Ombygning Af 3 X Trommesæt


søs

Recommended Posts

Hej!

 

Som det måske er nogen enkelte bekendt, købte jeg i 2015 kedler fra en vis Hr. Henrik Rathje i stedet for at skære i mine Ludwig Power-tammer. Altså, jeg brugte al hardwaren fra Ludwig trommesættet til at opbygge mit Rathje sæt.

 

Dette fungerede fint, men jeg kom faktisk til at mangle mit Ludwig sæt, da de (selvfølgelig) har lidt mere BOOOOM end de mindre Rathje kedler - hvilket jo er ganske fedt til visse musik-stykker ....

 

Så jeg har købt nyt hardware hos ST-drums til Rathje-sættet - og har så genopbygget Ludwig-sættet - spec. 10x9, 12x11, 16x16, 22x16 - og dette sæt ser så igen således ud:

 

TS-Dage-2014-089-2.jpg

 

 

 

Efter at have monteret det nye hardware på Rathje-sættet, har jeg erfaret, at der er kommet mere tone i dem. Dette skyldes nok, at det nye hardware er en hel del mindre og lettere end Ludwig hardwaren. Resultatet af ombygningen ser således ud - spec. 10x8, 12x8 (ej på billedet), 14x14, 20x15:

 

IMG_1294%5B1%5D.JPG

 

 

 

IMG_1296%5B1%5D.JPG

 

IMG_1297%5B1%5D.JPG

 

IMG_1300%5B1%5D.JPG

 

IMG_1301%5B1%5D.JPG

 

 

 

 

 

 

 

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Gennem længere tid har jeg gået og spekuleret over, om det mon var muligt at indbygge el-trommer i et rigtigt trommesæt - uden at ødelægge sættet, således det kan genopbygges til rigtige trommer igen. Og da jeg nu kan have Ludwig-sættet i øvelokalet, blev mit Premier APK-øvesæt til overs.

 

Så jeg bestilte lidt extra hos ST-drums for at kunne indbygge mine Roland mesh-pads i Premier sættet. Samtidig opbyggede jeg el-sættet, så det kan stilles op i samme kravlegård som Rathje-sættet.

 

Dette fordi jeg så kan øve hjemme uden at larme - og få samme fornemmelse af opstillingen .. og når jeg skal på spillejob med balle-bandet, ligner el-sættet nu (næsten) et rigtigt tromme-sæt ...

 

Dette kom til at se sådan ud - spec. 10x8, 14x12, 20x 16 + Roland 12" mesh-snare - og Roland gummi-bækkener:

 

IMG_1304%5B1%5D.JPG

 

IMG_1307%5B1%5D.JPG

 

IMG_1310%5B1%5D.JPG

 

IMG_1312%5B1%5D.JPG

 

IMG_1314%5B1%5D.JPG

 

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

fedt.. De Gretsch wanna be Lugs klæder sættet godt :-)

 

og ja.. vægten af hardware betyder MEGET for hvor meget tone man får.. et Sonor Signature har MEGA god tone i kedlerne.. det dør så til gengæld HELT når man monterer hardware.. dropper man gummi underlægge også så for man endnu mere tone.. det bedste er faktisk underlæg lavet af coating.. beskytter uden at dæmpe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt Søren!

 

Passede G-lugs i hullerne fra Ludwig-lugs? Eller skulle du fylde de gamle op og bore nye?

Hulafstanden er små 4 mm kortere på de nye lugs, men jeg kunne nøjes med at "raspe" lidt i de 2 oprindelige huller - og hullerne er ikke synlige, når lugs, gummi-underlag og beslag er monteret.

 

Det må være sådan, da der åbenbart ikke findes lugs, der matcher med Ludwigs .. og Ludwigs egne er al for dyre ...

 

Men - som jeg skrev før- der er mere tone i kedlerne nu end med Ludwigs STORE, tunge lugs - så jeg er glad ...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Nu Dropbox har besluttet at droppe deres "Public folders", lægger jeg lige nye billeder op af mine 3 x trommesæt.

 

1. billed = Ludwig:

 

TSDage20140890.jpg

 

2. + 3. billed = Rathje Drums:

 

IMG12970.jpg

 

IMG12940.jpg

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

hej søs !

det undrer mig at du ku indbygge trickerene

i rigtige kedler ?

jeg har et fedt sæt

drumtec diablo pro

med roland td30 modul

og roland hihat/bækkner

http://prntscr.com/en8xz3

http://prntscr.com/en8ybs

jeg kontaktede drumtec

og spurgte om det var muligt for mig

at sætte rigtige skind på

altså bruge dem som rigtigt trommesæt også

men de frarådte mig det med begrundelsen

at trickerne temmeligt sikkert ville tage skade

gert

Redigeret af shell master
Link til kommentar
Del på andre sites

Det Diablo sæt har jeg også haft kig på, men det er hunde dyrt, synes jeg.

Så jeg tænkte - at skrue den indbyggede trigger med den langsgående metalskinne ud af en Roland 10" mesh-pad og sætte den ind i en 10" Premier kedel - burde ikke være så svært.

 

Det er jo blot at måle og bore de 4 små skrue-huller, der holder trigger og skinne, nøjagtig op i den nye kedel, så sidder den som før. Og sjovt nok passer hullet, hvor jack-stikket skal ind - lige nøjagtig i hullet i Premier-skiltet .. :cigar:

 

Så det har jeg altså gjort - og den indbyggede 10" pad i 14" gulvtammen på billedet er kun midlertidig. Jeg har bestilt et 14" mesh-skind, så den kommer til at ligne en "rigtig" gulvtam igen. Jeg vil så lave en metal-forlænger til at holde den 10" metalskinne fra 10" mesh-pad'en.

 

Men jeg bruger kun mesh-skind, da mit Premier-elsæt KUN er beregnet til små spillesteder, hvor lyd-niveauet SKAL være lavt. Og faktisk har jeg 20-25 ekstra af de interne triggere + skumgummi-cones, hvis een eller to skulle stå af, sååå ... (har faktisk skiftet en sådan intern trigger i en 12" bækken-pad - det er let - og det virker).

Har man ikke mod på at bygge Rolands egen trigger + metalskinnen ind i rigtige kedler, kan man købe disse i stedet. De er også billigere - jeg ved dog ikke, om de er holdbare. Men let og enkelt ser det ud (se billedet nederst):

http://www.jobekydrums.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=90&products_id=452

 

Dog har jeg det sådan, at jeg tror, Rolands egne triggere passer bedst til Rolands egne lydmoduler ...

side trigger.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

okay jeg forstår jeg troede du havde rigtige skind på lol

mende der roland skumfiduser ho ho er klart anderledes

end drumtec`s jeg tror drumtec`S trickere er langt mere

følsomme de er centreret midt i trommen uden kontakt

til skindet /meshen

min hjemme bygget stavlilletromme tricker alt hvis jeg

tænder for el trommerne og jeg mener alt bækkner toms

og bd !!! hi hi :dialaugh_trans:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det Diablo sæt har jeg også haft kig på, men det er hunde dyrt, synes jeg.

 

Så jeg tænkte - at skrue den indbyggede trigger med den langsgående metalskinne ud af en Roland 10" mesh-pad og sætte den ind i en 10" Premier kedel - burde ikke være så svært.

 

Det er jo blot at måle og bore de 4 små skrue-huller, der holder trigger og skinne, nøjagtig op i den nye kedel, så sidder den som før. Og sjovt nok passer hullet, hvor jack-stikket skal ind - lige nøjagtig i hullet i Premier-skiltet .. :cigar:

 

Så det har jeg altså gjort - og den indbyggede 10" pad i 14" gulvtammen på billedet er kun midlertidig. Jeg har bestilt et 14" mesh-skind, så den kommer til at ligne en "rigtig" gulvtam igen. Jeg vil så lave en metal-forlænger til at holde den 10" metalskinne fra 10" mesh-pad'en.

 

Men jeg bruger kun mesh-skind, da mit Premier-elsæt KUN er beregnet til små spillesteder, hvor lyd-niveauet SKAL være lavt. Og faktisk har jeg 20-25 ekstra af de interne triggere + skumgummi-cones, hvis een eller to skulle stå af, sååå ... (har faktisk skiftet en sådan intern trigger i en 12" bækken-pad - det er let - og det virker).

 

Har man ikke mod på at bygge Rolands egen trigger + metalskinnen ind i rigtige kedler, kan man købe disse i stedet. De er også billigere - jeg ved dog ikke, om de er holdbare. Men let og enkelt ser det ud (se billedet nederst):

 

http://www.jobekydrums.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=90&products_id=452

 

Dog har jeg det sådan, at jeg tror, Rolands egne triggere passer bedst til Rolands egne lydmoduler ...

Hey søren, jeg har noget gummi til redigerende liggende, som jeg endte med ikke at bruge. Sig til hvis du skal ha et stykke til 14"

Link til kommentar
Del på andre sites

Det ser ud til, jeg har forklaret mig dårligt.

 

Indbygningen i en Premier kedel, hvor jeg bruger Rolands trigger + metalskinne fra en Roland mesh-pad, ser således ud:

 

Premier el-sæt.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er de "interne triggere" + cones, som kan ses her, jeg har ca. 20 extra af.

Triggeren er selvklæbende og sidder under skum-conen.

Skum-conen er ligeledes selvklæbende.

Trigger og cone.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg forstod det nu godt, men jeg har også en af samme slags.

Hvad siger du til gummiet?

 

Behøver ik' gummi - er steriliseret .... Ok, den var dårlig .. :oops:

Men da mine triggere kun er 1 vejs - altså uden kantslags-mulighed - regner jeg ikke med, gummikant bliver nødvendigt.

 

Ellers mange tak, Lars - jeg vender tilbage, hvis jeg fortryder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Så skulle sættet være helt færdigt - tror jeg da nok. Det var med på første spillejob i går (billedet er derfra) - det gik ganske fint. Vi fik - som vanligt - ros for vores fine, behagelige lyd, der aldrig bliver for voldsom på de helt små spillesteder.

IMG140810.jpg

 

Der er kommet 14" mesh-skind på gulvtammen. Det meste af bundskindet er skåret væk, da en sådan jo ingen indflydelse har på lyden. Til gengæld kan 10" tammen så være indeni under transport - hvilket er pladsbesparende i min lille Aygo (se 1. billed nederst).

 

Jeg har genbrugt 10" triggeren indeni gulvtammen - og så tilsat en aluminium forlænger. Det lille træstykke ovenover triggeren er til, når den lille tam bliver transporteret indeni gulvtammen - så triggeren ikke bliver beskadiget. Enkelt og billigt, synes jeg (se billed 2 nederst).

IMG_1410-1.jpg

IMG_1409-1.jpg

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Søren Østergård Skjelmoses billede.

Søren Østergård Skjelmoses billede.

Søren Østergård Skjelmoses billede.

Nu har jeg efterhånden brugt mit konverterede Roland TD-25 el-sæt et par måneder. Og det har virkelig betydet alverden til forskel.

Sættet er jo bygget op af gamle Premier APK-trommer, så man har en fornemmelse af at spille på rigtigt trommesæt (bortset fra bækkener). Det giver en langt større lyst til at øve i hverdagen - og spille i mit partyband .. selv om forskellen jo egentlig kun er visuel ...

.. og synes faktisk ikke, el-trommerne lyder helt dårligt:

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu