Trommemikrofoner


Gandrum

Recommended Posts

Hej TS'er

 

Hvad kan I anbefale som stortromme mikrofon...?

Den skal være allround og kunne bruges til flere stilarter og størrelser på stortrommer.

 

Hvad er den bedste lilletromme mikrofon på markedet..?

 

/Gandrum

Link til kommentar
Del på andre sites

En BD mic der kan det hele.. Beyerdynamic m88 tg!!! (; latterlig fed mic til alt på sættet, samt alt andet (ex. Guitar-amp's), men især BD - bruger den på alt jeg kan komme til! Den kan dog nogle gange være lidt "tricky" da den, modsat flere af de mere gængse BD mic's, ikke er præ-EQ'et... Derfor kræver den ofte lidt mere tid i forhold til placering og processering, men resultatet er også derefter!! (:

 

Snare.. Sm57! (:

Og hvis penge ikke er noget problem, sennheiser md441 (;

 

//K

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har i rigtig mange år anvendt en Shure Beta 91 kondensator. Dejlig mikrofon, kan gi' et rigtig godt punch i stortrommen, men husk selvfølgelig, at det ikke er en dynamisk mikrofon, og kan i den forbindelse være nogle der ikke bryder sig om. Men den fanger hele registret i min kick, plus at den ikke kræver stativ. Det er helt klart et kæmpe plus i min optik.

I gamle dage havde jeg en AKG D112. Også en lækker sag, og savner den da stadig til tider! 👍🏻😜

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad siger I til Sennheiser E 602 II Evolution til stortrommen..? :-)

 

Jeg har én selv, som jeg er meget glad for. Jeg har brugt den flere gange i min Ludwig Stainless Steel 24", på indspildninger. Jeg har stadig til gode at EQ'e den. Den sidder bare lige i skabet, hver gang.

 

Når jeg har den med ude til et lydjob ender jeg ofte med nærmest ikke at EQ'e der heller. Den lyder som en 112'er man er færdig med at processere på, før man begynder at skrue i knapper.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mangler et godt, gedigent sæt trommemikrofoner til ballejobs.

 

Hvad kan I anbefale til en, der ikke har en s.... forstand på det?

 

Måske har en af jer et til salg?

Helst Nordjylland.

 

Mvh.

 

Allan

Opret din egen tråd 😉
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er egentlig overbevist om, at man kan komme i mål med alle de nævnte mikrofoner alt efter, hvor meget man hiver i knapperne. I hvert fald live. Der er dog en del forskel på, hvordan og hvor meget de er pre-EQ'ede. Ejer selv D6 og Beta52, og de klarer jobbet fint. 602'eren er, som HamFraEmbryo skriver, også lækker og lidt anderledes i udgangspunktet end f.eks. de to nævnte.

 

Til lilletrommen er 57'eren jo standard af en årsag - I5 er også fed og lidt anderledes i toppen. Ultimativt kunne man vælge en MD441.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Den her er fed til lilletromme.

 

Særdeles robust og vellydende stormembrankondensatormikrofon, som er ekstremt lille og let at placere. Jeg sætter den ned, så den peger delvist ind på siden af kedlen og lige "titter" op over toppen, så den også ser skindet.

 

Men ellers kan lilletromme indspilles med det meste. Lydmæssigt er lilletrommer lette, det er efter min mening mere mikrofonens evne til ikke at høre hihatten, der er afgørende. Og her er en lille placeringsvenlig mikrofon med en veldefineret nyrekarakteristik altafgørende.

 

Stortromme: De nævnte mikrofoner er alle gode. Sennheiser 421 kan også lyde tæskefedt på stortromme. I studiesammenhæng er en god kondensatormikrofon også et bud.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

På lilletrommen kan man få en fed lyd med 3 stk sm57.

 

Den første på slagskindet, nærmest vandret pegende mod midten.

Den næste på bundskidet, pegende langs seidingen mod midten. Sørg for disse to mikrofoner peger i samme retning - altså så vidt muligt lige under/over hinanden.

Den sidste mikrofon direkte ind i kedlen.. Den her fanger det fede ved cross-stick slag..

 

Altså 3 rimeligt billige mikrofoner, som man sandsynligvis har liggende. Har man kun 2 57'ere så er de første to, selvfølgelig de vigtigste.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu