Vanskeligt Sammenspil ..?


søs

Recommended Posts

.. ved ikke lige, hvordan jeg skal få dette forklaret uden at lyde sart .. men må prøve!

 

Jeg har i godt 5 år været del af et 3-mands partyband (med ca. 25 jobs årligt), der spiller med backing-track (og dermed klik). Fra begyndelsen lå det i luften, at X var "lederen" af bandet, da han havde startet bandet, lavet hjemmeside, fixet de fleste backing-tracks og stod for booking af jobs. Han fik så også en større hyre end mig.

 

I august fik vi 2 andre besked af X om, at vi var fyret til nytår – X havde fundet nogle andre at spille med, som han mente var bedre og mere engagerede musikere. Dette var ok med mig – ingen har jo lovet nogen noget for fremtiden.

 

Efter godt en måned fik X kolde fødder – pludselig ville han alligevel ikke spille med de 2 andre. Det viste sig åbenbart, de ikke ville spille efter backing-track + de ville spille en noget anden genre + de ville dele hyren i 3 lige store dele. Dette passede ikke X, så han bad om godt vejr. Vi andre havde dog i mellemtiden fundet en ny 3. mand, så vi kunne fortsætte party-bandet - selvfølgelig under et andet navn.

 

X ville gerne fortsætte med os alligevel – men sagde, han havde lovet den anden trommeslager 2 jobs i februar. Allerede der tænkte jeg - "hvad vil X egentlig – dem eller os? - kan han bestemme sig?"

 

I starten af november blev jeg igen kontaktet af X. Han mente nu, han var ude af sine forpligtelser med den anden trommeslager, da han havde lukket det oprindelige band-navn ned og fjernet hjemmesiden dertil. Så jeg kunne alligevel komme med i februar.

 

På facebook kunne jeg efterfølgende læse, at den anden trommeslager ikke var tilfreds med dette. På fjæsen "hængte" han X ud for at ville snyde ham – vedhæftet skriftlig korrespondance, der beviste aftalerne (de er begge medlem af DMF). Det endte med, at X åbenbart følte sig nødsaget til at holde sin oprindelige aftale med ham.

 

Dette er for så vidt ok med mig – det eneste "klagepunkt" jeg har her er, at X aldrig meddelte mig denne seneste udvikling af situationen. Denne måtte jeg læse på Facebook. Da jeg så efterfølgende meddeler X, at jeg fremover vil have svært ved at tage jobs med ham, da han er utilregnelig med sine aftaler, siger han "fuck dig!"

 

Nu kommer så 1000 kr spørgsmålet. Hvad ville I have gjort? – har jeg været for large? – eller måske for sart? - og er der blandt musikere en uskreven regel om, at når man først har aftalt jobs med hinanden, kan disse ikke opsiges?

 

For mig er sagen klar. Havde X udbetalt en passende erstatning til de andre for mistede jobs ... ja, så havde han været fri for alt dette bøvl ... havde været fri for at blive hængt ud på Facebook (hvor han blev vældig upopulær) ... og havde sandsynligvis kunnet beholde de oprindelige band-medlemmer (vi har begge sagt fra – dyrker nu det nye band fuldt ud - og har foreløbig allerede 8 jobs i 2017) ...

 

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Fuck ham.

Det var så også den konklusion, jeg fandt frem til.

 

Det tog dog lidt tid, da jeg har kendt manden siden 1966, hvor vi startede i 1. klasse sammen ... :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad ville du selv råde din bedste ven til at gøre?

(Dette spørgsmål er kanon godt til at svare på mange spørgsmål. 😉)

 

Jeg ville meddele X, at han har brændt sine broer og hans manglende respekt for sine venner gør, at I ikke skal spille sammen mere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad ville du selv råde din bedste ven til at gøre?

(Dette spørgsmål er kanon godt til at svare på mange spørgsmål. 😉)

 

Jeg ville meddele X, at han har brændt sine broer og hans manglende respekt for sine venner gør, at I ikke skal spille sammen mere.

Udfaldet blev - som sagt - også, at al fremtidig sammenspil er aflyst for mit vedkommende.

 

Det vanskelige i denne situation var, at jeg har kendt manden i 50 år - spillet masser af musik sammen med ham i 70'erne - og lidt i 80'erne - og igen optaget kontakt med ham, da han manglede en trommeslager for godt 5 år siden.

 

Derfor havde jeg nok svært ved at slippe igen - men da han sagde "fuck dig", var løbet kørt ... heldigvis, kan jeg mærke på mig selv nu ...

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Helt sikkert fuck ham.

 

 

Men forstår ikke helt:

 

For mig er sagen klar. Havde X udbetalt en passende erstatning til de andre for mistede jobs ... ja, så havde han været fri for alt dette bøvl ... havde været fri for at blive hængt ud på Facebook (hvor han blev vældig upopulær) ...

 

Er du personligt blevet hængt ud?

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt sikkert fuck ham.

 

 

Men forstår ikke helt:

 

Er du personligt blevet hængt ud?

Nej, heldigvis ikke ... det var X, der blev hængt ud af den anden trommeslager, som ikke ville finde sig i at blive snydt for de lovede jobs.

 

Omtalte slager lever af at spille, havde sagt nej til andet job for at spille med X. Så jeg forstår udmærket denne slager.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er vist ingen grund til at holde fast i gamle bekendtskaber, hvis hans tilgang til dig er rent forretningsmæssig.

 

Jeg har selv prøvet noget tilsvarende, hvor næsten hele mit indtjeningsgrundlag forsvandt med et knips. Også der var der tale om et relativt langvarigt samarbejde, som altså stoppede fordi jeg ikke makkede tilstrækkelig ret. Den slags samarbejdspartnere skal man generelt holde sig fra, og hvis det ikke er muligt skal man sørge for at lave kontrakt på alt.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Der er vist ingen grund til at holde fast i gamle bekendtskaber, hvis hans tilgang til dig er rent forretningsmæssig.

 

Jeg har selv prøvet noget tilsvarende, hvor næsten hele mit indtjeningsgrundlag forsvandt med et knips. Også der var der tale om et relativt langvarigt samarbejde, som altså stoppede fordi jeg ikke makkede tilstrækkelig ret. Den slags samarbejdspartnere skal man generelt holde sig fra, og hvis det ikke er muligt skal man sørge for at lave kontrakt på alt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er aftaler, mundtligt som skriftligt, jo bindende. Hvis man aftaler, at der skal spilles de og de jobs, så rent juridisk er man forpligtet til at overholde de aftaler. Hvad der sker, hvis man på det ene eller andet punkt er ude af stand til at overholde sin aftale er svært at svare på. Hvad der sker efterfølgende ville ofte bero på det konkrete tilfælde.

 

Det vil sikkert ofte bero på aftalens karakter - Hvor løs er aftalen? I hvilket omfang er der mistet fortjeneste? Er fortjenesten desuden B-indkomst?

Jeg ved ikke om nok om dette til overhovedet at kunne sige mere end, at uanset om man dropper det eller vil tage den i retten, så får man en træls tur....

 

Hvis man skal have sin røv på det tørre må man hellere oprette en skriftlig kontrakt med betingelser. fx: Man bør opridse: Hvem har "ansat" hvem. Hvem kan "fyre" hvem. Hvornår kan man fyre en "ansat". Hvordan foregår dette. Hvad sker der med vedkommende der "fyres".

 

Fx.. Hvis X er årsag til spildt fortjeneste, kan man fyre X uden vedkommende erstattes - samtlige jobs i kalenderen spilles desuden uden X.

Fx.. Hvis Y ikke er årsag til spildt fortjeneste, men man derimod bare ikke længere orker Y på et personligt plan, kan Y fyres, men Y skal enten erstattes for fremtidige jobs i kalenderen, eller spille pågældende jobs og få aftalt fortjeneste for disse.

Fx.. (Ved spildt fortjeneste forstås, at der aflyses mere end 2 jobs årligt, grundet en "ansats" prioriteringer.)

 

Dernæst kan man diskutere, hvorvidt et enkelt job kan aflyses, og bestemme hvad der er en acceptabel årsag:

 

- Hvis jobbet aflyses af X, på baggrund af årsag A, B eller C, skal Y godtgøres i omfang D, E eller F..

- Hvis jobbet aflyses af Y på baggrund af årsag A, B, eller C skal X godtgøres i omfang, D, E eller F..

- Hvis jobbet aflyses på baggrund af årsager G, H eller J er der ikke grundlag for godtgørelse X og Y imellem.

- Hvis man påberåber sig at aflyse grundet årsag G (sygdom), skal det dokumenteres ved lægeerklæring..

 

Sådan kan man blive ved. Det kan godt være, der er nogen der vil mene, at det er i overkanten, eller et skridt for langt i en forkert retning. Men arbejder man med utilregnelige, eller nye mennesker, og står ens levegrundlag i denne forbindelse på spil - så ser jeg faktisk ikke nogen grund til IKKE at tage ALLE nødvendige forholdsregler.

 

Det er bare forslag til hvordan man KUNNE dække sig ind.. Jeg har ikke selv spillet nok større jobs til at finde den her slags forholdsregler nødvendig overhovedet.. Men for nogen er de måske.

 

Det kan desuden være relevant for bookere der oplever aflysninger fra bands som et generelt tilbagevendende problem. Smid en kontrakt i ansigtet på dem.

 

Fælles for de her kontrakter er: Du kan lave en selv, så længe der ikke aftales noget ulovligt.. Fx "trommeslager X's fingre skal smadres med bat, såfremt han aflyser et job.."

 

Mvh

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er altid svært når forretningsdelen vinder over venskabet. Det er ikke for sjov at man ofte kalder bandet den anden bedre halvdel. Der er ofte mange følelser i spil, fordi man er fælles om noget man virkelig holder af.
Når man så selv finder ud af at en del af bandet tænker forretning over for fællesskab, og enkelte gange endda over musikken, bliver det svært.

 

Det vil ofte være sværrest for den som har følelser i spil, fremfor den der har forretninger i spil Derfor er det den rigtige beslutning du har taget.

 

Jeg tog selv samme beslutning for en del år siden, og det gav en lettelse uden lige. Det eneste jeg har fortrudt er at jeg ikke gjorde det noget før.

 

Håber det giver mening.

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Og så er der ofte en helt grundlæggende forskel på musikere, som ofte skiller dem ad hvis de ender i sammen band:

  1. Dem der får en "karriere" gennem musikken.
  2. Dem der bruger musikken til at få en "karriere".

Det lyder som om du er nummer 1., og det lyder som om X er nummer to, og oven i købet en egoistisk én af slagsen.

  • Upvote 3
Link til kommentar
Del på andre sites

Og så er der ofte en helt grundlæggende forskel på musikere, som ofte skiller dem ad hvis de ender i sammen band:

  1. Dem der får en "karriere" gennem musikken.
  2. Dem der bruger musikken til at få en "karriere".

Det lyder som om du er nummer 1., og det lyder som om X er nummer to, og oven i købet en egoistisk én af slagsen.

 

Tak for alle de fine kommentarer her, alle sammen. Det varmer ..

 

Og denne rammer præcis i plet, tror jeg .. :tu:

 

Og Bertrams afhandling om kontrakter og aftaler er super - bare sørgeligt, hvis det er nødvendigt ...

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror heldigvis det er mere undtagelsen end reglen, at der er behov for så slavisk en tilgang til aftaler og kontrakter.

 

Jeg tror under alle omstændigheder du traf den rigtige beslutning - så øv som den nu er, er det for det bedste på langt sigt. Det er jeg sikker på. Både rent professionelt, men særligt også på et personligt plan.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt enig med Mads og Henrik - nemlig musikken først og karriere som det sekundære..

Hvis den ægte spilleglæde ikke findes i et band, kommer hverken musikken eller forholdet

mellem bandmedlemmerne til at swinge, det gider publikum ikke at høre på,

hvilket er dybt forståligt.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Nu er han jo en gammel ven, så selvom han åbenlyst lyder som et kvaj i jeres bandsammenhænge, så skal der vel også gøres plads til at venskabet kan genoptages.

Også selvom han nok skal levere lidt selvindsigt og måske bidrage til en bedre forståelse af hvorfor han gjorde, som han gjorde.

Og selvom jeg ikke uden videre vil anbefale at I laver forretninger sammen igen.

:-)

Vi kan sagtens få nye og gode venner, selv i vores alder. Men gamle venner, der har kendt os som børn og unge, og som vi har delt et liv med får vi ikke flere af.


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi kan sagtens få nye og gode venner, selv i vores alder. Men gamle venner, der har kendt os som børn og unge, og som vi har delt et liv med får vi ikke flere af.

 

 

Jon

 

Det er vise ord!

 

Har også selv haft en kammerat jeg har haft sammenstød med i mere eller mindre grad over 20 år. Men jeg ville sgu aldrig undvære ham, fordi vi har haft så mange flere super gode oplevelser sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu