Olie Giver Mælkehvidt Skær


kalwa

Recommended Posts

Hej selvbyggere!

 

Jeg har givet en tromme en Junckers klar bordpladeolie, som jeg før har haft succes med at bruge. Jeg vil gerne lave en satin finish og mellemsliber med fin ståluld. Selve overfladen føles helt rigtig, men jeg får sådan et mælkehvidt skær :( Hvilken olie skal jeg bruge for at lave en flot satin finish uden det mælkehvide skær? Er det Tru Oil??

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har før brugt linolie, men den hærder først om 100 år og lufter langt væk det første stykke tid, så droppede det på denne.

 

Ja, kedlen er slebet helt ned og bejdset. Jeg kan bare ikke finde ud af, om det muligvis er selve olien, der ikke egner sig til at lave en satin finish. Kan jo være tilsætningsstofferne eller andet, der gør det??

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Bordpladeolie kan give være tilsat hvid pigment (men det burde stå på dåsen)

 

Tru-Oil giver en blankere (næsten som lakeret) finish.

 

Linolie giver et gult skær - fedt nok hvis det er det man er efter...

 

 

Jeg ville også sige finishing oil til den matte satin-finish

Link til kommentar
Del på andre sites

Finishing oil

 

https://www.slojd-detaljer.dk/kategorier/trae-metalslojd/overfladebehandling-lim/mobelpleje/finishing-oil-indendors-pid1689

 

Jeg er sikker på at hr. Rathje skriver en masse om det lige om lidt :-)

 

yep.. men du kom først ;-)

 

Finishing oil er bare nemmest at arbejde med.. og det er møg godt. Lidt dyrt.. men det rækker jo vildt langt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Og det giver en lidt mere jævn finish fordi man dermed fylder de små fordybninger lidt ud med olie. Alt tæller når det skal være lækkert.

 

Nogle lægger 3-4 lag på før de sliber.. Jeg kan godt lide at gøre det fra 2. Lag og frem.. Det giver en super glat finish som bare er lidt mere lækker. Synes jeg.

 

Det skal tørre i stue temp i CIRKA:

1 LAG: 12-18 TIMER

2. LAG: 8-12 TIMER

3 - X LAG: 6-8 TIMER

 

Husk at støvsuge overflade efter polering med ståluld 000.. og INDEN du lægger næste lag på, så tør lige efter med en svagt fugtig klud. Hvis man efterlader ståluld uld støv så ruster det nemlig og det ser grimt ud.

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 6 måneder senere...

Jeg har før brugt linolie, men den hærder først om 100 år og lufter langt væk det første stykke tid, så droppede det på denne.

 

Ja, kedlen er slebet helt ned og bejdset. Jeg kan bare ikke finde ud af, om det muligvis er selve olien, der ikke egner sig til at lave en satin finish. Kan jo være tilsætningsstofferne eller andet, der gør det??

hvis du vil bruge lindeolie skal der bare

blandes sikkativ (tørrelse i)

lineolie lak er lindeolie med sikkativ i

hvis man putter for meget i hærder den

inden du løfter penslen he he

men det er løsningen med lindeolie

bare man bruger rette mængde :-)

gert

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu