Flash Jeres Låger V. 2.0


k_50

Recommended Posts

Den gamle cykeltråd lider lidt af døde billeder, så her kommer en ny. Der må også være andre, der har fået nye siden sidst.

 

 

Jeg starter med racerlågen. En fin, fin Battaglin i det pureste lilla med Campagnolo både det ene og det andet. Den ryger så godt nok til salg om lidt fordi, rammen ved nærmere eftertanke er en tand for lille til mig, og jeg godt kunne bruge pengene til at få renoveret det Forkromede Lyn (min højt skattede Sunn Vertik 2, som efter 21 hårde år efterhånden viser tegn på fremskreden alderdom)

 

DSC_0100_zpssattk0mr.jpg

 

DSC_0101_zpsbvdj1hrv.jpg

 

 

Og vinter-/regnvejrs lågen. En skøn, gammel Union Arizona, som lige har fået nye dæk og service, så alt kører som smurt i olie (tøhø).

 

DSC_0107_zpswabjrmed.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Her er min hjemmerenoverede sommerlåge.

IMGP5068 24.JPG

Et ca. 1980 Tange No. 2 stel, lakeret hos en lokal autolakerer, forskellige dele udvalgt dels efter form og funktion, men også med solid skelen til pris.

Derfor - kun Campagnolo Record nav, og ellers SunTour Cyclone gear, CLB bremser, Simplex vælgere og den smukkeste frempind af dem alle, en 3TTT Record.

En robust og velkørende vintageracer, til en rimelig pris.

Jeg har et par andre cykler, som jeg tilbagelægger flere kilometre på - men de er ligeså gamle.



Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen så smider jeg da også lige et billede af min to-hjulede "et og alt" … min kære Bullitt som jeg nu har kørt på i snart 4 år. Jeg vender aldrig tilbage til en almindelig cykel igen.

 

8 Gears Alfine narv, samt hydrauliske bremser. Kører snildt 35 km/t, og er takket været de lynhurtige gear først over alle lyskryds i Kbh :dev:

 

IMG_0049.JPG

 

(I øvrigt lastet med 680 pakker SlapKlatz der skal til Japan. Kører så ikke hele vejen med dem dog :lol: )

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen så vil jeg da også.

 

Sjovt som flere af os har flere fælles passioner.

 

BATAVUS CRITERIUM - modificeret til let dagligcykel. Reynolds 531 rør hele vejen rundt. Shimanodele fra 600-serien (det som senere blev til ultegra) og hjemmestrikkede hjul - Campagnolo fælge på American Clasic nav. Sadlen er en Rolls - det eneste jeg kører på. Der er ikke taget hensyn til at få en egentlig klassiker. Den er smækket sammen af det, som nu "lå på lager" (jo, jo, det er ikke kun overflødige trommedimser, der fylder dette hus).

 

DSCN5520_zpsew3edkpg.jpg

 

Det er i øvrigt sjovt, så meget hjulbygning og trommestemning minder om hinanden. Ja ok, hjulbygning er måske lige en tand mere kompliceret, men alligevel: Tålmodighed, altid arbejde diagonalt og ensartet hele vejen rundt. Små nøk ad gangen og en kæmpe personlig tilfredsstillelse, når den til sidst sidder lige i skabet.

 

Jeg har forøvrigt også en mere tur-præget cykel med bagagebærere til tasker både for og bag. Lavet af italiensk Falck-stålrør.

 

Og en Bianchi racer men komplet shimano 105 gruppe. Også italiensk stål blot Columbus SL

 

Og til slut altvejrscyklen til den daglige frem-og-tilbage transport med læs i skidt vejr. En moderne Cross-citybike-hybrid fra Cube

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Jeg flasher da gerne min gamle havelåge.

 

Jeg hjulrer rundt på en Everton Concept 3000 fra 1995, som jeg købte på DBA for 1200 kr. for nogle år siden. Jeg bruger den både til en smule dagligdagskørsel og til en del motionscykling for tiden.

Skoene er i øvrigt italienske lædercykelsko af mærket Marresi. De var dyrere end cyklen ...

 

IMG_1221_zpsof5g0auf.jpg

 

Og så skal Continental overhovedet ikke have ros for at lade de gule GP4000 udgå. Når de her dækker engang (snart) skal udskiftes bliver det meget mere kedeligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg flasher da gerne min gamle havelåge.

 

Jeg hjulrer rundt på en Everton Concept 3000 fra 1995, som jeg købte på DBA for 1200 kr. for nogle år siden. Jeg bruger den både til en smule dagligdagskørsel og til en del motionscykling for tiden.

Skoene er i øvrigt italienske lædercykelsko af mærket Marresi. De var dyrere end cyklen ...

 

IMG_1221_zpsof5g0auf.jpg

 

Og så skal Continental overhovedet ikke have ros for at lade de gule GP4000 udgå. Når de her dækker engang (snart) skal udskiftes bliver det meget mere kedeligt.

 

Lækker - og vildt lækker til prisen!

 

Den bliver da også fin med et par gode sorte dæk med brune/tan/gummi dæksider.....Veloflex, for eksempel.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lader til, at flere af jer foretrækker gammeldags (undskyld vintage) cykelsko og ældre pedaltyper. Jeg har adgang til et lager af italienske Castelli sko beregnet til pedaler med tåclips og remme. Der er forskellige størrelser - jeg har ikke overblik over udbud, men det kan fås. De er små i størrelserne.

 

Og for vovehalsene blandt jer kan der også skaffes NOS Cinelli selvmordspedaler - dem hvor man er spændt HELT fast til pedalen.

 

Skoene er ikke så dyre, pedalerne koster noget mere.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Det er måske lidt et long-shot, men skulle der måske være en af jer, der ligger inde med en aksel på 7,5mm. i diameter og omtrent 135 lang? Jeg mangler nemlig en til forhjulet på mit prægtige grønne køretøj, da den gamle er knækket. Og de er tilsyneladende ikke lige sådan at opdrive med de mål.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 måneder senere...

Så' det forår og tid til at rode med cykler igen. Jeg har lige været ude at hente nye, astfatvenlige dæk til mountainbiken, og så kom der også en pakke i formiddags med lidt dele. Ny klinge til foran, et-gearskonvertering til bagpå, nye slanger og en flot lilla kæde.

Så skal der hygges!

 

IMG_0334_zpsibsljeeg.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Her er så, hvad jeg har bedrevet eftermiddagen med (i det helt perfekte vejr)

 

IMG_0338_zpshxf9a1ak.jpg

 

 

Af med det gamle

 

IMG_0339_zpslumwh8cm.jpg

 

 

Klingen var gået langt over udløbsdatoen

 

IMG_0340_zps2zcmx2vi.jpg

 

 

Ny klinge på

 

IMG_0341_zps7p5dgyz4.jpg

 

 

Færdig-ish

 

IMG_0343_zpsn2gljqle.jpg

 

 

Bagenden

 

IMG_0344_zpsxjb3wbal.jpg

 

 

Kranksættet var desværre groet noget så gebommerligt fast, og det skurer i lejet, så jeg bliver alligevel nødt til at sende den ned til min gode cykel-guy og få ham til at checke op på det. Så kan han jo meget passende i samme omgang gå hjul og bremser efter i sømmene og få kædelinjen helt i skabet (jeg kom selv ret tæt på, men helt perfekt blev det sgu ikke).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Tænk en gang, hvad man dog finder, når man roder rundt i sommerhusets skur efter en kædesav, som viste sig at være i udu. En aldeles glimrende havelåge, som intet fejler ud over møre dæk.

 

963ECD77-4569-4539-9D59-89773CB52435_zps

 

Den skal nok blive praktisk til at hente mælk, smøger osv. (Brugsen ligger lige præcis langt nok væk til, at man ikke gider gå, men tæt nok på til, at jeg lidt synes, det er noget gris at starte bilen for den slags småting). Eller til at spænde efter hunden og gøre grusvejene farlige...

Link til kommentar
Del på andre sites

Og i min mors kælder stod der en BMX Cruiser (også Sunn fra 90'erne), som jeg købte for snart mange år siden, da jeg boede der, og aldrig rigtig kom videre med. Men nu skal det være!

Til en start skal den have et grundigt bad, nye dæk og en ny bremse, så den kan blive køreklar. Og så skal de der rædsomme pegs og gyro headsettet dø, så den kan komme til at ligne en ordentlig cruiser igen. Videre frem tror jeg, det bliver noget med et mere old school styr og måske blå grips, sadel og kæde...

 

C5BC80D3-5E25-453A-9B69-912C4C8E90C2_zps

Link til kommentar
Del på andre sites

Har lige solgt min sidste motorcykel - skal aldrig eje en sådan igen.

 

Jeg var efterhånden blevet helt bange for at køre, da jeg synes, bilisterne kører afsindig hurtigt og uden at tage hensyn - der er sket et skred her de sidste 10-15 år, synes jeg.

 

Nu begyndte jeg jo også at køre MC i 1980, hvor der ikke var nær så mange biler (og ej heller nær så mange lastbiler) på vejene. Og alting gik bare langsommere dengang, synes jeg - bilerne var i hvert fald ikke så hurtige i optræk og ved overhalinger dengang.

 

I dag tages der mange chancer ved overhalinger, da almindelige familie-biler er blevet en del hurtigere ... og selv lastbilerne kører hurtigere i dag - skal man undgå at bliver indhentet af en sådan, skal man godt over 90 km/t.

 

Men så måtte jeg jo hellere finde en anden 2-hjuler. Frem med min 20 år gamle racer - men kroppen er ikke helt glad for at lægge sig frem på rytter-styret længere.

 

Så af med den og på med nyt "herre-styr". Og på med 2 nye dæk og slanger + smøring af kæde - og den kører igen.

Cykel.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Den er da bleven fin! Jeg går også med overvejelser om at bygge noget ligende op omkring en lidt mere old-school ramme som hverdagscykel. Men det må blive efter, jeg får ordnet BMX'eren (og den 26" cruiser, jeg også har fået en mani med at skulle have :lol:).

Jeg skulle så hilse og sige, at vi cyklister (i hvert fald her i København) i den grad også lever livet farligt. Ikke så meget på grund af bilisterne, som, jeg synes, faktisk er blevet bedre til at tage hensyn i løbet af de sidste 10-15 år. Men mere på grund af alle de andre cyklister, som ikke tror, reglerne gælder for dem, og som lader til at tro, at bare man kører langsomt nok, behøver man ikke at orientere sig bagud, når man trækker ud for at overhale en cykeltaxi eller en børnecontainer - så kan man hurtigt ende ude i busbanen eller på fortovet, når man kommer bagfra med 35-40 i timen og selv skulle til at overhale...

Link til kommentar
Del på andre sites

Så småt i gang med projekt BMX.

 

Alt er pillet af rammen

555DA061-769F-40E1-A138-D58BA8D22D74_zps

 

Kranklejerne trænger i den grad til rens og nyt fedt (lige som resten)

CAEEAC07-7D62-4883-98EA-55FC21930F43_zps

 

Rengøring begyndt. Kemikalier er min ven - rensebenzin til klisterrester, Cillit Bang! til rust og snavs, og noget pudseværk, jeg fandt i skuret, så den ikke ruster igen. Pæn bliver den aldrig, med mindre jeg lakerer den eller får ny krom på.Men den bliver i hvert fald ren!

55D023B6-3ED5-426A-8AA5-B424C7B3AF92_zps

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er ikke utænkeligt - der ligger jo faktisk en klub med en ret fed bane lige i nærheden. Men umiddelbart er planen, at den skal bruges til weekend-hyggeture og måske en smule afslappet hopperi i fælleren (meget afslappet, da jeg efterhånden er kommet op i en alder hvor, man går i stykker, hvis man vælter).

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu i har flashet jeres fine cykler så får i da også mine:

 

Min trofaste Christiania: https://www.instagram.com/p/BOKDNyOg-U6/ https://www.instagram.com/p/BLllwrsAK4w/

https://www.instagram.com/p/07gb-Ai0aO/

 

Min trofaste lille frontlads finske cykel, (har fået kærlig hånd) samt et duomatic nav bagfå = fedt!: https://www.instagram.com/p/BJcwE6FgPFA/

https://www.instagram.com/p/BKdkKzyAxfH/

 

Min VIva Wire - nu med Carbon forgaffel og Automatix baghjul: https://www.instagram.com/p/28iLQxC0ZX/

Tidligere cykler: https://www.instagram.com/p/2Y4ISOC0Qr/

https://www.instagram.com/p/2QwLmPi0R5/

https://www.instagram.com/p/1Lr5yMi0VZ/

https://www.instagram.com/p/1BIv9JC0Qg/

https://www.instagram.com/p/1BRBicC0T8/

Link til kommentar
Del på andre sites

Den er fed, den Principia! Jeg brøds mig ellers normalt ikke om nyere cykler (hvor jeg lige som med så meget andet hænger ret så ubehjælpeligt fast i 90'erne), men den kan et eller andet. Hvilken gearing kører du?

Christianiaen er også nice. Sådan en gad jeg også godt have, eller i det mindste en short john til at fragte grej frem og tilbage til øveren.

 

Jeg overvejer for øvrigt med BMX'en at forsøge mig med at male rammen. Den kan dårligt blive grimmere, end den er nu, så jeg tænker, den lige så godt kan blive prøveklud. Hvis det fucker helt op for mig, kan jeg jo altid strippe den igen og få den pulverlakeret ude i byen...

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu