Sample Pad


Thomas JH Holm

Recommended Posts

Der findes flere forskellige, men jeg vil være lidt "fræk" og feje alle andre end roland spd-sx'eren af bordet... (; det ER altså det fede legetøj!!

Alesis laver godt nok også en, men synes personlig det er noget skrald - har flere gange oplevet hos andre trommekolleger på div. jobs at den "selv-trigger" pga bassvibrationer på/i scenen samt når man spiller på den, aktiverer pad'sne hindanden da de modsat spd-sx'eren ikke er isoleret ordentligt fra hinanden.. /:

Yamaha laver også en reel sample pad, som egentlig også fungerer, men her er selve pad'sne efter min mening for bløde da disse også er lavet til at blive spillet på med fingrene..

 

Men igen - spd-sx er altså det fede.!! Har selv en og den har aldrig svigtet, er super nem at organisere i tilhørende software, fede trigger-muligheder i form af Dual trigger indgange mm.

 

//K

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Cool! Tak for respons begge to!!!

 

Personligt kunne det være super fedt at bringe et nyt aspekt ind i mit trommespil. Hybrid-drummingish! Evt også køre noget backtrack, der kan aktiveres af padden. Ligeså kunne det være lækkert, hvis jeg kunne aktivere min clicktrack fra Ableton via padden. Ligeså kunne man måske en dag også se lidt på noget triggerdrumming, men det er ikke lige det jeg står og ønsker nu her :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg holder stadig på spd-sx (; !!!

 

4 trigger-in's - hh, BD, 2x Dual trigger.

 

Jeg er ikke sikker på om du kan trigge dine backtracks direkte fra ableton... Så skal det være en eller anden midi-opsætning...??

Any ways - jeg gør det selv sådan med backtracks at jeg bare ligger dem ind som wav-filer og så aktivere dem, når ikke de afspilles routet direkte fra daw via lydkort (;

 

Skal det være lidt "sjovere" kan du choppe dem op i ex. A-, B- og C-stykker således at du altid hvis nu der er stemning for det, kan køre et B-stykke mere eller noget!! (;

 

Den har 360 minutters sampletid - så der er masser at gi' af - evt ville jeg altid have de forskellige settings ned på USB, så bliver de ikke væk hvis pad'en crasher, og du har uendelig sampletid da du bare kan skifte (:

 

Den kan også hookes op midi-wise med rolands (correct me if i'm Wrong) td-10 moduler som er trigger moduler med 2xdual indgange - så kan du styre det hele via pad'en (:

 

Det' fed!! (;

 

Kh K

Link til kommentar
Del på andre sites

SPD-SX er cool til det du beskriver. Det er ret let st lægge egne samples ind, og du kan også sample direkte med en mic (har jeg ikke selv prøvet). Min eneste anke er at den ikke har en hihat-pedal-kontrol-indgang. Ærgeligt hvis man gerne vil spille med elektronisk HH. De indbyggede lyde er relativt få og ikke alle superfede, men dem kan man jo tilføje selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Et aspekt jeg selv ikke var opmærksom på før jeg købte mit 2box modul, er antallet af udgange.

Lydmænd får julelys i øjnene når jeg fortæller dem at alle mine lyde har deres egne udgange (eller dvs jeg skiftet jo lyde i løbet af sættet, men holder dem samlet så storetromme-agtige lyde kommer ud 1 sted og klaps kommer ud et andet osv).

 

Det er derfor at jeg vil råde dig til virkelig at overveje hvad du har brug for inden du køber. En SPD S er fed, hvis det er sådan en man har brug for. Jeg har personligt ikke brug for en kæmpe klods med egne pads, men en samplemaskine med hurtigt triggering og mange triggerindgange og mulighed for at konfigurere udgangene.

Derfor er jeg super glad for mit 2box setup 👍🏻

Link til kommentar
Del på andre sites

Et aspekt jeg selv ikke var opmærksom på før jeg købte mit 2box modul, er antallet af udgange.

Lydmænd får julelys i øjnene når jeg fortæller dem at alle mine lyde har deres egne udgange (eller dvs jeg skiftet jo lyde i løbet af sættet, men holder dem samlet så storetromme-agtige lyde kommer ud 1 sted og klaps kommer ud et andet osv).

 

Det er derfor at jeg vil råde dig til virkelig at overveje hvad du har brug for inden du køber. En SPD S er fed, hvis det er sådan en man har brug for. Jeg har personligt ikke brug for en kæmpe klods med egne pads, men en samplemaskine med hurtigt triggering og mange triggerindgange og mulighed for at konfigurere udgangene.

Derfor er jeg super glad for mit 2box setup 👍🏻

 

Det er en god pointe og noget man kan savne på SPDSXen.

Kan du køre de forskellige ting ud i stereo også?, eller kun mono?

 

Jeg kører med et setup på min SPDSX hvor jeg sender alt ud (som ikke er stortrommelyde) af master out L ved at pan de lyde helt ud i L og stortrommelyde ud af master R ved at pan de lyde helt ud i R.

Der jo faktisk også sub out på SPDSXen, som jeg ikke har rodet med. For at spare på kanalerne i vores studie og live, er der ikke plads til at sende lyde ud i stereo

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også altid kørt stortromme eller andre bassede samples ud igennem sub-out kanalen. Det gør det meget nemmere i øveren og for lydmanden.

 

Et andet "trick" hvis man afvikler backingtracks via SPD-SX, er at tilkoble en Roland FS-6 (eller F-5U) footswitch. Den kan sættes til at start/stoppe tracks og derved kan du bruge SPD-SX'en til at tricke andre til uden at skulle bekymre dig om at ved en fejl, komme til at ramme backtracket og stoppe nummeret. En footswitch kan assignes til mange andre ting,som effekter eller at skifte kit.

 

@Simon - Hold da op en investering i et trommemodul, uden pads! Synes Roland SPD-SX'en var pebret...

Link til kommentar
Del på andre sites

Et andet "trick" hvis man afvikler backingtracks via SPD-SX, er at tilkoble en Roland FS-6 (eller F-5U) footswitch. Den kan sættes til at start/stoppe tracks og derved kan du bruge SPD-SX'en til at tricke andre til uden at skulle bekymre dig om at ved en fejl, komme til at ramme backtracket og stoppe nummeret. En footswitch kan assignes til mange andre ting,som effekter eller at skifte kit.

 

@Simon - Hold da op en investering i et trommemodul, uden pads! Synes Roland SPD-SX'en var pebret...

DET er til gengæld smart! Og der halter min 2 box virkelig - man kan slet ikke sætte switch pedaler til. Kunne være rart fx at kunne skifte sæt med et pedaltryk men sådanne kommandoer understøtter den ikke.

Til gengæld ville man godt kunne afvikle tracks med pedal, man bruger bare en trigger pedal med Piezo element til at aktivere kanalen.

 

Ja, den er ikke billig. Men du finder ik en maskine der gør det samme til billigere penge - jeg kunne i hvertfald ikke finde noget tilsvarende da jeg ledte.

Jeg var så så heldig at finde min til 6 k hvor resten af deres elsæt fulgte med. Generelt vil jeg anbefale at finde dem brugt

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind tak for jeres kommentarer!

 

Hvad med antallet - det er blevet sagt, at de er få på SPD s og sx, men kan man gratis hente nye ind eller?

Antallet af hvad? Lyde? Hele ideen med spds/x og samplepads er at du skal lægge dine egne lyde ind. Dem kan du fx finde på nettet. Søg på drum samples eller lign.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu