Klik / Backing Track


søs

Recommended Posts

Hej!

 

Nu deltog jeg forleden i en længere "debat" på Facebook omkring brug af klik / backing-track i musiker-sammenhænge. Der var en del diskussion om for og imod.

Jeg er ikke udpræget for, da jeg oplever, spillet kan blive noget "stift" - at nogle musikere gemmer sig bag backing-track - og at der blandt musikere kan være en tendens til, at live-musik skal være så perfekt og så nær originalen som muligt (som jeg tror kun gælder for musikere - jeg oplever i hvert fald ikke dette krav blandt publikum i Vestjylland).

Men efter at have læst andres indlæg om, at klik / back-track kan være en god ting til at styre guitar-effekter, percussion-effekter, lys-effekter, selve scene-showet, o.lign. - bøjer jeg mig for disse indlæg, og trækker lidt i land ...

Nu skal det heller ikke lyde som om, klik og backing-track er umuligt i min verden. Jeg tjener en del gode penge som ansat i et 3-mands danse-orkester (keys, guitar og trommer), hvor så bassen bor i en box. Her er klik nødvendigt, da det er bassen, der bestemmer tempoet. Her er et par eksempler på, hvordan det kan lyde (optaget fra min in-ear mixer, så klikket er hørbart, og trommerne er extra høje):

 

http://skjelmose.mono.net/upl/9792/GirlfromImpanema.mp3

 

http://skjelmose.mono.net/upl/9796/48.Tilfldigvisforbi.mp3

 

 

Samtidig kan jeg - hvilket nok ikke har undgået trommeslagerens øre - afsløre, at jeg til visse spille-jobs faktisk spiller med Roland TD-25 trommer. Hvis I har lyst, kan I komme med kommentarer til, om dette er acceptabelt. Jeg ved dog - af bitter erfaring - at spille med akustiske trommer i små forsamlingshuse, kan være et helvede, så derfor ...

Link til kommentar
Del på andre sites

Links?

 

Direkte links til musikken er synlig på min pc - men desværre ikke på min iPad. Hvad dette skyldes, ved jeg ikke ..??

 

.. kan vise dem som "ind-direkte" links her:

 

1. link m/ klik: http://skjelmose.mono.net/upl/9792/GirlfromImpanema.mp3

 

2. link m/ klik: http://skjelmose.mono.net/upl/9796/48.Tilfldigvisforbi.mp3

 

3. link u/ klik: http://skjelmose.mono.net/upl/9798/019Komnuhjem.mp3

 

.. er det bedre ..?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har fuldt debatten lidt og vil ikke komme med tilføjelser til det med backtrack og klik andet, end at jeg sgu godt kan swinge med et klik.

 

Jeg spille i en del bands og et af dem har en lidt sjov i konstellationen. Det er som udgangspunkt en duo der så kan udvides til en trio og sidst til et fuldt 5 mands orkester. Når vi spiller trio er det med en sangerinde, keys og med mig på trommer. Så det er med klik hele vejen.

Jeg spiller altid akustiske trommer og kender kun alt for godt til det, med små forsamlingshuse med dårlig akustik. Selv om jeg godt kan spille lavt (jeg spiller også akustisk jazz) er det bare ikke fedt at sidde hele aften og nærmest have berøringsangst med sine trommer.

 

Vi har et job i september hvor både pladsen og lokalet er meget småt. Jeg har overvejet at tage mit Roland TD-11 med istedet for de akustiske trommer, men er lidt usikker på udfaldet, da det er første gang at mit Roland skal "luftes" for et publikum.

 

Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på ift. lydopsætning i modulet? Jeg har ikke rodet særlig meget med det og bruger primært de sæt der i forvejen ligget fra fabrikken.

PS. Et TD-11 modul har kun en L+R udgang, så jeg kan ikke lave individuelle outputs.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, jeg har så rodet RIGTIG meget i mit TD-25 modul for at finde den bedste mulige lyd til mine ører - synes, de fabriksindstillede trommesæt lyder knap så godt ... og modulet er ikke helt på højde med mulighederne i fx "2Box Drumit 5", men Roland er meget pålidelig og deres pads og ophæng fungerer bare, så ..

 

Jeg har prøvet at stemme trommerne op og ned - prøvet forskellige former for "dæmpning på skind" - og blandet de forskellige trommesæt. Skruet op og ned for selve lydstyrken på de forskellige dele i sættene, da jeg ikke synes, de harmonerede særlig godt fra fabrikken (så var bd for lav - så var snaren for høj - og de forskellige bækkener ligeså).

 

Stortrommen i lyd-filerne ovenfor kaldes faktisk for "heavy", og er så skruet en del ned. Snaren stammer fra noget "studio maple" noget, som Roland kalder den - den er så "stemt" rimelig højt (har faktisk 2 forskellige stemte snares, jeg skifter imellem). Bækkener stammer fra forskellige "stilarter" i modulet - her har jeg 2 sæt at skifte imellem.

Alene kantslaget er for viderekommende. Fra fabriks-indstillingen er det svært at skelne mellem kantslag og rimshot. Så jeg har justeret på dette, så man nu skal slå rimelig hårdt på kanten, før den registrerer slaget som et rimshot. Ligeledes er selve kantslaget fra fabrikken ikke særlig vellydende, så den er osse justeret.

 

Der er også tilført noget rumklang på sættet. Så vidt jeg husker, er effekter stillet på nul i modulet fra fabrikken.

 

Det er rimelig let at justere op og ned for lydstyrken på et TD-25. Du slår på den ønskede pad, der skal justeres, og så kan du justere styrken op og ned med een enkelt knap.

Så alt i alt har det taget en del tid at sammensætte min lyd - og jeg kan høre på indspilningen ovenfor, at jeg ikke er helt færdig endnu, da stortromme og hihat er for høje - særlig stortrommen bliver for kraftig ud gennem et stort PA, da den er temmelig dyb og fyldig der ...

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

PS. Et TD-11 modul har kun en L+R udgang, så jeg kan ikke lave individuelle outputs.

 

MIt TD-25 har også kun L+R udgang. Dette fungerer dog udmærket alligevel. Jeg kan jo hurtig skrue op og ned for hver enkelt pad på modulet - om nødvendigt. Kan dog ikke lave EQ på hver enkelt tromme, men mit gode hjemmearbejde har gjort, at det fungerer alligevel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for et fyldstgørende svar Søren.

Jeg dykker ned i modulet og begynder at rode.

Jeg tænker at bruge nogle studie monitor til at høre reference på. Men er godt klar over at det EV PA vi spiller over, lyder noget anderledes. Men det er nok det tætteste jeg kommer på den "rigtige" lyd.

 

Det er vist samme processer som vores moduler bruger. Mit har bare ikke så mange lyde og nok heller ikke helt så mange modulation muligheder.

 

Hilsen Frederik

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...
  • 6 måneder senere...

Hej!

 

Nu deltog jeg forleden i en længere "debat" på Facebook omkring brug af klik / backing-track i musiker-sammenhænge. Der var en del diskussion om for og imod.

 

Jeg er ikke udpræget for, da jeg oplever, spillet kan blive noget "stift" - at nogle musikere gemmer sig bag backing-track - og at der blandt musikere kan være en tendens til, at live-musik skal være så perfekt og så nær originalen som muligt (som jeg tror kun gælder for musikere - jeg oplever i hvert fald ikke dette krav blandt publikum i Vestjylland).

 

Men efter at have læst andres indlæg om, at klik / back-track kan være en god ting til at styre guitar-effekter, percussion-effekter, lys-effekter, selve scene-showet, o.lign. - bøjer jeg mig for disse indlæg, og trækker lidt i land ...

 

Nu skal det heller ikke lyde som om, klik og backing-track er umuligt i min verden. Jeg tjener en del gode penge som ansat i et 3-mands danse-orkester (keys, guitar og trommer), hvor så bassen bor i en box. Her er klik nødvendigt, da det er bassen, der bestemmer tempoet. Her er et par eksempler på, hvordan det kan lyde (optaget fra min in-ear mixer, så klikket er hørbart, og trommerne er extra høje):

 

http://skjelmose.mono.net/upl/9792/GirlfromImpanema.mp3

 

http://skjelmose.mono.net/upl/9796/48.Tilfldigvisforbi.mp3

 

 

Samtidig kan jeg - hvilket nok ikke har undgået trommeslagerens øre - afsløre, at jeg til visse spille-jobs faktisk spiller med Roland TD-25 trommer. Hvis I har lyst, kan I komme med kommentarer til, om dette er acceptabelt. Jeg ved dog - af bitter erfaring - at spille med akustiske trommer i små forsamlingshuse, kan være et helvede, så derfor ...

hej gutter jeg kan ikke lade være :ph34r:
hvis (musikerne) mener at det skal være nær perfekt
og lyde som originalen så er de dygtige nok til at kunne klare det uden backing desuden klik eller backing kan kun give et
resultat !! mindre kontakt mellem musikerne = mindre nerve
en af grundene til at (lagkage inspilninger) bare ikke får det rigtige liv
live koncert efter min mening bør være uden støttehjul
dog må jeg tilstå hvis noen hører om et par spillejobs
med backingtrack med høj hyre fyrer jeg en ond
luftguitar af anytime for et par tusser :cigar: he he
Redigeret af shell master
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for et fyldstgørende svar Søren.

Jeg dykker ned i modulet og begynder at rode.

Jeg tænker at bruge nogle studie monitor til at høre reference på. Men er godt klar over at det EV PA vi spiller over, lyder noget anderledes. Men det er nok det tætteste jeg kommer på den "rigtige" lyd.

 

Det er vist samme processer som vores moduler bruger. Mit har bare ikke så mange lyde og nok heller ikke helt så mange modulation muligheder.

 

Hilsen Frederik

Jeg har kun prøver meget sparsomt at bruge eltrommer på job, men en ting jeg havde glemt at tænke på var, at de andre I bandet pludselig også hører trommerne anderledes. Det kræver at I alle har gode monitorforhold, og så kræver det (for mig) en del tilvending at lyden ikke kommer fra det man slår på.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har kun prøver meget sparsomt at bruge eltrommer på job, men en ting jeg havde glemt at tænke på var, at de andre I bandet pludselig også hører trommerne anderledes. Det kræver at I alle har gode monitorforhold, og så kræver det (for mig) en del tilvending at lyden ikke kommer fra det man slår på.

Ja, dine med-musikanter skal have nogle virkelig gode monitorer for at få en god lyd fra el-trommerne.

Selv bruger jeg in-Ear (med klik) - og så virker det som om, lyden kommer fra trommerne. Jeg har så panoreret de forskellige pads ud, så det virker naturligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu