Reifer ?


B.Ba

Recommended Posts

Der har jo godt nok været flere indlæg på dette forum vedr. reifer og det jeg kan læse mig til, er at støbte har mere power men mindre bund og generelt omvendt ved pressede, men for støbtes vedkommende er der vel også forskel , har set at Yamaha absolut hybrid marple har nogle i aluminium, er det så for at lave en mellemvej i lyden ??

De pressede er jo også forskellige i tykkelse, eksempelvis, har de fleste jeg har set en tykkelse på 2,3mm men mine stage custom er kun 1,5mm og Yamahas topmodel i Recording custom er kun 1,6mm i disse tilfælde er det så lyden/prisen der afgør det, jeg tænker da også på om en udskiftning af mine 1,5mm til 2,3mm ville gøre noget godt for mine tammer, håber alle jer eksperter kan forklare mig lidt om det. 👍

Link til kommentar
Del på andre sites

jo tykkere en reife desto mere stemmestabil er den

 

men giver også mindre bund.. 1.6 giver noget mere blød bund end en 2,3 reife.. men 1.6 kræver at man stemmer lidt oftere. Er dog fan af tynde reifer.

 

2.3 er et kompromis hvor man får lidt mere stabilitet uden at dræbe for meget bund.

 

jo aluminium betyder noget, fordi de er lettere.. alle trommer dræbes af høj hardware vægt.. tænk sådan på det.. jo mere vægt du presser ned på skindet desto mindre tone (især tone længde) for du.. alu kvæler lidt mindre tone end støbegods.. men til gengæld bidrager alu ikke til lyden..de siger "klonk".. en stål reife synger med...

Link til kommentar
Del på andre sites

Super svar, det gav god mening for mig, ville egentlig også have spurgt lidt til træreifer i det forrige indslag, har kun hørt dem på youtube med mic på, der lød de ret lækre og meget varme, men det er ikke så tit man støder på dem, er der en naturlig forklaring på det ??

Link til kommentar
Del på andre sites

Det, Henrik sagde...

 

Jeg vil så mene, det er lidt hul i hovedet at bruge for mange penge på "opgraderinger" til et mellemklassesæt. Forskellen mellem 1,6 og 2,3 reifer er altså ikke alverden. Og de penge, et sæt reifer koster, vil efter min mening være bedre givet ud på et nyt bækken eller andet grej. Alternativt kan du jo også sætte dem i banken som start på en opsparing til et sæt, der har det, du mangler i dit Stage Custom.

Link til kommentar
Del på andre sites

det k_50 sagde

 

og: hvis dit stage custom er af en nyere slags i ren Birk.. så lyder de super fedt allerede.. så er det mere skind, stemning og måden du slår på der giver lyden... det ville jeg bruge penge/tid på

 

støbte reifer er tåbeligt dyre.. så det er ikke det værd medmindre du kan score nogle billigt.

 

træ reifer: dyre, sarte og Tar ret meget tone i trommen.. lyden bliver MEGET tør.. undtagelser er de dyre Ayotte reifer.. Men det er helt uopnåeligt i pris

 

træ reifer: fedt hvis man er til den slags... Men en dyr hobby..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var nu heller ikke lige tanken, bare at kaste penge i opgraderinger, som ikke ville give mening, men mere for at få noget viden og så få lidt forståelse for mine egne trommer og hvad det ville gøre med dem - og ja det er mellemklasse trommer på prisen, men kvaliteten er vist ikke helt så ringe endda, så hvad er high end for dig, altså udover pris ?? 😀

Link til kommentar
Del på andre sites

high end... lyd og kval mæssigt

 

C&C Custom

 

Gretsch Brooklyn

 

Tama Star

 

der er mange men det er dem jeg synes giver mig mest.. er seføli farvet af Custom trommer fordi jeg bygger mine egne, som jeg vælger over fabriks trommer.. De eneste jeg kunne forestille mig at investere i udover mine, er dem herover..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 uger senere...

hej B.Ba

en ting som rathje pointerede og som jeg er

stor fan af !! stemning af dine trommer betyder alt :tu:

faktisk gør det sig gældende med de fleste

instrumenter at fininstilling kan få selv et billigt

instrument til at (sparke røv) :P

med rette stemning mellem bund og top skind

kan du få dine tammer til at lyde totalt cool

selvfølgeligt kan super fede tønder komme til at

lyde bedre en crappy tønder

men fede tønder i hænderne på en der ikke ved

bedre !! kan sagtens lyde som en plastikspand med låg :argh:

når du stemmer dine tønder skal de lyde sådan så du

synes de lyder fedt :) check jared falk ud ! jeg synes han

har nogle gode pointers

her er en med tammerne

hilsen gert

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu