Dæmpning Af Bækkener I Øveren


jonaslind

Recommended Posts

Hey

Vores øvelokale er desværre ikke ret stort, og ikke alle fra bandet bruger høreværn. (Og ja, det er blevet påpeget mange gange, og nu gider jeg ikke tage snakken med dem mere...)

Men mine bækkener lyder alt for højt, så jeg søger løsninger.

Det er ikke en mulighed, at de bruger værn, for snakken er taget 10000 gange.

Men kan man dæmpe med slapklatz eller andet?

Jeg er gået over til tyndere stikker, for ikke at slå så kraftigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har brugt tyndere stikker, tyndere bækkener samt dæmpning i form af gaffa på bagsiden som jeg ved trial/error placerer i korrekt mængde og afstand fra centrum ud mod kanten.

 

Typisk placerer jeg (1-2 stykker) så det er ca. 5cm inde i klokken og 5cm udenfor klokken (henover 'knækket mellem klokken og resten af bækkenet, hvis du forstår). Mange siger sikkert fy fy, men man KAN finde en placering og mængde hvor bækkenet stadig har sin personlighed, men hvor de mest skærende overtoner er dæmpet.

 

Dog træls med limrester fra tapen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, du kan godt dæmpe med slapklatter eller lidt gaffa, men prøv også f.eks. at kigge lidt på dæmpning af bagvæggen- at hænge et bagtæppe op kan tage en del i første omgang- det lyder som om vejen frem hedder akustisk dæmpning af rummet.

Jeg har lidt det samme problem med mine medmusikanter- efter et frygteligt job i en udestue af glas, med glemt bagtæppe, hvor jeg sad og hørte på brok en hel aften- dog ikke fra publikum (jeg spiller heller ikke specielt højt), så problemet er åbenbart ikke så stort længere fremme på dansegulvet, havde guitaristen, inden efterfølgende øver, sat et plexiglasbur op foran mit sæt. Han påstod at det dæmpede 8db.- sikkert rigtigt nok, men i mit sæde forstærkede det nok nærmere 8db og dermed ganske uudholdeligt. jeg kom dog igennem aftenen med kommentarer a la "det er da en no brainer" og "det skal du da have med hver gang". ALDRIG!!! Og fy for et fysisk overgreb!! Det ville jo så også betyde at jeg skulle have alt monitor 8 db. højere, samt måske yderligere instrumenter som jeg normalt hører fint på scenen. Var for nylig til noget lokal rockmusical, hvor trommeslageren var lukket inde i et lign. bur- det lød ganske forfærdeligt i mine ører og bare så langt fra mit lydideal. Jeg erkender fuldt ud at problemet kan opstå, men med de jobs vi har- fortrinsvis mindre jobs på baggear og sanganlæg, dog lejlighedsvis med en mic. i stortrommen, er det i over 90% af tilfældene intet problem, især ikke, hvis man altid husker bagtæppet :tu:. Jeg kan se fordelen for de andre og publikum, hvis det er en større produktion med stort PA, en lydmand som kan og vil mice alting op.....og dog, måske. Puha, skulle lige af med lidt sur galde der. Yderligere vil jeg sige, at jeg har brugt over 30 år på at tilpasse mit spil, mit setup og min lyd og evt. dæmpning så det lyder så godt som muligt for mig selv, publikum og at det blender godt i det samlede lydbillede. Vi spørger stadig publikum i pauserne og jeg har ikke fået klager i mange år.

Nåmmen tilbage til øveren. Det lyder som om problemet her er i over 90% af tiden, så det må være akustikken i rummet. Det lyder også som om du er på rette vej med tynde crashes og tynde stikker og tilpasse dit spil- måske kan du med fordel prøve at bruge blomsterpinde på nogle numre, så der skal handles på andre områder, såsom dæmpning af rummet, ændre på jeres opstilling. Kan alle høre sig selv og hinanden? passer jeres dynamiske niveauer indbyrdes? Jeg mener: Et trommesæt har et stort dynamisk område- passer det med de andre instrumenters? Prøv at optage når i øver- skærer de bækkener nu også virkeligt for meget igennem ift. hvordan i vil have nummeret til at lyde? Og hvis ja, kommer det af at slå for hårdt eller er det fra rummet? Det er den ultimative sladrehank, som måske kan give svar. Jeg tror det her er et universelt problem for trommeslagere og er spændt på, hvad andre har af løsninger. Uha, det blev langt.

Redigeret af rettmer
Link til kommentar
Del på andre sites

I kan også overveje en simpel akustikregulering i øveren hvis ikke der allerede er det. Et par flyttetæpper nede fra loftet, 5 cm fra væggene og i loftet over dig har ret stor effekt på toner i det høje register.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind tak for svar.

Jeg spiller ikke voldsomt kraftig, men lokalet er meget lille.
Der er generel lydproblemer, hvor de andre har svært ved at høre sig selv, selvom de står lige foran deres eget gear.

Måske man skal prøve med tæpper.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind tak for svar.

 

Jeg spiller ikke voldsomt kraftig, men lokalet er meget lille.

Der er generel lydproblemer, hvor de andre har svært ved at høre sig selv, selvom de står lige foran deres eget gear.

 

Måske man skal prøve med tæpper.

 

Ja, og så kunne de andre prøve at gå lidt væk fra deres eget gear, måske.

Har i sådan en rundkredsopstilling, hvor i allesammen spiller mod midten og hvor du sidder i et hjørne? Det kan jo virke som en slags forstærkende tragt og med stående bølger, hvis du forstår?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg spiller med store og tykke bækkener, men da vi typisk spiller større scener er det aldrig rigtig et problem på den front.

Vores øvelokale derimod, kan godt være krads i ørene på de andre - så der ryger bare et par slapklatz på.

Jeg syntes det lyder af helvedes til - lidt ligesom hvis du holder choke på dit crash og bliver ved med at slå - men det bringer volumen ned, og så længe det er i øveren så behøver lyden i mine øjne ikke at være perfekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv med noget akustikregulering til at starte med. Det kan gøre rigtig meget. Og hvis folk ikke kan høre sig selv, kan det virkelig også betale sig at bruge en times tid på at rode med EQ og placering of folk og gear.

I min gamle trio brokkede guitaristen sig tit og ofte over, at han ikke kunne høre sig selv, på trods af at vi spillede temmelig højt. Der var problemet netop, at han stod og spillede sig selv ind i ryggen, og at hans ellers så lækre og cremede lyd clashede med bassen. Løsningen blev, at jeg (da jeg blev træt af volumen-krigen) rykkede ham længere væk fra forstærkeren, gjorde hans lyd lidt tyndere og scoopede bassens mellemtone lidt mere. Så kunne alle lige pludselig høre alle, og jeg slap for yderligere høreskade og smadrede arme og bækkener.

Link til kommentar
Del på andre sites

-har også været udsat for, at der er blevet klaget over at mine bæk´ner

 

larmede for meget - specielt på cafér og mindre spille steder,

 

hvilket endte med at bytede dem ud til nogle mindre bæk´ner

 

da jeg ikke er så vild med at tape dem ind,

 

men det kræver dsv. at man har lidt penge på lommen til at få fat i nogle mindre bækner...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis budgettet er til drt, så overvej at mice jeres gear op og lav et in Ear monitor rig. Trommerne behøver ikke have andet end snare og bd mic, resten går fint igennem akustisk.

Så kan alle høre dem selv og lave et mix som de kan lide.

Vi bruger en mackie dl1608 til formålet og er glade for det

Link til kommentar
Del på andre sites

Ingen, der har erfaringer med "Cympad Moderator Box" ..?

 

http://www.4sound.dk/trommer/tilbehoer/oevrigt-tilbehoer/cympad-moderator-box

 

Som det ses nederst på 4Sound siden, sælger Gunnar dem:

 

 

Cympads er lige hvad du skal bruge. Har dem altid i bækkentasken, og bruger dem tit til øvere eller mindre jobs. Fås i forskellige størrelser, så du altid kan opnå lige tilpas dæmpning, og det er helt klart den måde at dæmpe et bækken på som er mindst træls, både hvad angår klang og spilbarhed.

 

:tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også prøvet både Slapklatz og Cympads og begge fungerer glimrende, afhængig af hvilken lyd man ønsker. Jeg må selv indrømme at jeg er størst fan af cympads, da de giver en meget mere behagelig dæmpning end Slapklatz. Overtoner bliver langt mere behagelige for ørene. :)

 

Slapklatz fungerer rigtig godt i partyband sammenhæng, hvis man ønsker en øjeblikkelig dæmpning uden at det forandre bækkenets respons på stikken. Men klangmæssigt og i studie sammenhæng vil jeg altid fortrække cympads. Og specielt når bækkenerne skal have fuld smadder. Det giver en meget mere afbalanceret lyd.

 

Foruden, har jeg i vores øvelokale beklædt væggen bag mig med et par lydabsorberende elementer, som gør en verden til forskel, så dette kan også varmt anbefales.

 

Men så igen, små øvelokaler er bare generelt aldrig fede. Og slet ikke for os trommeslagere. :D

Redigeret af JesperM
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu