Goes without saying... eksperimenter på noget skrammel først.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmmm. mjaah... det er sgu svært. Jeg synes forfalds-æstetik kan noget. Det kan fylde en genstand med betydning. Men brugsgenstande besjæles vel kun for alvor af... hmmm brug. Anyhow for at tricket skal lykkes, så skal slidtagen og tæskene ha' en logik. Som måden en port bliver slidt ved håndtaget og smadret i bunden af hånden og foden. En guitars slid er ret nemt at afkode (men google 'relic guitar' og se hvor få der alligevel lykkes med at lave smukt 'naturligt' slid). Trommer? Tjah, ud over på reiferne og tromme vs tromme gnidning, så er det jo egentlig ikke ved brug, men under transport at de smadres og transportskader er lidt arbitrære og uinteressante. Jeg tror du skal finde et hærge-tema i vind og vejr oa.:

- har stået i en lade i tyve år

- har ligget på bunden af en sø

- er blevet slæbt efter en pick-up truck på en grusvej i sydstaterne

Tema er vigtig for det hjælper dig med valg og fravalg og med at skabe logik i slidtagen.

 

Min erfaring siger mig at jo kraftigere effekt du går efter, desto hurtigere bliver du træt af udtrykket så overvej balancen. Temaet: Bob fra The Walking dead døde ved sættet og gik lidt i stykker da han to år senere rejste sig, score godt på effekt, men nok ikke fremtidssikret.

Uanset hvad så kræver stor erfaring og/eller mange eksperimenter. Gode referencefotos er guld værd så start med at finde billeder af det du vil gå efter. Keep it simple. Jeg håber at du er vedholdende for der er fandme stor forskel på at lave et lille objekt som en guitar og så et helt trommesæt.

 

Og hold os opdatereret!

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu