Smerter I Underarmen.. Men Kun Når Jeg Øver Med Sound Off


Indie-cency

Recommended Posts

Hej Trommeslageren

Kort fortalt: Jeg er begyndt at få nogle små stik-smerter i underarmen.
Men her kommer det mærkelige... det er kun, når jeg spiller på mit ene kit hjemme, hvor jeg har Evans Sound Off på trommer og bækkener.

 

Her er et billede af, hvor smerterne er:

https://drive.google.com/open?id=0B96L0b26H1zzZ09yUWoyOHNGVGM

Jeg har sagtens kunnet spille 3-4 timer i øveren (spiller hård rock/punkrock, så der er fart på), uden at mærke andet end regulær muskelømhed. Jeg har rimelig god teknik og holder med ret løst greb for maksimal rebound og for at udføre det mest smooth, specielt når jeg skal lave fills i 200 bpm.

 

Men hjemme på kittet begynder stiksmerterne allerede efter 20 min spillen... jeg har desværre ikke mulighed for at tage Sound Off dæmpningen af, da det vil forstyrre naboerne for meget.

Så mine spørgsmål er.. er der nogle, der har erfaring med smerter i det område? Jeg er godt klar over, at det nok er kroppens tegn på at, jeg skal holde den med ro (hvad jeg har tænkt mig nu), men det er pisse irriterende, da jeg har en vigtig gig om 2 uger og har lidt vej igen for at den sidder i skabet.
Jeg prøver at gennemsøge faktorerne... kan Sound Off dæmpningen øge belastningen? Kan det være små forskelle i setuppet, der gør, at jeg rammer trommerne for lidt andre vinkler - der så belaster et andet området?
Nogen, der har hørt noget lignende specielt med Sound Off?

- Sebastian

Redigeret af Indie-cency
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tænker umiddelbart at du ikke får samme rebound og derfor skal arbejde lidt hårdere. Men 20 min. vs. 3-4 timer lyder lidt underligt...

Jeg går ud fra at dine trommer er sat meget tæt på 100% ens op, så det burde vel ikke være et problem. Oplever du at du spiller anderledes/holder igen måske...?

Ellers må du høre naboerne om du må udføre et eksperiment i en times tid uden soundoff og se om det gøre forskellen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mon du slår hårdere på Sound Off? Hvis der ikke rigtigt kommer lyd ud kan nogle have en tendens til ubevidst at kompensere ved at slå hårdere - især hvis der er meget lydt i dit øvelokale, så kan du jo nemt have en tendens til ikke at slå helt 100% igennem. Det kombineret med at din rebound kunne være anderledes kunne nemt forklare dette(det ville også kunne forklare det uden ændret rebound). Jeg må dog være ærlig og indrømme jeg aldrig har prøvet Evans Sound Off, men i mine yngre dage havde jeg problemer på store live scener fordi jeg slog alt for hårdt forhold til hvad jeg gjorde i øveren, for at kompensere fordi lyden af trommerne bare forsvandt ud i rummet hvor jeg er vant til der er mere lydt i øvelokaler. Det problem løste jeg bl.a. ved at blive bedre til at blive bevidst om monitor indstillinger, men også ved at blive bevidst om at spille på (næsten) samme måde, selv om lyden er anderledes live på scenen end i øveren.

Prøv at øv hvor du er overdrevet opmærksom på ikke at slå voldsomt igennem - hvor dét er øvelsen, og ikke det du egentligt øver er knapt så meget i centrum. Hvis det ikke gør ondt, burde du have svaret på dit problem, og en løsning :-)

Held og lykke

 

Redigeret af Jakob Lundbye
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lige spillet nogle jobs på el-trommer for første gang i mit liv, og jeg blev meget mere øm i div muskler og led end normalt, fordi jeg spillede meget hårdere, end jeg behøvede.

 

Jep, det er noget, man skal øve sig meget på at lade være med, når man bruger el-trommer .. det hjælper heller ikke noget, da det er yderst begrænset, hvor meget "velocity", der er i el-trommer. Tænker det er det samme, når man bruger Sound-off ...

 

Den første tid efter jeg begyndte at spille el-trommer på jobs, var jeg osse meget øm. Men spille-teknik hjælper - og man bliver opmærksom på at spare på kræfterne .. og jeg synes faktisk, det har hjulpet mig til at kunne spille lavere på rigtige trommer ..

 

Det hjalp mig osse meget, da jeg fik pads med mesh-skind ... og fik købt specielle trommestikker - med gummi indeni, så man ikke får så meget tilbageslag og vibrationer fra gummi-bækkenerne. Her er forskellige steder at købe disse:

 

http://www.ebay.com/itm/Zildjian-7AWA-7A-Wood-Anti-Vibe-Drumstick-Drum-Sticks-One-Pair-/381236950469

 

http://www.emnordic.dk/produkter/trommer-percussion/trommestilkker-og-koller/trommestikker/zildjian-7a-antivibe

 

http://www.ebay.co.uk/sch/sis.html?_nkw=Zildjian+5AWA+5A+Wood+Anti+Vibe+Drumsticks

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Ud fra fotoet kan jeg ikke 100% sige det helt konkret, men det er ca. der, hvor der er et hæftepunkt for nogle muskler, som enten roterer underarmen indad eller strækker fingre og håndled opad, hvis du forstår, uden at blive alt for teknisk. Du kan jo prøve at være opmærksom på at undgå disse bevægelser og se om det hjælper. Sørens ide med stikkerne lyder også god.

Hilsen

Steen

Redigeret af rettmer
Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg ikke erfaring med Evans Sound Off, så dette er bare et rent gæt ud fra hvad jeg selv har oplevet af lignende små-smerter når jeg har spillet på elektriske trommer/gummi-overflader :)

Mit ræsonnement har været, at det skyldes en kombination: af to ting: 1. Som nævnt, at man slår hårdere for at kompensere for den manglende volumen og i den proces 'ofrer' lidt af sin gode teknik.

2. Vibrationerne - der føres gennem stikken og videre igennem hånd->led->underarm - fra gummioverflader har jeg oplevet som meget kraftigere end de jeg var vant til fra akustiske trommer. Jeg synes ikke nødvendigvis rebounden var bedre (som fx fra mesh-heads), men den er nærmere voldsommere og mere ustabil, som har givet kraftigere rystelser op gennem systemet.

Så... Jeg har ikke lige selv fundet en løsning. Man kan self minde sig selv om at slå svagere og bevare teknikken, men hvis min oplevelse af vibrationerne fra gummioverflader er korrekt, så er konklusionen nærmere, at man må droppe dem og holde sig til akustiske trommer :argh:

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu