Hjælp. En Klump Aluminiumsrør


rettmer

Recommended Posts

Som gammel maskinarbejder klør det lidt i fingrene, når jeg nærmer mig en drejebænk. Jeg er absolut ingen haj udi gør-det-selv med træ og har derfor fået den skøre ide at prøve at dreje en lilletromme i aluminium. Jeg har adgang til værksted og maskinpark og har også handlet lidt ind hos ST drums, men mangler råmaterialet. Jeg har endevendt div. skrothandlere og metalvirksomheder på fyn, sjælland og sønderjylland uden held, så nu prøver jeg her. Er der nogen som kender nogen som kender nogen der har enten et stykke rør, en massiv klump eller et stykke plade, 12-15mm tykt, som kan valses rundt og svejses sammen? Ydre diameter ved jeg, kan fås på 360mm.- indre diameter på 280mm. Længden skal min. være 170mm. Snakker vi plade, skal det være 357x22/7=1122x170mm.

Bliver det en massiv klump, er der mulighed for at lave en 12x6,5 og en 10x6,5 også, hvis nogen skulle være interesseret- så bliver økonomien også bedre!

Med de latterlig høje kg-priser der er for tiden på alu, er jeg klar over det kommer til at koste, hvilket jeg er indforstået med, men med de priser jeg har fået fra de gængse metalhandlere, vil jeg desværre nok være nødsaget til at droppe projektet.

Trommen bliver 14x5,5"- 3mm tyk, m. forstærkning i begge ender (10mm) og vil nok minde meget om disse:

 

Håber der er nogen som kan hjælpe.

Hilsen

Steen

Link til kommentar
Del på andre sites

mit eneste indspark: tykke alu kedler lyder.. efter min mening.. af (&)#&¤%!.. sorry.. kan ikke sige det pænere.. de blir døde, hårde og uden varme/fylde som ellers er det fede ved alu.. alt over 1,5-2 mm vil jeg kraftigt advare imod..

 

er sikker på du kan gøre det!.. men tror bare du blir mindre glad for lyden?.. med mindre "Sct. anger " lyden fra den store mester Lars Ulrich er lige dig?

 

det er måske bare mig.. men feks. pearl Ultracast er samme princip.. og de lyder i manges ører ikke ret godt. Så hellere bare lave en tyk stål eller evt. bronze kedel.. tyk alu.. hmm...

 

Men hvis du kan lide den Spaun herover så go for it seføli!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har forsøgt mig med en 3mm tyk, valset kedel, dog til en freefloating, men den siger hamrende fedt- fokuseret, sprød, varm med kontrollerede overtoner-overhovedet ikke nær st. anger lyden, som jeg bestemt heller ikke kan fordrage. Jeg har fået stor ros fra bandmedlemmer og publikum for den. Ved dog ikke om det kan være pga. at der ikke er nogen huller eller kontakt med lugs, hm, håber ikke det er derfor. Det kan dog sagtens være jeg ender med at lave den 2mm- det er ikke det store problem, hvis den viser sig at blive for død i lyden. Både Spaun og Gretsch er 3mm. Gretsch'en lyder lidt bedre her:

Link til kommentar
Del på andre sites

Måske du bare er bedre til at lave kedler.. Pearls er med 5 mm i kanten.. Har haft både en ultracast og en selvbyg i stål med 3/5mm.. Stål synes jeg lød bedst.. Tyk alu mister bare den lækre bløde sprøde lyd. Synes jeg. Men har jo ikke prøvet din FF.. SOM lyder spændende!

 

Altså du skal sgu da gøre som du vil. Jeg er bare et gammelt brokkehovede ;-)..

 

Og så elsker jeg 1-2 mm alu kedler.

 

Selvom min favorit lige pt. Er en vintage Sonor i ferro mangan stål.. Den er endda kun valset..Men den lyder simpelthen som en våd drøm!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu