Elektronisk Sæt Til Nybegynder?


cthomsen

Recommended Posts

Hej trommeslagere,

 

Jeg er lige begyndt at tage trommeundervisning, og har aldrig spillet trommer før. En del år med guitar, men har altid ville lære trommer, så nu skulle det være! Jeg bliver næppe god med 45 minutters undervisning om ugen, så må have et sæt at øve på- desværre er akustisk udelukket.

Jeg har kigget lidt omkring, både brugt og nyt. på DBA fås følgende:

 

Roland TD-9, 6 år gammelt, 4999,-

http://www.dba.dk/elektronisk-slagtoej-roland/id-1027603132/

 

Roland TD-4 3200,-

http://www.dba.dk/elektronisk-slagtoej-roland/id-1027344136/

 

Og fra nyt: Yamaha DTX450K 4549,-

http://www.4sound.dk/trommer/digitaltrommer/yamaha-dtx450k

 

Mit budget er max. 5000,- og eneste krav er at der skal være en "rigtig" stortrommepedal.

 

Giv meget gerne Jeres bud, også selvom de ikke inkluderer ovenstående.. På forhånd tak! Mvh Casper

Link til kommentar
Del på andre sites

TD-9 må være mit bud.
Mht. den "syntetiske trommelyd", synes jeg faktisk ikke, de har ændret sig nævneværdig de seneste år - i hvert fald ikke siden 9'eren kom til.

 

Gik selv fra TD-12 (som er på alder med 9'eren) til den nye TD-25 (som har samme lyde som TD-30) uden at kunne høre væsentlig forskel. Den største forskel på de 2 er, at 25'eren er betydelig mere anslags-følsom - og derfor giver en mere realistisk spillefornemmelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tror det er underordnet hvilket du vælger. Men sørg for at der er Mesh skind på lilletrommen(tror jeg det hedder). Jeg har et yamaha Dtx Xplorer og er uden Mesh. og efterhånden som jeg er blevet bedre og er begyndt at lave rul og ghost notes mangler lilletrommen lidt.

 

Udover det, så sørg for at hihatten føles rar at slå på. Mht pedal, så køb en god en og brug med sættet.

 

Kan kun anbefale et elektronisk sæt. Jeg har mit derhjemme og kan øve på det om aftenen når den lille sover uden at forstyrre ham eller konen, og så et par gange i ugen drøner jeg ind til øvelokalet og slår på de akustiske. Tror det er vigtigt du ikke kun spiller elektronisk. Afstandende på et "rigtigt" trommesæt er helt anderledes samt den lyd du producerer med dine slag.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

td-9

 

så simpelt er det.. bedste lyde og bedste feel.. hvis du en dag får råd æ, så kan du opgradere modul og tom pads (til mesh).

 

tip: du kan hente en update på nettet (hos Roland) til modulet gratis. så er det magen til TD-9 K2

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Casper.

Godt nok har du allerede brændt dig varm på TD-9 (rigtig kvalitetshardware) og mit bud ligger over din maxgrænse, så hvis det virkelig er max, så se bort fra mit indlæg.

 

Men jeg kan anbefale Alesis DM10 studio kit med mesh skind.

Thomann sælger det stadig til en meget god pris.

 

Du får noget mere hardware for pengene end ved Roland og mesh på alle pads.

Lydene i modulet er OK, men trommesættet er klart bedst hvis man kobler det til en computer og bruger trommesamples den vej igennem (det koster en del mere og er ret tidskrævende at sætte op, men potentialet er rigtig stort).

Hardwaren er ganske holdbar og nem at sætte op - fine triggers på både tromme- og bækken pads, men hi hat-pedalen er ret vattet - fungerer dog helt OK.

 

Værd at overveje hvis du ikke er 100% låst :)

https://www.thomann.de/dk/alesis_dm10_studio_mesh_e_drum_kit.htm

Link til kommentar
Del på andre sites

bare husk at til det budget så er modulet ikke særligt godt. Og det er nødvendigt med eksterne lyde via laptop eller lign, for Alexis DM10 (som er magen til Pearls modul) er altså ikke noget nær TD9 i lækkerhed eller feeling.. mesh har de. men det er stort set eneste plus. Der er samme muligheder i at koble et td9 til en laptop. Har jeg selv brugt det til. Og igen. fornemmelsen af at imitere rigtige trommer er bare bedre hos Roland.. altså.. synes jeg.. så det er jo subjektivt.

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Det her bliver et lettere sidespor og måske ikke det trådstarter leder efter, men jeg føler stadig det er rimelig on-topic så here goes:

 

Denne, også hos Thomann, minder en del om Alesis. Kvaliteten er muligvis en lavere klasse.

 

https://www.thomann.de/dk/millenium_mps_750_e_drum_mesh_set.htm

 

Jeg har dårlige erfaringer med Millenium. Det er simpelthen _for_ billigt.

 

Det føles meget ustabilt, triggerne på pads reagerer ikke ordentligt, selv efter kalibrering osv.

Holdbarheden virker ikke så god.

 

Derimod står Alesis rigtig stabilt, triggerne på alle pads fungerer super godt efter en grundig kalibrering og man har rigtig mange udvidelsesmuligheder som hos Roland, Yamaha o.l. ville koste væsentligt mere.

 

Men som henrikrathje siger, så kræver det lidt at man kobler det til en sampler som kan stå for lydene, fordi modulet vil aldrig være imponerende hvis man leder efter rigtige trommelyde.

Addictive Drums 2 er fx super nemt og hurtigt at sætte op og der får man nogle ret sprøde samples så man nemt kan komme i gang med at spille og optage.

Ellers er der Superior Drummer 2.0 til entusiasten og produceren der vil have fuld kontrol, men det kræver også mange timers nørderi og en del frustration.

 

Selvfølgelig kan man også bruge et TD9 til det, men for nogen er problemet bare det manglende mesh for at dæmpe støjen. Der får man trods alt en ganske velfungerende hardware-pakke hos Alesis, hvor man skal smide mere end det dobbelte for noget tilsvarende hos Roland. Selvfølgelig får man noget mere kvalitet for de penge man lægger hos Roland, men det er ikke nok til at forsvare merprisen for mig, der vinder Alesis any day.

 

Man får hvad man betaler for, for det meste, men Alesis er en god balance mellem kvalitetskompromiser og pris. Det kræver man justerer det grundigt og benytter man den realhat-pedal der følger med til hi hat, så skal den modificeres, men så har man altså også et ekstremt billigt sæt der fungerer og lyder som et meget dyrere Roland- eller Yamaha-sæt.

 

Just my two cents...

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu