Recording Of Drums?!


Thomas JH Holm

Recommended Posts

Hej,

Hvordan og hvor starter man, hvis man gerne vil i gang med at optage nogle trommer med henblik på at forbedre sig samt lave drum covers.

 

Forudsætning:

Jeg har Ableton, Behringer Xenyx Q802, drums og electronic drums, mobiltelefon.

 

Håber I har lidt råd på vejen mht. mikrofon, redigeringsprogram, råd og tips osv.

Redigeret af Thomas JH Holm
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

Hvordan og hvor starter man, hvis man gerne vil i gang med at optage nogle trommer med henblik på at forbedre sig samt lave drum covers.

 

Forudsætning:

Jeg har Ableton, Behringer Xenyx Q802, drums og electronic drums, mobiltelefon.

 

Håber I har lidt råd på vejen mht. mikrofon, redigeringsprogram, råd og tips osv.

 

Du skal nok starte med at fastlægge et budget og et ambitionsniveau.

 

Din mixer har jo kun 2 mikrofonindgange, så hvis du vil lave sådan "klassisk" trommeoptagelser med mikrofoner på det hele, har du en smalhals der.

 

Men man kan skam lave fine optagelse med få mikrofoner også, hvis man gider bøvle lidt med at stemme trommerne ordentligt, stille mikrofonerne de rigtige steder og spille på en måde hvor der er et rimeligt niveau mellem sættets forskellige elementer.

 

Men nogle mikrofoner skal du jo i hvert fald have, hvis du vil optage noget.

Med mixerens 2 indgange kan du jo passende starte med en kondensater (som overhead, eller foran sættet eller noget helt 3.) og en mikrofon enten på lilletrommen eller stortrommen.

Thomans efterligning af sm57 er et fornuftigt og prisbilligt alternativ til "industristandarden" (og der følger oven i køber kabel med i pakken), og den kan bruges både på snare og storetromme.

 

Hvis du vil optage mere end 2 kanaler skal du enten have et andet lydkort eller en separat pre-amp til mikrofonerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Brian Deck siger "tjeck faze" mange gange. But how and why?

 

Man kan (ofte) lytte sig frem til det, med at skifte fasen i sin daw på den ene kanal.

F.eks hvis man har en mikrofon på toppen og i bunden af en lilletromme, vil de ofte udfase hinanden. Det løses ved at vende fasen på den ene (den i bunden). Det kan ofte høres ved at lyden bliver fyldigere og mindre skarp.

 

Det bøvlede er så når der er mange mikrofoner på, og de alle sammen har foskellige afstand til eks lilletrommen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan godt få en fin trommeoptagelse med en enkel stormembransmikrofon.. Den skal bare placeres ordentligt.. har du 2 stks. kan du få en endnu federe lyd. Men ja.. du kan ikke close-mic med kun 2 kanaler.

 

Og ja, som sagt med fase - VIGTIGT... Specielt med overheads - man kan meget hurtigt få stillet dem lidt "spasset", så tjek afstanden fra mikrofon til lilletromme - det er et ret godt tegn, hvis der er lige langt fra lilletromme til begge mikrofoner.

 

Afhængig af rum mm kan det have stor effekt hvordan du placerer mikrofonerne - det er med at prøve sig frem i rummet. Måske får du en fed lyd med en stormembransmikrofon 2 meter foran sættet - måske skal den pege direkte ned ovenfra, måske skal den placeres under ridet, lige over stortrommen og pege ind i lilletrommen - det er sådan set ligegyldigt så længe det virker.

 

Har du 2 mikrofoner, starter du med at placere den ene så det lyder fedt - dernæst placerer du den anden afhængig af hvad du synes der mangle i lydbilledet. Hvis jeg skulle gætte på hvordan du fik en fed grundlyd med kun to mikrofoner i studiet, ville jeg bruge 2 stormembransmikrofoner.

 

Tager vi udgangspunkt i et sæt med en enkel hængetam ville jeg:

Den ene ville jeg placere under mit ride, lige over stortrommen, pegene mod lilletrommen. Den vil fange både bund fra stortrommen, lidt ride, lilletromme samt hat, og også noget af dit crash.

Den anden ville jeg placere omtrent 2 meter foran sættet i cirka 1.60-1.70 meters penge. Den her ville fange et mere balanceret billede af alle trommer, men ikke særlig meget bund. Her får du lidt mere smæk, og lidt mere bækken.

 

Så balancerer du bare lydbilledet indtil du har det bedste fra begge verdner. Måske skal du EQ'e dig lidt frem til noget bund og fjerne noget træls lilletromme eller bækkensovs i toppen. Det kan du evt. se hvordan man gør på youtube - og så er det bare prøve sig frem..

Du skruer ned i mixet så du kan holde ud af lytte til det - og så booster du bare rundt omkring indtil du finder noget som lyder meget træls, og dykker den ned i stedet... men alt med måde.. hvis du ender med at dykke 7-8 steder, så er det nok snarere trommerne du skal prøve at stemme anderledes, eller forsøge med noget dæmpning.

 

Det vigtigste er, at du får dine trommer til at lyde så godt som muligt, før du begynder at fifle med mikrofoner. Så er den fejl-40 undgået.. Dermed ikke sagt at du ikke godt kan blive nødt til at justere undervejs. Måske er der en tam der skaber sig, som ellers lyder fint in real life... Sådan er det nogengange.. Måske er problemet så småt det kan løses med EQ...

 

Grundlæggende skal du bare igang.. forsøge og øve dig.. Så kommer det af sig selv. Du lærer lynhurtigt hvordan dine trommer har det bedst, hvor mikrofonerne skal stå i rummet og hvordan du EQ'er på en måde der ikke er nederen...

 

Håber du kan bruge det til noget!

 

Mvh

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

De gode er som regel dyre.. det er derfor ikke sikkert dette er den billigste vej til en god lyd. Det kommer igen an på hvor stort et sæt du har..

 

Jeg har haft rigtigt god erfaring med RØDE NT1, den er ikke voldsomt dyr.. men den er heller ikke decideret billig... Der er mange der er bedre til formålet, selvfølgelig - men i den prisklasse er den virkelig god.

 

Hvis du er med på at skifte din mixer ud, så er det nok en federe og mere fremtidssikret løsning med mics på alle trommer. Men generelt kig brugt - der er MANGE penge at spare.

 

Er ikke super meget inde i hvilke mixere der er fede eller træg, men 8 kanaler skulle kunne gøre det. Forresten, hvor stort er dit sæt?

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan godt kigge efter 2 fede mikrofoner at bruge. De kan noget andet de stormembransmikrofoner, og de kan bruges til meget.. Det er jo en alsidig mikrofon der kan bruges til vokal, percussion, whatever.. den skal nok lyde godt på det.

 

Du kan kigge dig om efter NT1'ere.. Jeg ved ikke om der sælges så mange brugt, men de er fede til prisen. Der er en del af de billigere stormembransmikrofoner der henvender sig mest til vokal - så hold udkig efter dem.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres bud! Det er bedste ved at være drummer - we are one big family!

 

Men hvis jeg skal have fat i to stormembransmikrofoner, hvilke skal jeg gå efter? Prisklasse?

 

Mvh

 

Igen: det kommer helt an på dine langsigtede intentioner. Vil du på sigt opgradere og f.eks skifte din mixer ud med noget større og bedre? I så fald giver det fin mening at købe nogle mikrofoner allerede nu, i den "gode mellemklasse". Røde NT1 er - som nævnt - et bud på en sådan.

 

Men hvis det ikke er planen, vil jeg nok synes en Nt1 er overkill til dit nuværende setup. En Røde M3 (fås på dba til et par hundrede), eller lignende, og en Thomann SM57 (eller lignende) kopi vil være fint til dit nuværende setup.

 

 

Så for at sige det igen; Jeg vil anbefale at du laver en rimelig præcis vurdering af hvor og hvordan du forventer at investere i dit indspilningsprojekt over de næste 2-3 år.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres bud! Det er bedste ved at være drummer - we are one big family!

 

Men hvis jeg skal have fat i to stormembransmikrofoner, hvilke skal jeg gå efter? Prisklasse?

 

Mvh

 

Der findes mange gode og endnu flere "absolut hæderlige" stormembranmikrofoner på markedet - og brugtmarkedet - nu til dags. Så det er ikke svært at finde nogen, der kan bruges til optagelse af trommer. Men hvis du mener det seriøst med at optage, så hold dig fra de billigste og simpleste modeller.

 

Hvis du vil arbejde med blot en mikrofon overhead, så ville jeg gå efter en med omskiftelig eller trinløst variabel optagekarakteristik, og det koster lige lidt ekstra.

 

Hvis du "vil noget" med det, så kan jeg anbefale Røde K2. Jeg ved ikke om den laves mere, og helt billig er den heller ikke, men den kommer af og til til salg på brugtmarkedet. Og den er rigtigt fed til trommeoptagelse med få mikrofoner, og desuden universalt anvendelig i masser af andre sammenhænge. Der er flere til salg på DBA, hvor de har stået længe, fordi deres ejermænd endnu ikke har indset, at de skal ned på højest omkring de 2500,- kr. pr stk.

 

Skal du "bare" have en billig mic, der er "god til prisen" (hvilket jo indirekte betyder, at sælger godt ved, at der findes noget, der er en del bedre, hvis man gider betale for det), så er sE's de billige "ikke så ringe endda", og Audio Technicas 2020 er absolut også en overvejelse værd.

 

 

Super! Endnu engang tak!

 

Jeg kom til at tænke på om man faktisk kunne lave et ret fedt lydbillede med blot en BD mic og en overhead?

 

Ja man kan. Det sætter klart nogle begrænsninger i nedmiksningen, men hvis trommernes lyd som udgangspunkt er god og du får placeret mikrofonerne optimalt i et vellydende rum, kan du sagtens opnå gode resultater med nævnte kombination. Det kan i den opstilling godt være en fordel med en "overhead" mikrofon, der kan indstilles til at have kuglekarakteristik. Jeg skriver overhead i "" fordi det slet ikke er sikkert, at den skal op over dit hoved.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu