Hvad Skader Kan Føre Til


erik frey

Recommended Posts

Så var det, at jeg i slutningen af august var så uheldig lige at rive mine ene akillessene over. Dvs. en længere sygemelding , intet trommespil (er lige kommet i gang igen), masser af tid, men ingen mulighed for at forlade matriklen for sjov.

 

Hvad gør man så? Jo man indkøber da bare en palle (jeps 11 stk!) gamle, reparationsmodne spolebåndoptagere mrk REVOX A77 og går igang fra en ende af.

 

Reparationsarbejdet er efterhånden fremskredet så langt, at alle maskiner kører og spiller og stærkt nærmer sig tidspunktet for at finde kalibreringsbånd og rørvoltmeter frem, så de kan blive justeret ind til moderne båndtyper (som man faktisk stadig kan købe i et stort postordrefirma i Tyskland, som starter med T)

 

Undervejs gik der modificerings"dille" i det. Jeg kom i tanker om, at nogle friske fyre i Göteborg en gang i midten af 70-erne lavede omfattende modifikationer af disse herlige maskiner, og gjorde sig den ulejlighed at publicere en række artikler i et svensk elektroniktidsskrift. Disse artikler er ikke tilgængelige på nettet, men de fandtes nede i tårnet på AU (Statsbiblioteket).

 

Nogle af maskinerne er af High-Speed typen (og et par stykker mere vil blive bygget om til det), dvs. de kører med den "professionelle" båndhastighed 38 cm. pr. sekund. De blev bygget om dels efter svenskernes opskrifter, dels efter Studer/Revox' oplysninger om den specialudgave af A77-eren, som de op gennem 70-erne leverede til ORF (Østrigs svar på DR).

 

De fremstår nu om ikke som nye, så dog fuldt renoverede med trafobalancerede ind og udgange og oprindelige eller bedre data for støj, overstyringsreserve mm. Det er selvfølgelig stadig ikke det samme som en af de "store" Studer-maskiner, men det kommer derhenad og det koster ikke en halv bondegård.

 

Nu er problemet bare, at jeg jo ikke kan bruge mere end et par stykker. Så hvis nogen står og mangler et godt, ægte alternativ til et plug-in, der kan tilføje noget "vintage-analogt-mojo" til de digitale udgydelser. Eller hvis nogen vil eksperimentere med rigtigt båndekko eller rigtig flanging. Eller for den sags skyld hvis nogen vil prøve at lave en analog master sideløbende med den digitale. Ja så kommer der en stribe af disse maskiner til salg i løbet af første halvdel af 2017. I kan med andre ord godt begynde at spare op allerede nu.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Erik

 

Jeg har stadig en 6-8 studiemasters fra min tid som håbefuld rockmusiker - sidst 70'- først 80'erne, og min gamle A77'er har opgivet ævret - og er derfor interesseret i en 'nyere' (læs: En der virker!!)

 

Desværre er jeg ikke helt er opdateret på hvad halve bondegårde kan koste i vore dage og vil gerne om du vil fremkomme med en pris.

 

Jeg søger en 2 spors maskine der kører 15'.

 

Skriv gerne en PM.

 

Bedste hilsner

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Erik

 

Jeg har stadig en 6-8 studiemasters fra min tid som håbefuld rockmusiker - sidst 70'- først 80'erne, og min gamle A77'er har opgivet ævret - og er derfor interesseret i en 'nyere' (læs: En der virker!!)

 

Desværre er jeg ikke helt er opdateret på hvad halve bondegårde kan koste i vore dage og vil gerne om du vil fremkomme med en pris.

 

Jeg søger en 2 spors maskine der kører 15'.

 

Skriv gerne en PM.

 

Bedste hilsner

 

Hej.

 

Nu er de jo på forskellige stadier af færdiggørelse. Så der (endnu) en vis valgfrihed:

 

Hvis du "bare" skal have en totalrenoveret 15" maskine i original stand - dvs. uden modifikationer - er det selvfølgelig billigere, end hvis du skal have trofobalancerede ind- og udgange mm. Dels koster 4 ordentlige audio-trafoer jo en del, og dels kræver det opbygning fra grunden af et line-trin til udgangen, da den oprindelige udgang ikke kan trække en transformer med signal på moderne studie-niveau. Det er jo trods alt som udgangspunkt en hifi-"amatør"-maskine, som Studer "kom til" at lave liiiige lidt for god.

 

1750,- kr hvis vi snakker en renoveret std. udgave. Noget mere, hvis du skal have "the full monty" Og jeg sender ikke.

 

Renoveret vil sige: Total udskiftning af alle elektrolyt- og tantalkondensatorer. Udskiftning af motorkondensatorer. Udskiftning af kuglelejer i capstanmotor og spolemotorer efter behov samt oliering med korrekt olietype af bronze-glidelejer, udskiftning af båndstyr, udskiftning af stik, rensning og justering af bremser, oppolering af kabinet mm. Og så selvfølgelig elektrisk opjustering til moderne bånd.

 

Hvis den, du har, som har opgivet ævred", er en HS-maskine (15" hastighed), kan den komme på tale som delvis betaling.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen

 

Tak for udredning og tilbud om at ta' min gl. A77'er med i 'bytte'.

 

- men jeg bor i Vordingborg og har kun offentlig transport at benytte mig af, så jeg trækker mig som køber.

 

Bedste hilsner

Søren Frank

 

Hej Søren. Jeg kommer faktisk af og til på Møn i løbet af sommeren, og så skal jeg jo forbi Vordingborg. Lad os se til den tid.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 6 måneder senere...

Hej Erik!

Jeg er stadig interesseret i en 'original' renoveret 15" Revox! Men har du været forbi Vordingborg denne sommer? Hvis nej, kan vi måske stadig handle.Du bragte på bane, at min 'trætte' 15" Revox A77 måske kunne indgå i en handel!

Hvad vil 'din' pris så være?

Kontakt mig evt. på mail: elefantfod53@live.com - jeg har megasvært med at finde rundt her i den nye opsætning.r megasvært ved at finde rundt på denne nye opsætning.

Bedste hilsner

Søren Frank

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu