Gretsch Trommer


B.Ba

Recommended Posts

Så vidt jeg forstår er Brooklyn et forsøg på at lave Round Badge, som de blev lavet i 6 lag - altså efter 3 lags som sluttede i 1958.. Der kom stadig 3 ply ud efter '58.. men sådan er det jo..

 

Ift. TS omkring opgradering fra Stage Custom eller ej.. Det er jo meget hvor du vil hen. Gretsch Round Badge, Brooklyn osv.. er slet ikke samme slags lyd.. Den er ikke lige så "moderne" om man vil...

Hvilke størrelser har du, og hvilken slags musik spiller du? Det ville hjælpe en del på de råd du kan få.

 

Grundlæggende.. Round Badge, Brooklyn, USA for den sags skyld - de er altså rimelig dyre trommer, uanset hvad man mener om lyden er de altså i rimelig høj kurs, og afhængig af dit budget, kan det være du allerede skal kigge andetsteds i så fald...

 

Jes fra DRS har nogle vanvittige tilbud engang imellem - se fx det Ludwig han har lidt længere nede af siden: https://www.facebook.com/DRS-Drums-193574124011476/?fref=ts

 

Omkring 8000 kr. for et Ludwig der ser konge ud og lyder godt. Det er ikke galt. Men igen - prøv at fortæl hvad du har, og hvad du leder efter, som det du har ikke kan.

 

Mvh

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså, for det første, så er det jo nok noget med en del uvidenhed fra min side og tror græsset er grønnere ved naboen, da jeg købte mit Stage Costum og samtidig lavede et tilkøb af en ordentlig lilletromme i Drumcity efter mange overvejelser og råd, samt budget, var pengene til et i birk og fik at vide det var rigtig god kvalitet og lyd til pengene og at birk faktisk var det foretrukne i 80'erne på high end, fik også at vide, at selvfølgelig var der forskel på birk og så ahorn, men også at det var et mode skift.

Når jeg så læser på trommeslageren er ahorn bare bedre generelt, så er lidt forvirret.

Kan også læse her at med mic. er det nok ligegyldigt, men jeg er ikke kommet der til endnu, så lyden skal helst være rimelig god akustisk, det er mine nok også, da Jeg har sat Remo coatet på tammer og coatet emad på BD. Men har fået den idé, at andet ville være bedre.

Mine str. 20 10 12 14

Det er sådanne str. Jeg leder efter, men behøver ikke en 10'er tam.

Ja begge Ludwig så lækre ud, hardwaren på det sorte ligner de nye Club date.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan du nævne en trommeslager, hvis lyd du godt kan li', eller en plade, hvor du synes trommerne lyder fedt? Hvilken/hvilke stil/stilarter spiller du?

 

Efter min mening er ahorn ikke bedre end birk (eller mahogni, eller stål, eller plexiglas eller ...). Det er et spørgsmål om smag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså, faktisk er Jeg generelt glad for det meste af den tromme lyd jeg hører på plade, i radioen og div. cd jeg kan lide lige fra Beatles til Volbeat og næsten alt imellem, det er mest når trommerne lyder lidt flade og mangler den lækre bund og fede fylde, men igen, sådan skal det jo ikke lyde på al musik, og hvad angår min musik stil, er det rock, pop og blues der tiltrækker mig mest, ikke så meget funk og jazz

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror umiddelbart, at leder du efter bund, så skal du nok op i nogle trommer som fx, 22, 12/13 og 16.. eller lign. Jeg vil gætte på, det nok er noget i den omegn der bliver brugt i både Volbeat, og også Kings of Leon. Hvis de endda ikke bruger større trommer...

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

bare altid husk: det du hører på plade har ikke noget med virkeligheden at gøre.. slet ikke med Volbeat . De er så efterbehandlede og samplede mm. at det er tæt på ligemeget hvad de oprindeligt lød som.

 

Kings of Leon lyden er den klassiske Rock lyd.. Han spiller normalt med 13,16,18, 22. og så kak du evt supplere med en 14 eller 15 Gulvtom ekstra.Han spiller iøvrigt møg fedt.. nok fordi han er så uskolet.

 

mit hyppigste setup til rock a den hårde slags eller tung blues er enten 13,15,16,22 eller 13,16,18,24.. det afhænger lidt af hvor jeg skal spille, og den lyd jeg skal bruge. 24" er langsommere i lyden end en 22. Men med den rette stemning så ka de godt følge med også i 180+ BPM :-)

 

alle mine er i standard størrelser: 13x9, 15x15, 16x16, 18x16, 22x14 og 24x14

 

ok min 22 er ofte en 22x15 fordi jeg er så heldig jeg selv ka bygge mine trommer som jeg vil ha dem :-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

 

Når jeg så læser på trommeslageren er ahorn bare bedre generelt, så er lidt forvirret.

 

 

Jo, men så er det hermed kraftigt antydet, at der til tider står noget værre sludder her på TS

 

Jeg har et Gretsch-sæt fra 1973 - det var før de hed noget, tror jeg jeg - men det svarer vel til US-Custom idag. Altså ahorn.

 

Og så har jeg et 80-er Tama Superstar i ren birk.

 

De lyder forskelligt. Men at sige, at det ene lyder bedre end det andet er oplagt vås.

 

Og lad så være med at tro, at du får en eller anden lyd, du har hørt på en færdig produktion bare ved at købe et trommesæt magen til slagerens, for det gør du ikke.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

enig med Erik..

 

du kan dimensionere dit sæt til en bestemt lyd.. Men det blir aldrig som det du hører...

 

og at Birk er bedre eller ringere end ahorn er pladder.. det er anderledes. Men iøvrigt er forskellen mellem kvalitets Birk (for der er mange typer Birk!) og kvalitets ahorn ikke ret stor.. og når der er pillet ved en EQ så er det nærmest umuligt at høre forskel. Noget andet er at visse træsorter er nemmere at få en given lyd ud af. Men det er en meget lang snak.

 

hvis du skal skifte noget så find lidt større størrelser.. I god kval træ. Og leg så med skind og stemning til du er tilfreds.

 

bare rolig. det Tar højest 5-10 år før du har fundet "din" lyd ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

5-10 år, fedt, så kommer jeg ikke til at kede mig i den tid, nå men jeg har nok også formuleret mig lidt forkert, mente egentlig heller ikke, at birk skulle være ringere end ahorn, men ved næsten alle de lidt dyrere trommer, indgår ahorn som regel og det jeg faktisk fisker efter er hvis/når jeg spiller akustisk kunne Jeg måske opnå en lidt varmere/rundere tone, måske tager Jeg fejl, og vil gerne høre jeres mening, i en del ahorn trommer indgår jo også andre lag af træsorter og de beskrives ofte som varmere i lyden, måske er det bare et mode fænomen, men det kan jeg ikke gennemskue.

En ting mere, som jeg har tænkt på, så kunne man måske ikke slibe kanterne på Stage Costum en anelse, så de var lidt mindre kontante, det giver vel også en blødere tone ??

Link til kommentar
Del på andre sites

ahorn..varme.. Joh... jeg synes bare de har mere power i mellemtone.. nogle kalder det hårdere.. De trænger bedre igennem.

 

 

jo du kan godt slibe lidt på kanten... Men: det vil gøre værdien af sættet ret meget mindre ved salg. Yamaha købere vil ha originale kanter.

 

forskellen vil være tydelig.. såfremt det gøres præcist. Det kræver lidt erfaring at få et godt resultat..

 

men overvej lige det med gensalgs værdien..

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu