Undervurderede Trommer?


k_50

Recommended Posts

Jeg har lige haft et par øvere med min Pearl 4514D (den, som skulle være den samme messingkedel som Jupiter, bare uden det træls parallelle seidingsystem. Men min er ganske magnetisk, så jeg tror, den er stål), som jeg fik for nållerenskid i den blå for et stykke tid siden. Og med et sæt friske skind og en ordentlig seiding siger den absolut lige så fint som Supra-Phonics og slige dyre sager.

Så det fik mig til at tænke på, om der var nogen af jer andre, der havde lignende oplevelser med trommer, som trods ringe pris eller ry spiller op med "de fine"?

 

Et par andre af mine er de rigtige Tama Superstar, som efter min mening er en af de absolut bedste deals på brugtmarkedet, og de sidste Pearl Export inden, de blev udfaset, hvor især stortrommerne (selv med fabriksskind) havde noget nær den perfekte punchy/mikrofonvenlige lyd.

Redigeret af k_50
Link til kommentar
Del på andre sites

Altså min B4214 er Chrome over Brass. Lyder sindsygt fedt med kobberreifer, men lød også godt med de originale pressede stålreifer og også med de støbte reifer, jeg en overgang havde på den. Den har et specielt system til seidingen, hvis ikke den har dette system, er det ikke en 4514, men en af de lignende stållilletrommer, Pearl også lavede på den tid.

 

Den kommer helt klart i kategorien "undervurderede trommer.

 

Og med hensyn til de gamle Superstars, kan jeg kun give dig ret. For nogle år siden holdt de ret gode priser på brugtmarkedet, men nu sælges de latterligt billigt. Og de er intet mindre en fantastiske. Jeg har spillet på dem siden 1970 eller -71 og bliver aldrig træt af dem.

 

Mvh

Erik

 

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Søg og du skal finde:

 

Gammel side fra et Pearl katalog

 

Jeg tog fejl af nummereringen: Min 4514 er en B4514-model (COB). Din er en D4514-model (Stål). Der fandtes også en B4515L, som var en 6½" COB.

 

Læg i øvrigt mærke til, at der er kludder i billederne på siden. 4514 seidingmekanismen er vist under Jupiter-lilletrommen og Jupiters seidingmekanisme er vist under 4514-modellen. Men sådan er der så meget.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså min B4214 er Chrome over Brass. Lyder sindsygt fedt med kobberreifer, men lød også godt med de originale pressede stålreifer og også med de støbte reifer, jeg en overgang havde på den. Den har et specielt system til seidingen, hvis ikke den har dette system, er det ikke en 4514, men en af de lignende stållilletrommer, Pearl også lavede på den tid.

 

Den kommer helt klart i kategorien "undervurderede trommer.

 

Og med hensyn til de gamle Superstars, kan jeg kun give dig ret. For nogle år siden holdt de ret gode priser på brugtmarkedet, men nu sælges de latterligt billigt. Og de er intet mindre en fantastiske. Jeg har spillet på dem siden 1970 eller -71 og bliver aldrig træt af dem.

 

Mvh

Erik

 

 

'80 eller '81 håber jeg. Ellers skal vi til at skrive Tama-historien om ;)

Og jeg fatter seriøst ikke, at de er så billige. Jeg solgte mit 24, 13, 14, 16, 18 for 7500 for nogle år siden og syntes selv, makkeren fik en ret god pris. Men når jeg så senere rutinemæssigt har set sæt med to tommer gå for 35-5000, var det åbenbart en god deal for mig også.

 

Søg og du skal finde:

 

Gammel side fra et Pearl katalog

 

Jeg tog fejl af nummereringen: Min 4514 er en B4514-model (COB). Din er en D4514-model (Stål). Der fandtes også en B4515L, som var en 6½" COB.

 

Læg i øvrigt mærke til, at der er kludder i billederne på siden. 4514 seidingmekanismen er vist under Jupiter-lilletrommen og Jupiters seidingmekanisme er vist under 4514-modellen. Men sådan er der så meget.

 

Mvh

Erik

 

Min skulle gerne være en B4514L - 70'er badge, 3 beads (hvaii hedder det på dansk?) og det samme seidingsystem som din. D-modellen havde kun 2 beads, hvad jeg ved af.

Mit gæt er, at de, som så mange andre producenter den gang, ikke gik helt vildt op i, om det var det ene eller andet, kedlerne var lavet af. Og som sagt lyder min klasse :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Synes Premier generelt er rimelig undervurderet. De er ikke så interessante for folk på brugtmarkedet og sælges ofte MEGET billigt... De gamle sæt lyder sindsygt godt og kan sagtens i mine øjne kan måle sig med Ludwig, Gretsch, Rogers, Slingerland m.fl.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hold nu k... hvor jeg roder!

 

Ja, mine gode Superstars er fra 1981 - de fleste af dem ihvertfald. Tamas historie behøver således ikke skrives om. Min personlige kunne måske med fordel.......................

 

Og så gik der også liiige Anders And i lilletrommenumrene igen, igen:

 

Der var - såvidt jeg forstår ud fra linket - 3 slags 4514 lilletrommer:

 

B4514 - 5"x14" Chrome over Brass

B4514L - 6½"x14" Chrome over Brass

D4514 - 5"x14" Stål

 

Var der flere?

 

Hvis din Pearl-lilletromme er en B4514L , så skal den (igen ifølge mit link) være 6½" dyb og umagnetisk.

 

Du bliver nødt til at finde et andet (dansk) ord for "beads" eller forklare, hvad det er, for jeg ved ikke, hvad det betyder.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Mine Sonor snare af ferro maganese stål har vappet alle mine andre snares af pinden. Har en 14x5 med 10 lugs (kender ik modellen) og en 14x6,5 Performer og de lydet bare stinke godt altid. Havde en supra, men så købte jeg min 14x5 for 7-800 kr og så var supraen overflødig.

Den dybe fik jeg for 6-700 kr og de ryger sjældent til over 1000 kr. Røverkøb!

 

Premiers gamle stål snares er også virkeligt fede og spillet mindst ligeså godt som supra

Link til kommentar
Del på andre sites

 

 

Hvis din Pearl-lilletromme er en B4514L , så skal den (igen ifølge mit link) være 6½" dyb og umagnetisk.

 

Du bliver nødt til at finde et andet (dansk) ord for "beads" eller forklare, hvad det er, for jeg ved ikke, hvad det betyder.

 

Mvh

Erik

 

Beads - de der riller/fordybninger i kedlen. Den herskende diskurs er, at på 70'er-kedler betyder 3 messing, og 2 betyder stål. Men min har 3 og holder fint fast i en køleskabsmagnet.

 

DSC_0030_zpsofsgxgd0.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har efterhånden erfaret at man aldrig skal kigge på hverken mærke eller pris når det kommer til vellyd. Har fx. en billig Pearl Export-stortromme som lyder virkelig godt, mens jeg omvendt har ejet enddog meget dyre trommer som lød - nåh ja, mindre godt…

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Beads - de der riller/fordybninger i kedlen. Den herskende diskurs er, at på 70'er-kedler betyder 3 messing, og 2 betyder stål. Men min har 3 og holder fint fast i en køleskabsmagnet.

 

DSC_0030_zpsofsgxgd0.jpg

 

 

Man må vel gå ud fra, at Pearl selv vidste, hvad de lavede deres trommer af. Brochuren i mit link viser, såvidt jeg da kan se, ganske klart, at der er tale om samme model - med tre beads - i hhv. messing og stål. Så den "herskende diskurs" er åbenbart bare herskende...............

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ALTID ønsket mig en Premier-lilletromme, men har aldrig helt haft pengene. Især en 14*6½ har længe været særdeles højt på min liste.

 

I hvilket materiale? De findes både i messing, stål, alu og træ. De lyder forskelligt, men allesammen rigtigt godt.

 

En 6½"x14" Beverley alu-snare (som blot er en re-branded Premier-tromme) dukker ind imellem op brugt. Det er nok en af de mest oversete lilletrommer overhovedet. Den kan faktisk ikke overvurderes. Det er vi en lille flok her på siden, som kan skrive under på. Muligvis er den kommet lidt frem i folks bevidsthed i de senere år, men for ikke ret mange år siden fik jeg fat i både en 5" og en 6½" for under 500,- kr - tilsammen forstås!

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

 

 

Man må vel gå ud fra, at Pearl selv vidste, hvad de lavede deres trommer af. Brochuren i mit link viser, såvidt jeg da kan se, ganske klart, at der er tale om samme model - med tre beads - i hhv. messing og stål. Så den "herskende diskurs" er åbenbart bare herskende...............

 

Mvh

Erik

 

Nu skulle tråden egentlig ikke handle om hvorvidt, min lilletromme er den ene eller anden model. Jeg er under alle omstændigheder glad ved den.

Men dit pedanteri får alligevel pedanten op i mig.

Det, men kan få ud af den side, du linker til, er, at der ud over Jupiter fandtes B4514 (5", messing), B4514L (6,5", messing) og D4514 (5" [...] steel shell [...] uden illustration eller beskrivelse af hvor mange "riller", der er i kedlen). Ingen nævnelse af en 6,5" stål.

Efter yderligere googling er jeg nået frem til at min - med lufthullet midt i kedlen i stedet for under rillerne - må være den lidt tidligere 4214D, men stadig i stål.

Min tolkning er stadig, at Pearl, som så mange andre den gang, tog det med materialet sådan lidt oppefra og ned, så længe trommerne lød ordentligt, og kunderne var glade.

 

http://www.vintagedrumguide.com/images/my_collection/literature/pearl/1970a-pearl-catalog-12.jpg

Redigeret af k_50
Link til kommentar
Del på andre sites

 

Nu skulle tråden egentlig ikke handle om hvorvidt, min lilletromme er den ene eller anden model. Jeg er under alle omstændigheder glad ved den.

Men dit pedanteri får alligevel pedanten op i mig.

Det, men kan få ud af den side, du linker til, er, at der ud over Jupiter fandtes B4514 (5", messing), B4514L (6,5", messing) og D4514 (5" [...] steel shell [...] uden illustration eller beskrivelse af hvor mange "riller", der er i kedlen). Ingen nævnelse af en 6,5" stål.

Efter yderligere googling er jeg nået frem til at min - med lufthullet midt i kedlen i stedet for under rillerne - må være den lidt tidligere 4214D, men stadig i stål.

Min tolkning er stadig, at Pearl, som så mange andre den gang, tog det med materialet sådan lidt oppefra og ned, så længe trommerne lød ordentligt, og kunderne var glade.

 

http://www.vintagedrumguide.com/images/my_collection/literature/pearl/1970a-pearl-catalog-12.jpg

 

Jeg tror sg´u jeg giver op! Det link, du henviser til taler slet ikke om 4514, men derimod om 4214, som efter billederne at dømme er magen til min. Så om det nu er en 4514 en 4214 eller noget helt tredie, må stå i det uvisse.

 

Så Pearl vidste altså alligevel ikke........................................... eller som du skriver, de tog det ovenfra og ned.

 

Min Pearl-tromme er af messing, din er af stål, og de er begge to fede, undervurderede trommer.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Ud over lufthullets placering er der, så vidt jeg kan greje, ingen forskel på 4214 og 4514. Kedlerne ser ens ud, og seidingmekanismen er den samme. Det var såmænd bare ekstra nørd, når nu jeg var gået i gang ;-) .

Jeg tror ikke, det er usandsynligt, at de en dag i hvidkåloghalvfjerds er løbet tør for materiale ved det ene samlebånd og så har været ovre ved det andet og låne for ikke at skulle stoppe produktionen. Vupti, en 4214D i stål, som man nogle og fyrre år senere kan muntre sig med at nørde omkring :lol: .

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu