Ny Lak På En Lakeret Gulvtam


Lawaetz-Gøgereden

Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg har et måske meget udfordrende projekt.. hvor jeg har brug for et godt råd eller 10 :cigar:

 

Jeg har et meget vellydende Stage Custom 98' i størrelserne 22,14,12,10 i farven Forrest Green(transparent) som jeg gerne vil udvide.

 

Da det var umuligt at finde en 16" gulvtam i den rigtige farve, har jeg fundet en i sort(samme serie). Planen er i sin enkelhed at slibe den sorte lak af og så prøve at ramme samme grønne farve som resten af mit sæt.

 

  • Er det en umulig opgave? jeg er særligt bange for at yderste lag træ(vist nok birk) er for tyndt og at jeg derfor sliber igennem.

 

Planen var at starte med en excentersliber og så derefter sandpapir.

 

  • Og er det overhovedet muligt at ramme samme farve og glans som resten af sættet?
  • Et sidste(i første omgang) mindre problem er at et af ben-beslagene er defekt, ved I om nogen i DK sælger Yamaha-reservedele til ældre modeller? Kan købe det er USA via. ebay, men det bliver næsten 400kr. for ÉT :bah: og det er ikke et helt billigt projekt i forvejen.....

 

Jeg kunne super godt bruge nogle gode råd eller erfaringer fra Jer :)

 

Billedet viser den farvevariant jeg skal ramme med den sorte 16"er...

20160917_220531_1484134636536_resized.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

puhh,.,. det er nok muligt.. men glem excenter sliberen.. du kan ikke styre den mht. at slibe igennem.. så jeg tør godt "love" det vil gå galt :-/... der er kun EN vej: håndslibe den ned.. og det tar tid!

 

pas på kanterne.. sæt malertape over så du ikke sliber dem skæve

 

at ramme farven er muligt.. køb eller find noget træ i samme farve som naturfarven af dine trommer... og test dig frem.. der skal nogle forsøg til

 

HUSK at når du lægger lak på bejdse så bliver den 20-30% mørkere.. nogle gange endnu mere.. så brug tid på tests!!

Link til kommentar
Del på andre sites

puhh,.,. det er nok muligt.. men glem excenter sliberen.. du kan ikke styre den mht. at slibe igennem.. så jeg tør godt "love" det vil gå galt :-/... der er kun EN vej: håndslibe den ned.. og det tar tid!

 

pas på kanterne.. sæt malertape over så du ikke sliber dem skæve

 

at ramme farven er muligt.. køb eller find noget træ i samme farve som naturfarven af dine trommer... og test dig frem.. der skal nogle forsøg til

 

HUSK at når du lægger lak på bejdse så bliver den 20-30% mørkere.. nogle gange endnu mere.. så brug tid på tests!!

 

Pokkers.. arbejder med elværktøj.. så troede det gav mig en fordel :confused:

Ved du hvor tykt lag der typisk er på sådan nogle trommer? ku man ikke tage første omgang med en excentersliber på lave omdrejninger og noget fint sandpapir.. og så gå over til håndkraft efter en enkelt tur rundt?

 

Ved du evt. hvilken slags lak man kan bruge? Tænker sådan noget til pinotex eller gori til indendørs brug? (til møbler eller gulve)

 

Og hvad er det med bejsning? noget olie?

 

Har en lille tam med wrap som jeg ka eksperimentere med omkring farven, den skal alligevel bare bruges som mini-stortromme til et gadesæt.. så udseendet er lige meget...

Link til kommentar
Del på andre sites

altså lakken er ret tynd. Men bejdsen trænger jo netop i træet.. nogle gange meget og nogle gange slet ikke.. Du KAN også være uheldig og så er den oprindelige farve trukket igennem første lag :-/.. og så er du på røven..

 

var det mig så ville jeg smide noget coating eller dc fix på det hele.

 

jamen du kan jo godt prøve med sliber..bare være meget forsigtig.. yderste lag er nok kun 0.6-0.7 mm tykt :-/

 

olie??.. altså enten olie eller også lak.. du skal bruge en hård og hurtigt tørrende lak.. og enten en super god pensel.. eller også spray. Jeg har brugt spray med held før. Men der skal 8-10 meget tynde lag på. og mellemslib med korn 800-1000 ellers blir den ikk lækker nok.

 

vil anbefale vand bejdse.. det er nemmere at arbejde med

Link til kommentar
Del på andre sites

90'er Yamaha er fedt!!!

 

Spørgsmålet er måske også, hvor travlt du har? Om du kan bruge den sorte 16" indtil der dukker en op i den rigtige størrelse og farve?

 

Det er jo muligt at at lave "annonce agenter" på dba, ebay, den svenske blocket osv... og mon ikke der dukker én op en dag?

 

DIY er jo altid sjovt, men det lyder som meget arbejde for at ramme lige præcis den rigtige farve.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det ville være klart lettere at bare at bruge en tilfældig 16".. uden at tænke på farve og de lange gennemgående spændehuse... men det er bare et super godt trommesæt som jeg bl.a. spillede min første koncert på.. så vil gerne forkæle det og gøre det hele ordentligt.. uden at springe over hvor gærdet er lavest :cigar:

 

Tror jeg får gulvtammen imorgen... så ka jeg starte med sandpapiret.. så bliver jeg nok hurtigt klogere på opgavens omfang :-)

 

Tak for hjælpen indtil videre... vender tilbage når jeg er igennem lakken :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

altså lakken er ret tynd. Men bejdsen trænger jo netop i træet.. nogle gange meget og nogle gange slet ikke.. Du KAN også være uheldig og så er den oprindelige farve trukket igennem første lag :-/.. og så er du på røven..

 

var det mig så ville jeg smide noget coating eller dc fix på det hele.

 

jamen du kan jo godt prøve med sliber..bare være meget forsigtig.. yderste lag er nok kun 0.6-0.7 mm tykt :-/

 

olie??.. altså enten olie eller også lak.. du skal bruge en hård og hurtigt tørrende lak.. og enten en super god pensel.. eller også spray. Jeg har brugt spray med held før. Men der skal 8-10 meget tynde lag på. og mellemslib med korn 800-1000 ellers blir den ikk lækker nok.

 

vil anbefale vand bejdse.. det er nemmere at arbejde med

 

Er det bejsningen der giver farven? og er det noget i denne stil jeg skal bruge når jeg har det nøgne træ?

http://www.xl-byg.dk/produkter/maling/maling-indendoers/bejdse/clou-vandbejdse-groen-bejdse.htm

 

og så derefter den anbefalede lak indtil farven når den rigtige mørke nuance?

Link til kommentar
Del på andre sites

ja... og nej

 

du sksl justere med antal bejdse om hvor kraftig den skal farves.. og så lakere.. lakken gør den stort set kun mørkere "en gang" dvs. efterfølgende lag bidrager kun minimalt til mørkhed..

 

test: bejdse indtil du synes det ser fornuftigt ud.. lad tørre et døgn.. pensl så bejdsen med vand.. det giver et CIRKA bud på hvordan det ser ud med lak på... det er test test test.. der er ingen 100% vejledning :-)

 

men ja.. den slags bejdse..

Link til kommentar
Del på andre sites

ja... og nej

 

du sksl justere med antal bejdse om hvor kraftig den skal farves.. og så lakere.. lakken gør den stort set kun mørkere "en gang" dvs. efterfølgende lag bidrager kun minimalt til mørkhed..

 

test: bejdse indtil du synes det ser fornuftigt ud.. lad tørre et døgn.. pensl så bejdsen med vand.. det giver et CIRKA bud på hvordan det ser ud med lak på... det er test test test.. der er ingen 100% vejledning :-)

 

men ja.. den slags bejdse..

 

Godt råd med vandet... jeg har ikke travlt med det endelige resultat... vil bare ha at det bliver godt i sidste ende.. så klar på at teste indtil mavefornemmelsen er rigtig :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu