Hjælp Til Live Mic-Placering

Recommended Posts

Jeg spiller i et festorkester, og når vi har jobs mindre steder, hvor vi selv laver lyd, har jeg mics i BD (Audix D6) og to OHs (Røde NT5).

Jeg kunne dog godt tænke mig at høre, hvordan I ville placere OHs så de opfylder et par ønsker jeg har.

1. Det skal være hurtigt at sætte op.

2. Det skal fremhæve toms (mindst muligt bækkener).

3. det skal fylde så lidt som muligt på gulvet.

Jeg er på usikker grund her, så bær over med mig, hvis jeg stiller umulige krav.

Jeg har godt nok et fuldt Sennheiser e604 sæt, men altså ikke kanaler nok til rådighed.

Når du nu har fede tam mics, kan du udvide dit setup med en lille mixer. Det koster ikke alverden - specielt ikke brugt, og det fylder heller ikke meget.

Jeg spiller også i et festband og bruger et enkelt tre mics setup. Lilletromme, stortromme og en overhead.

Stortrommemic står mellem mine ben ca 25 cm fra slagskindet og peger diagonalt 45 grader mod der hvor kølle rammer skind. Den får derfor en del bund fra hængetam og mine to gulvtams. Jeg EQ'er den med et lille boost i mellemtone og et lille cut i Low. Det lyder en lille smule tyndt alene, men når musikken spiller kommer der en fed definition af bunden.

Overheadmic hænger lavt , ca 1,5 m over gulv og et sted midt i mellem tammer og lilletromme. Jeg EQ'er den så bækkener ikke dominerer. På meget små jobs kvitter jeg den helt.

Lilletrommemic får også hihat.

Det fungerer skidegodt, især efter vi fik rydtet op i scenelyden, ved at skrue ned for baggear og monitors.

Som Gabriel siger: ".. enkelt tre mics setup. Lilletromme, stortromme og en overhead .."

Det brugte jeg her - lyden er ikke så god (optaget på iPhone), men man kan godt fornemme, at alle dele af trommesættet kommer frem i lydbilledet.

Efter showet fik jeg at vide, at lyden var fantastisk:

Jeg ville også klart prioritere closemic af toms, og evt lilletromme, fremfor OH mics til mindre jobs. Bækkenerne er altid for høje alligevel, og bleeder i alle sangmics osv.

Til 3 inputs ville jeg nok vælge BD, Snare (e604 er også fin til det), og en enkelt oh. Kan ikke lige sige hvordan den skal placeres, det kommer an på hvordan dit setup ser ud.

Ellers vil det også være et spørgsmål om, akustisk at balancere din sætlyd, så bækkenerne ikke spiller højere end dine tammer. Jeg bruger rigtig tit cympads på mindre jobs.

Hvis du skal closemic'e alle toms er det nok slet ikke tosset med de Y-stik der bliver foreslået, og ellers skal du selv have en lille mixer med, og submikse.