Trommernes Kolde Vinter I Bilen!


Jakob Lundbye

Recommended Posts

Hej allesammen.

 

Jeg har hele sommeren haft mine trommer fast placeret ude i min bil, så jeg bare kunne rykke direkte på job fra hjemmet. Nu skifter vejret lidt drastisk, og nu skal jeg nok til at tænke i andre baner MEN jeg må ærligt indrømme at min ekspertise på området kondens, temperaturskift og træ er meget begrænset.

Derfor vil jeg gerne høre fra nogen som har forstand på det, om det er skadeligt for trommerne at være i en bil i disse urimeligt kolde temperaturer, og hvad det helt præcist er der sker. De er trygt pakket ind i tykke forede AHEAD tasker.

Min egen mavefornemmelse siger selvfølgelig at det ikke er smart når der er koldt, men samtidig kan jeg ikke rigtigt sætte en finger på hvad det er der skulle ske med dem :-) Er der nogle kloge hoveder der vil blande sig?

Link til kommentar
Del på andre sites

Er ikke ekspert på området - men tror ikke det er fugten som er problemet - det er dét at luften bliver meget tør om vinteren. Tror også det er derfor Mikkels congas flækkede.

Så manglen på fugt er ikke godt for træet.

Link til kommentar
Del på andre sites

det er normalt ikke det store problem.. Men altså.. ligger de der permanent?!!

 

jeg turnerende i flere år året rundt hvor de ofte lå i kolde varevogne i dagevis hver uge.. det skete der INTET ved.

 

congas er en anden sag.. De er blandt andet tykkere. Og feks naturskind tåler IKKE store udsving.. så skal man stemme dem heeeelt nu inden de placeres i kulde!.. og så stemme dem når de er blevet varme igen. Ellers flækker de ret nemt.

 

plastik skind har det lidt på samme måde.. dog langt fra så kritisk. Bare stil dem lunt i min. 30 min inden du slår på dem.. ellers kan du ikke regne med stemningen af skindet.

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Det farlige er pludselige temperatursvingninger. At du tager det direkte ud i frost fra et varmt spillested er ikke optimalt.

Mange siger det ikke er farligt, men jeg er selv kommet ud til et flækket trommesæt, selvom alt burde have været ok, så jeg gør det ikke selv mere.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Det farlige er pludselige temperatursvingninger. At du tager det direkte ud i frost fra et varmt spillested er ikke optimalt.

Mange siger det ikke er farligt, men jeg er selv kommet ud til et flækket trommesæt, selvom alt burde have været ok, så jeg gør det ikke selv mere.

shit.. hvilket trommer var det?.. måske vi kan lave en tese om hvilke typer der er mest udsatte.. vintage?

 

Flækkede det i bilen, eller efter det var kommet ind i varmen ?

 

wow.. blir helt nervøs.. har selv haft :

 

Pearl MMX

Vintage Ludwig

Gretsch

Mine egne Custom

 

i bilen i flere dage i frost.. indtil videre ok.

 

jeg Tar dem altid ud et par timer inden de skal bruges.. og de står min. 30-40min inden jeg slår på dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

kondens... hmm.. måske.. Men det ville vel kræve den trængte ind i træet?

 

skal siges at jeg altid behandler både mine vintage og Custom trommer med finishing oil indeni.. bare et enkelt lag.. det forhindrer at fugten binder. Måske det kan hjælpe..

 

mine Rogers har også overnattet flere gange i frost i en kold trailer og lastbil.

Hmm.. måske man skulle lade være

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er doven, ofte ude at spille, mit øvelokale er IKKE i stueetage.. så alt i alt, hvis jeg kan slippe så bliver de i bilen :P Men naturligvis ikke på bekostning af at ødelægge mine trommer!!

 

Som sagt er de pakket ind i tykke forede AHEAD tasker, så jeg tror bestemt ikke kondens bliver et problem + Jeg kører jo på job og tager tager gerne mere en 30 min i bil. Bilen varmes jo lige så langsomt op under turen, og de tykke tasker må jo om noget forlænge temperaturskiftet begge veje.

 

Det er måske også vigtigt at nævne at jeg har et koncert trommer og så et øvelokale trommer, så trommerne har ikke noget at lave i øvelokalet medmindre det er for at holde varmen.

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg tror ikk det er nemt at svare generelt på det.

 

jeg har aldrig haft problemer med at have dem liggende i 1-2 dage i en kold kold bil, lastbil etc

 

det ses jo tydeligvis på at andre har andre erfaringer :-(..

 

personligt er jeg ikke nervøs.

Men ville så normalt heller ikke lade dem ligge i feks. frost i mere end et døgns tid. Så ville jeg ta dem ind. Og hver gang de har været kolde så lader jeg dem altid aklimatisere sig i min. en time.. gerne mere.

 

alt er dog sagt med alle forbehold!!! For andre har tydeligvis haft problemer!

:-/

 

jeg tør dog godt sige at de ikke tager skade af at stå lidt småkoldt.. HVIS det betyder feks 10-12 grader eller deromkring? Det gør mine meget ofte.

Link til kommentar
Del på andre sites

En mulighed kunne være at se hvor godt dine tasker egentligt isolerer...

jeg mener prøve at lave nogle forsøg med et termometer, dine tasker og en fryser (eller fx ude i bilen en nat du ved der bliver rigtig koldt) :)

Og det er faktisk ikke helt useriøst, men måske lidt nørdet :) ... på den måde vil du nok selv bedst kunne vurdere om du tør lade dine trommer stå ude...

Det ville være fedest hvis du selvfølgelig havde et termometer udenfor og et i tasken, og at de så selv lagrer data så du kan se hvordan din taske har klaret det iløbet af natten :)

Link til kommentar
Del på andre sites

En mulighed kunne være at se hvor godt dine tasker egentligt isolerer...

jeg mener prøve at lave nogle forsøg med et termometer, dine tasker og en fryser (eller fx ude i bilen en nat du ved der bliver rigtig koldt) :)

Og det er faktisk ikke helt useriøst, men måske lidt nørdet :) ... på den måde vil du nok selv bedst kunne vurdere om du tør lade dine trommer stå ude...

Det ville være fedest hvis du selvfølgelig havde et termometer udenfor og et i tasken, og at de så selv lagrer data så du kan se hvordan din taske har klaret det iløbet af natten :)

 

Haha ja, det ville fandme se dumt ud :D altså trommerne må jo nødvendigvis blive lige så kolde som hvad udetemperaturen er - bare meget langsommere. Som jeg forstod det var det hurtige temperaturskift der var et problem.

Men der er jo desværre ikke en der decideret har sagt det ikke er noget problem, så det kunne være jeg skulle køre safe vinteren over og sætte dem i øvelokalet efter job.. Damn..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...
  • 3 måneder senere...

last rummet i et fly bliver meget koldt ... husk på i 11 km højde er der -60-70 grader :-)

Det er hvad jeg har hørt, men kan ikke sige om det passer. Man siger jo fx at det er vigtigt at man løsner strenge på guitar inden man flyver, da kulde og spænding er dumt ift træ. Det kunne være lidt af det samme her?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg øver én gang ugentligt i et træskur, der kun bliver varmet op, når vi skal øve. Ejeren tænder for lidt elektrisk varme om eftermiddagen, og lufter ud når vi er færdige for at få den fugtige, varme luft ud, inden varmen slukkes og der igen langsomt bliver koldt.

Jeg synes det lød helt vildt giftigt for både træ og chrom, så jeg købte et lidt mindre fint sæt til lejligheden, gav chromen voks og lod tiden gå.

Nu har jeg så øvet der i 3 år, og hverken chrom eller træ har taget det mindste skade. Heller ikke bækkenerne irrer noget særligt.


Det lyder lidt som den behandling trommer vil få i godt isolerede tasker, gør det ikke?



Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu