Metronom Øvelser


Recommended Posts

Hej allesammen. Jeg tænker det her kan vær en tråd hvor vi alle deler forskellige metronom-øvelser vi har haft gode erfaringer med.

 

Jeg selv øvede ikke rigtigt med metronom før engang omkring min MGK-tid, og øvede ikke kontinuerligt til metronom før jeg blev booket til en tur med in-ears og backing tracks - og dertil naturligvis et klik. Det betød jeg i en lang periode op til ikke rigtigt lavede andet :argh: Dengang øvede jeg på kedeligste vis "bare" til klik på 1 2 3 4 og jamede derud af og fandt alle de steder, hvor jeg skulle være opmærksom på ikke at løbe. Hvilket var fint, men lidt kedeligt, og måske heller ikke det mest effektive i længden.

 

Jeg har sidenhen stødt på en masse fede metronom- og klikøvelser, så jeg tænker det kunne være fedt at få dem samlet i en tråd, til dem som gerne vil være ude i lidt bedre tid end jeg :hmm: Så for at skubbe denne tråd igang kommer her den første øvelse - håber i kommer med flere!

 

 

Vælg en synkope til klikket

Dette kunne f.eks. være 5. Så normalt ville et klik på pulsen komme på hvert eller hvert andet pulsslag altså hver fjerde 16.del eller 8.del, hvis du vil synkopere det, skal du lade klikket komme på hver femte 16. eller 8.del.(start med 8.dele).

Dvs. at klikket kommer på: 1 og 2 og 3 og 4 og 1 og 2 og 3 og 4 og 1 og 2 og 3 og 4 og 1 og 2 og 3 og 4 og 1 og 2 og 3 og 4 og 1(og her starter den forfra - efter fem takter)

Så har man ikke et smart metronom system, er metoden her at tænke kvintoler ind over klikket men spille i 4/4 til det istedet for fem.

Dette er bestemt ikke et sted at starte, hvis man vil øve til metronom, men det er en vildt god øvelse til at ligge præcist med klikket, det oplever jeg selv kan være svært at høre på pulsen, men her kan man nemt fornemme hvis man bare er en smule off, og det er på den måde nemmere at øve sig præcis oven i klikket.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Fed øvelse! En variation kunne være mentalt at forskyde klikket, først så det klikker upbeats (1-OG-2-OG-3-OG-4-OG-), så man ikke bare følger metronomen, men spiller sammen med den. Senere kan man jo rykke den til skæve trioler, 16-dele osv osv 😊

 

Har også selv øvet meget til gap/ghost-tracks, hvor man programmerer metronomen til at spille 3 takter klik, en takt uden, og så loope det. Så skal man selv holde rytmen den sidste takt, og så kan man (virkelig!!!) høre om man er for sen/tidlig når klikket kommer ind igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

En af de ting jeg har brugt rigtig meget tid på at øve til metronom er en paradiddle-øvesle, der vender sig selv så alle 16.-dele bliver betonede. Det foregår således, Spil til 4/4 og gennemgå nedenstående:

 

RLRR LRLL RLRR LRLL

RLLRLRR LRLL RLRR

LRRLRLL RLRR LRLL

RLLRLRR LRLL RLRRL

 

Først betones pulsslag., dernæst 16-delen før pulsslaget, dernæst 16-delen mellem pulsslagene, dernæst 16-delen efter pulsslagene.

 

Andre øvelser jeg øver til klik er overgang mellem underdelinger i 4/4: Eks:

 

4. dele

8.-dels trioler.

8-dele

16-dels trioler

16.dele

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg forstår ikke din paradiddleøvelse. Der er 16 slag i første og sidste linje og 15 slag i anden og tredje linje?

 

Du har ret. Jeg har noteret en fejl - kan ikke redigere - så den kommer her.

 

RLRR LRLL RLRR LRLL

RLL RLRR LRLL RLRR

LRR LRLL RLRR LRLL

RLL RLRR LRLL RLRR LRL

Redigeret af Bertram
Link til kommentar
Del på andre sites

Skal der ikke være 16 slag i hver linje?

 

Nej det er sådan set ligemeget. Den eneste grund til jeg har delt det op i 4 linjer er for at illustrere hvornår man vender sig omkring metronomen - ja og så for læsbarhedens skyld. Øvelsen skal spilles uden pauser mellem linjerne og når sidste linje afsluttes, påbegyndes første linje.

Link til kommentar
Del på andre sites

Beklager, men Mikkel har fuldstændig ret.
Øvelsen blev heller ikke noteret korrekt i andet forsøg.

Her kommer den korrekte notation:
RLRR LRLL RLRR LRLL
RLLR LRRL RLLR LRRL
RRLR LLRL RRLR LLRL
L
RLR RLRL LRLR RLRL

Når man noterer rytmer og melodier, er det meget vigtigt, at sørge for at det er helt tydeligt hvor fraser og accenter ligger i forhold til fjerdedelspulsen.

Bedste hilsener
Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu