Hjælp Til Multipad


Søren P

Recommended Posts

Hej TS

 

Jeg står og overvejer, om vi på mit arbejde skal købe en percussionpad, multipad og hvad de ellers hedder. Jeg har ikke så meget erfaring med det, så vil høre, om nogle kan hjælpe med lidt gode råd.

 

Den skal bruges af elever, så vi kan lave nogle effekter til sange men også som percussionpad og bare generelt lægge lidt elektroniske lyde på nogle sange. Eleverne er ikke udpræget musikalske, så de har ikke nogle større erfaringer med at spille. Så det må gerne være nemt.

 

Jeg har kigget på Roland Octapad og SPD-SX, Yamaha DTX osv.

 

Nogle indspark til, hvad der er op og ned i den her verden?

 

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis I skal bruge elektroniske lyde kan I også overveje Nord Drum I eller II - mange moderne, elektroniske lyde, dog primært trommesæts-agtige lyde.

 

Til mere all round brug - percussion, trommer m.v. - ville jeg nok gå efter Yamahas DTX multi-pad. Mange lyde, kan spilles med både stikker og hænder, og så kan man tilslutte pedaler så man har et helt trommesæt. Den giver også mulighed for at sample egne lyde i begrænset omfang.

 

Hvis I gerne vil sample/lave egne lyde for alvor er Rolands SPDS-x bedst. Og dyrest. Jeg har selv en af slagsen til afvikling af backtracks o.l., og har tidligere haft en Alesis Control Pad som jeg ikke var synderligt imponeret over.

 

Generelt hælder jeg mere til Yamaha end Roland, primært pga lydene og de mange års erfaring med at lave rigtige trommer som Yamaha har - det kan høres og mærkes på kvaliteten af hardwaren. Yamahas ting er typisk også lidt billigere. Og nej, jeg er ikke sponsoreret, og mange vil sikkert mene noget andet :uhm:

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Køb en alesis samplepad. Den koster 1000,- og I kan selv lægge samples ind på den. Så kan I sample fra de oprindelige numre og få det til at lyde nøjagtig som på pladen.

 

Er der lyde på fra start af? Så man ikke selv skal uploade alle lyde?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis I skal bruge elektroniske lyde kan I også overveje Nord Drum I eller II - mange moderne, elektroniske lyde, dog primært trommesæts-agtige lyde.

 

Til mere all round brug - percussion, trommer m.v. - ville jeg nok gå efter Yamahas DTX multi-pad. Mange lyde, kan spilles med både stikker og hænder, og så kan man tilslutte pedaler så man har et helt trommesæt. Den giver også mulighed for at sample egne lyde i begrænset omfang.

 

Hvis I gerne vil sample/lave egne lyde for alvor er Rolands SPDS-x bedst. Og dyrest. Jeg har selv en af slagsen til afvikling af backtracks o.l., og har tidligere haft en Alesis Control Pad som jeg ikke var synderligt imponeret over.

 

Generelt hælder jeg mere til Yamaha end Roland, primært pga lydene og de mange års erfaring med at lave rigtige trommer som Yamaha har - det kan høres og mærkes på kvaliteten af hardwaren. Yamahas ting er typisk også lidt billigere. Og nej, jeg er ikke sponsoreret, og mange vil sikkert mene noget andet :uhm:

 

 

 

 

Det er også noget jeg har overvejet. Den må gerne have indgange til pedaler så man kan tilslutte dem senere.

 

Findes der nogle pads, hvor der er bunkevis af lyde på i forvejen? Gerne en masse percussion, pauke-lyde og alt sådan noget....

Link til kommentar
Del på andre sites

Prisen er ikke så afgørende i første omgang. Vi vil hellere bruge de ekstra penge der evt. skal til og så få det rigtige.. Jeg er bare slet ikke erfaren på området, jeg har altid kun spillet akustisk.

 

Er der nogle har erfaringer med Roland Octapad kontra Yamaha DTX ??

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal klart have en pad der kan lægges samples ind på. De indbyggede lyde i Roland SPD-30 kan man ikke bruge til andet end rytmer - og de indbyggede sound-samples bliver man hurtigt træt af.

 

Yamaha Multi 12 tilbyder at man lægger samples ind og den har et nice feel når man spiller på den.

 

Så Yamaha Multi 12 eller en Roland SPD-SX anbefales. Begge har mulighed for at tilslutte eksterne triggere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu