Lave Hul I Stortromme Frontskind Eller Ej? (Primært Studie)


ohm-ish

Recommended Posts

Jeg tænker at lave en lille ting så stortr.-mikrofonen er sat op indvendigt i stortrommen.

Bungee snore, opspændt, xlr stik på trommen.

A la "Kelly Shu", bare hjemmelavet, simpelt og billigt.

 

Når jeg nu gør dét, er det så nødvendigt også at lave et hul i frontskindet?

Jeg vil jo gerne have en lidt basketball snappy lyd, men også meget gerne bevare den dybere bund i lyden.

Så jeg tænker at pege mikrofonen mod frontskindet/pedalen indvendigt..

Det burde vel give lidt af begge, ik os'?

 

Sættet skal primært bruges til øvelokale/studie, ikke live pt.

Redigeret af ohm-ish
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har en Audix D6 siddende i min 22"x18" i en Kelly SHU, og det fungerer glimrende. Jeg har et 5" hul i frontskindet - både for fornemmelsen og muligheden for at smide en mikrofon i hullet også. Mikrofonen i SHU'en får mere anslag (klik) fra køllen, men til gengæld ikke for alvor gavn af bund fra frontskindet.

 

Hvis det er kun er til studiebrug, ville jeg dog hellere prøve mig frem med mikrofonen på stativ fra gang til gang. Ulempen (som også kan være en fordel) ved SHU er jo netop, at man ikke kan flytte mikrofonen efterfølgende.

Link til kommentar
Del på andre sites

som Mads siger : trommer lyder aldrig ens.. ikke engang i samme lokale!

 

jeg har et sæt stående fast i et studie.. og hver gang vi sætter mics på så starter man lidt forfra.. det lyder altid fedt.. Men ikke ens. Medmindre man sømmer det fast og mikrofoner også står 100% fast.. Men bare EN mic flyttes 1 cm, så ændrer lyden sig.. det er både det fantastiske og det DYBT belastende ved trommer ;-)

 

det er meget sjældent at en enkelt mikrofon er nok på en BD.. Vil man ha den dybe luftige lyd, så er man nødt til at ha en mikrofon på frontskindet også.. eller evt et andet sted. det afhænger af lokalet. jeg har typisk et 4" hul i siden på mine frontskind..synes 5" er lige i overkanten..

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er bare lidt ærgeligt at have lavet den perfekte optagelse, men lyden fra stortrommen holder ikke helt.

 

Hvorfor ikke sætte en MIDI-trigger på til studiebrug? Så har du mulighed for at lægge en hvilken-som-helst stortromme over/ under i mixet. Jeg benytter en Nord Drum 1 og får både stortromme, Nord-stortromme og MIDI-signal over i DAW.

 

Der er dømt BUM!

 

Rolands midprice-løsning hedder TM-2...

Link til kommentar
Del på andre sites

MattiasF ja det tænker jeg også på at gøre. Bare via Cubase (uden trigger på trommen)

Jeg elsker akustisk stortromme når den er indstillet godt, men det er også fedt med lidt mere snappy elektro lyd indover.

ps, mit projekt er ikke vildt seriøst

Link til kommentar
Del på andre sites

 

 

Hvorfor ikke sætte en MIDI-trigger på til studiebrug? Så har du mulighed for at lægge en hvilken-som-helst stortromme over/ under i mixet.

 

 

Men det behøver man jo ikke en trigger for at gøre - audio-replacement i f.eks logic kan gøre det samme.

Det tager 2 minutter når man lige har lært hvordan - og så koster det gratis.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 6 måneder senere...

her er en sen kommentar :)

et hul i frontskindet vil fjerne

både top og bund i lyden

forstået på den måde "uden hul"

er der mer top og bund end "med hul"

 

check simon philips i den her video

der blir hældt lidt guld ud :)

 

hilsen gert

 

Link til kommentar
Del på andre sites

I teorien.. ja.. I praksis.. hvis man holder sig til Max 4" hul.. gerne 3" i 18-20... så er det altså ret lige meget med en Mic eller to på.. det kommer også meget an på stemning og spillestil. faktisk er det ofte nemmere at få bund i en bd hvis der er hul i.. tænk på bas reflex princippet.

 

teori er at bas forsvinder... I praksis optimerer man den bund der mærkes og høres..

 

det er bare MIN erfaring... elsker lyden uden hul.. det er bare KAMP upraktisk.. og så kan jeg ikke lide den rebound der kommer.. så det ender..igen.. ved smag og behag..

 

jeg er så heller ikk særligt vild med SPs bd lyd.. så det forklarer nok også hvorfor jeg er uenig med ham ;-)

 

at volumen går ned.. hmm.. igen.. ikke min erfaring..

Link til kommentar
Del på andre sites

det essentielle er jo at man finder

en/den lyd man ønsker eller

undervejs forelsker sig i :)

 

og point taken ingen hul lig

meget besværligt at justere

mickrofonen "hvis den er

installeret indeni" for at finde

den optimale lyd :tu:

gert

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu