Placering Af Toms


Gandrum

Recommended Posts

Hej TS'er

 

Man ser oftere og oftere, at forskellige trommeslagere har en større tom placeret før en mindre tom på deres stortromme - fx 13" - 12" eller 12" - 10" ect.

 

Hvad skyldes det..?

 

Er det en måde at svinge sig selv til at tænke mere kreativt i forbindelse med fills, eller forbi man evt. bruger den tætteste tom mere...?

Umiddelbart vil et roll ren tonemæssigt fra den mindste til den største tom ikke være det samme - i min verden en begrænsning.

 

/Gandrum

Link til kommentar
Del på andre sites

For mit vedkommende ville det være for ikke at ændre for meget på mit kerne-setup, som vist på billedet nedenfor. Hvis jeg så ville smide en 10'er ind i det mix, ville det for mig være mest oplagt at sætte den efter 12'eren. På den måde ville jeg kun skulle droppe eller flytte koklokken og rykke mit ride lidt op og til højre, mens min hihat og mit crash kunne blive, hvor de er.

 

DSC_0012_zpse0d015b5.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Det har jeg osse set .. og har ofte tænkt, det må have noget med dybder af tammer at gøre .

Altså - hvis man fx har en 10x8 og en 12x9, kan man jo have tammerne lavere, hvis man bytter om på de to .. bare en tanke.

Fx som Kenny Aronoff, når han spiller med John Fogerty:

aronoff500.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Ifølge det, jeg har kunne læse mig til i fx Modern Drummer, bl.a. med ovenstående, Kenny Aronoff, er det korrekt gættet, at det er en måde, at tvinge sig selv til at tænke anderledes og mere kreativt, end man ville gøre med sit sædvanlige setup.

Redigeret af Per
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis man er studiemusiker, og er konsistens i klang og feeling et must, så er der et helt specifikt fill, som fungerer bedre med den opstilling.

Eftersom man oftest spiller backbeatet med venstre hånd, så giver det mening, også at lade fills der starter på 2 eller 4 begynde med venstre.

So here goes:

4 så & så 1
V-H V H -V
Spil
Snare, Ll-Tom, Mid-Tom - Gulv-tom, BD/Crash

Se den ligger lige til højrebenet ;) eller måske skulle jeg hellere skrive venstre crash.

Bedste hilsener
Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har kørt med et sådan setup i mange år. Først for nyligt har jeg droppet min 10".

 

Mit setup var i mange år fra venstre til højre: 14, 12, 10, 16, 18 - hvor 12 og 10 var foran mig 😊

 

Grunden hertil var/er, at jeg spiller openhanded og kan spille fills begge veje. Man kan sige at jeg har et traditionelt 12, 16, 18 rock setup når man spiller et fill Den normale vej og kan så mixe 10'eren ind som et lille krydderi. Og så har jeg et 10, 12, 14 fill den anden vej 😊

 

Jeg brugte også 10'eren som en slags timbale, når jeg var på mit højre ride eller crash 😊

Link til kommentar
Del på andre sites

Gode grunde til at bytte toms (i mit tilfælde 10" og 12") om:

 

1) Ridebækkenet kan komme tættere på.

2) 12" er stadig den man bruger mest, synes 10" bliver lige skinger nok til nogle ting.

3) Sjovt nok at nogle fills kommer til at lyde lidt anderledes end de ellers ville med et normalt setup.

 

:tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Jeg synes der kan være mange bagvedliggende årsager til, at man vælger at have tammerne “omvendt”, eller simpelthen have en konfiguration der er mere “utraditionel”. En ting jeg synes er rigtig fedt ved trommerne er, de uendelig mange setup-muligheder og man kan ændre det (næsten) som man vil. Årsager til valg af forskellige setups kan for mig at se være:

 

for at få andre lyde, ved at spille som var det et traditionelt setup

Prøv at bytte om på nogle tammer, flytte rideb-bækkenet eller udskift en tam med en lilletromme og se hvad og hør hvad der sker.

 

fordi det giver andre muligheder

Prøv at bytte om på nogle tammer, flytte rideb-bækkenet eller udskift en tam med en lilletromme og se hvad og hør hvad der sker.

Der er en del trommelsagere, der anvender den “omvendte” tam-konfiguration. Medlem Conguero har været inde på at denne gør det let at lave en tonal nedgang eller opgang for hvert single-slag. Mike Mangini har taget dette til ekstremen i sit setup. En triolbaseret nedgang (eller opgang) er også let tilgængelig med den omvendte tam-konfiguration: sn: L, R, L lille tam: R, L, R, Midt tam: L, R, L: Gulv tam: R, L, R

Sidenote: Brooks Wackerman sine gulv-tammer i “omvendt” rækkefølge. Jim Chamberlin har tidligere spille med 14-10-12 (tror jeg) over stortrommen.

 

fordi det passer til spillestil

Medlem Gravengaard har nævnt hvordan en lidt anderledes tam-konfiguration giver mening ift. Hans hans open-handed spillestil. Simon Philips og Billy Cobham spiller begge open-handed og har setups, der er tilpasset hertil. Hvis man starter mange af sine fills med venstre hånd, kan en anden tam-konfiguration give mening. Det kommer an på spillestil.

 

fordi det passer til musikken

Nogle trommeslagere spiller med (stort set) det sammet setup uanset hvad de spiller. Andre tilpasser deres setup til musikken.

 

for at eksperimentere og fordre kreativitet

At lave et uvandt setup kan være en god måde bryde de vandte mønstre på

 

for at udvikle sit spil og spillestil

Et andet setup vil oftest betyde, at man er nødt til at spille på en anden måde, fx en mere rudiment-

baseret tilgang,for at lave de samme “lyde”. Jeg kan ikke lige nævne navne, men jeg har hørt flere trommeslagere hvordan de ændrer deres setup en smule mellem live-gigs for, som det siger, at holde sig selv på dubberne. Et eksempel kan også være et af Derrek Roddys setups, hvor venstre side af hans kit i praksis var et sæt sat op til en venstre-hånds spiller. Dette havde han lavet for specifikt at styrke sin venstre side.

 

at det “utradionelle” blot er en add-on

Mr. Kenny Aranoffs' setup kan godt ses som en add-on, hvor den lille tam bare er ekstra spice til et ellers traditionelt setup. Der kan selvfølgelig være flere bagvedliggende årsager, men den store afstand mellem de to hængetammer gør, at hans setup uden videre kan tilgås som et traditionelt setup. Marco Minnemann har som eksempel ofte haft en 8” mellem off-set hængetammerne og gulvtammerne.

 

et setupkompromis

Ønsket om at have tammerne placeret lavt, som er nævnt her i tråden kan betyde, at man vælger at bytte om på 2 hængetammer. Det vil så være et kompromis, selvom der selvfølgelig kan være positive bi-effekter). Hvis vi vender tilbage til Mangini, så er placeringen af hans canon-drums (wannabe octabans) vidst også et kompromis, der var simplethen ikke plads andre steder, når han samtidig ønsker at publikum kan se ham (modsat Nicko McBrain :D).

 

Der kan være store overlab og der er selvfølgelig flere mulige årsager.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Af personlige efraringer kom jeg på et tidspunkt ind i et band, hvor jeg blev forbudt have have mere end en tam. Jeg valgte at gå med en gulvtam og i øvrig forsimple mit setup mest muligt med en hihat, et crash og et ride som eneste bækkener (crashet kunne ikke undværes). Det betød, at jeg begyndte at afslutte fills, der slutte på gulvtammen med en double, så jeg let kunne bruge venstre hånd på crash på downbeatet: sn R, L, R, L gulvatm: R, L, R, R crash med venstre.

 

I mit tool-ish band har jeg været et par forskellige setups igennem, heriblandt et kæmpe setup, der dog ikke rigtige bidragede til musikken. Da beslutte jeg mig så for et helt nyt og for mig lidt uvandt setup, med ride i midten ud for snare og tammer til siderne. Jeg havde længe ønsket mig at prøve det setup og have let adgang til ridet med begge hænder. Med det setup har jeg udviklet en spillestil der passer perfekt til musikken, jeg inkorporere fx ridet i mange af mine fills og har mange tam-baserede grooves. Det har tilgengæld vist sig,at det setup ikke altid gøre sig ligegodt til andet musik.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er nok også netop for at undgå den 'klassiske rundgang' at folk vælger at sætte deres Toms op på den måde

Jeg er bare ikke tilhænger af begrænsninger, men derimod bådeog :-)

Ligesom ordforråd; ved at lære nye ord, skal jo ikke udlukke at man ikke bruger de ord man allerede kender...

Redigeret af Gandrum
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er også fint nok, men det lader til at det ikke er alle der ser det som en begrænsning. Mig selv inklusiv

Det er nødt til at være en begrænsning, da det fysisk ikke kan lade sig gøre at lave en meget hurtig roll, ved en ikke klassisk opstilling hvis der pludselig er længere fra fx 12" tom til 14" tom.

Redigeret af Gandrum
Link til kommentar
Del på andre sites

Har spillet med 12" 10" over stortrommen i et par måneder og finder det ganske godt.

Syntes at sættet står bedre da ride bækkenet kommer tættere på. I det meste musik som jeg spiller, går jeg efter de dybe (store) tammer og 10"eren er ekstra krydderi. Jeg ser det som et 4 piece sæt med en 10"er på. Da jeg både spiller traditionel og openhand, gør det bare at jeg skal tænke lidt inde en rundgang. Men det er sjovt at bytte lidt om på tingende en gang imellem. Har også prøvet med en ekstra lilletromme mellem ST tammer og gulvtam. Det gik helt galt :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan man sagtens - det lyder bare anderledes. Og det synes jeg kun er fedt :-)

 

Det er et spørgsmål om smag

Altså... man kommer da hurtigst fra A til B på den korteste vej. Undskyld, men det sku da logik på perlehøns.

 

Hvis du fx placere en 12" tom længere væk fra en 14" gulvtom, så kan du ikke fysisk spiller så hurigt mellem dem, som hvis de er placeret klods op af hinanden.

 

Vi har alle sammen en max speed, så hvis det handler om det, så ovenstående læsning være det optimale.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Kun hvis man insisitere på at alle fills skal gå ABC. BAC går hurtigere i det andet setup, sååå...det.

 

Da jeg smed den ene hængetom og gik over til kun at spille med 2 tammer kom min lilletromme pludselig med i rigtig mange fills. I starten pga af begrænsning - mange af mine fill-vaner var til tre tammer. Det kastede virkelig mange spændende fills af sig og i mit nuværende hovedsetup er hænge- og gulvtam og lilletromme i næsten ligebenet trekant og jeg altid lilletromme med i lange fills.

 

Prøv-lyt-og smid væk. Det er gratis.

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså... man kommer da hurtigst fra A til B på den korteste vej. Undskyld, men det sku da logik på perlehøns.

 

Hvis du fx placere en 12" tom længere væk fra en 14" gulvtom, så kan du ikke fysisk spiller så hurigt mellem dem, som hvis de er placeret klods op af hinanden.

 

Vi har alle sammen en max speed, så hvis det handler om det, så ovenstående læsning være det optimale.

Din logik kræver at

 

1. Man spiller fills med mange underdelinger

2. Man spiller sine fills fra mindste til største tom.

 

Hvis det er éns smag, så er jeg enig i at det er ulogisk at vende 10 og 12 rundt.

 

Men hvis det ikke er éns smag, og måske oven i købet er blevet en vane man gerne vil af med, kan det være givtigt at vende tommerne rundt.

 

Det er bare helt fint hvis du spiller dine fills på en bestemt måde og er glad for det. Men jeg vil gerne spille nogle andre fills og derfor vender jeg nogle gange mine tommer rundt, eller placerer dem alternativt på andre måder.

Måske skulle du bare prøve at gøre det selv? Ku jo være du fik udvidet din horisont og fandt ud af fills kan lyde anderledes end du normalt spiller dem.

Eller også finder du ud af at det ikke virker for dig, men så er du jo den erfaring rigere.

 

En ting der ikke er blevet nævnt er at det ikke altid er den mest ergonomisk korrekte opstilling der trækker ens spil derhen hvor man ønsker det.

Har tit placeret elementer i mit setup på måder som får mig ud over vane-fills og som udfordrer mig og dermed øger spændingen i mit spil. På den måde føler jeg at jeg kan øge intensiteten og nerven i mit spil ved en ret lille indsats.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu