Supra 14#5 Eller 14#6.5


Lille John

Recommended Posts

Der må være en med-nørd herinde der har haft begge i hænderne, og kan give et godt råd...?

 

Jeg er på jagt efter en Supra (eller alternativt en acrolite), men kan ikke finde ud om jeg skal gå efter en der 5 eller 6.5 dyb.

 

Det giver sig selv at der er lidt forskel på feelingen, og at det kan høres når man "bare" sidder selv og sammenligner dem.

 

Men i en bandsammenhæng, i studiet, på scenen - hvordan opleves forskellen så der? Bemærkes den overhovedet?

Jeg er efterhånden begyndt at tracke så meget, at jeg først og fremmest går efter en der lyder godt i en optagesammenhæng.

 

Anyone?

Link til kommentar
Del på andre sites

Har osse haft begge - og synes klart, 14x5 er nemmest at styre i en optagelse.

Men jeg er nu svært glad for min 14x6½ - den bringer minder frem, da det var den første lilletromme, jeg købte (som ny) i 1977 ... (desværre dog ikke den jeg har i dag - men een magen til).

Link til kommentar
Del på andre sites

Har haft 2 forskellige 5x14, og brugt dem til næsten alt i årevis. Lyder af en million!

Fik for nogle måneder siden en 6,5", og må faktisk til min egen overraskelse sige at jeg ikke er blevet helt gode venner med den endnu. Den lyder fint, bevares, men mine 5" er stadig klart første valg..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Jeg har længe haft en idé om, at jeg bedst kunne lide 6,5. Har haft flere 5 og 5,5 som har lydt mega fedt. Jeg har bare tit følt på jobs, at efter en times tid, er der ikke mere lyd i dem, hvor mine 6,5 har haft evnen til lyde og føles fedt hele koncerten. Hmm det skyldes jo nok, at de andre skruer op..... ja og så begynder jeg selvfølgelig at slå hårdere, så øøøøh..... i studie sammenhæng sker det selvfølgelig ikke. Dog får man mere seiding med hvis man kun optager med en mikrofon, hvis man vælger den mindst dybe, men det er jo løst ved at mic'e bunden også. Lige pt er mine to mains 14x6 Tama den ene mahogni den anden alu. Har en supra 14x5 hvis du vil låne og tracke lidt med den og måske blive klogere. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er også selv den lykkelige ejer af en 5,5", som klart er blevet min "go to" lilletromme. Jeg har eksperimenteret meget med den og de sidste par gange jeg har været i studiet har vi været flere lilletrommer igennem, men er altid vendt tilbage til supra'en.

 

Til live skifter jeg lidt mellem supra'en og min kirchhoff akryl 6,5" afhængig af hvilke steder vi spiller og hvor "pro" et setup vi køre med. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er personligt mest til 6½'eren. Jeg har svært ved at forklare hvorfor, men jeg føler bare en den er varmere end 5'eren. Og selv når den bliver stemt op er der stadig godt med bund, og bliver ikke skarp i lyden som jeg synes at 5'eren har tendens til.

 

 

Hvis du kommer forbi Kbh skal du være velkommen til at prøve mine. Jeg har både 5 og 6½ Supra samt Acro. Ja, og skulle du have lyst til at sammenligne med Super Sensitive kan du også få lov til det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har længe haft en idé om, at jeg bedst kunne lide 6,5. Har haft flere 5 og 5,5 som har lydt mega fedt. Jeg har bare tit følt på jobs, at efter en times tid, er der ikke mere lyd i dem, hvor mine 6,5 har haft evnen til lyde og føles fedt hele koncerten. Hmm det skyldes jo nok, at de andre skruer op..... ja og så begynder jeg selvfølgelig at slå hårdere, så øøøøh..... i studie sammenhæng sker det selvfølgelig ikke. Dog får man mere seiding med hvis man kun optager med en mikrofon, hvis man vælger den mindst dybe, men det er jo løst ved at mic'e bunden også. Lige pt er mine to mains 14x6 Tama den ene mahogni den anden alu. Har en supra 14x5 hvis du vil låne og tracke lidt med den og måske blive klogere. :-)

 

OK. Jeg har jo nok en tendens til at slå lidt (for) hårdt - ikke at jeg uhæmmet smadrer igennem, men synes bare ofte trommerne lyder bedre når man ikke giver den hele armen. Men altså, jeg bliver lidt carried away... I det aktuelle projekt er der sådan noget rigtigt Øl-Rock, og der er også godt gang i guitarmuren.

 

Når jeg tracker har jeg altid en mic under snare også - den er svær at undvære synes jeg.

Men det kunne måske være meget fedt at låne den 14#5 på et tidspunkt. Måske du ligefrem vil bytte den med 5 Albani IPA? (Jeg har drukket den ene...)

PS: Giv gerne en hurtig melding om du vil bytte, for jeg har lige slået græs, og regner med at drikke nummer 2 lige om lidt... :)

 

 

 

Jeg er personligt mest til 6½'eren. Jeg har svært ved at forklare hvorfor, men jeg føler bare en den er varmere end 5'eren. Og selv når den bliver stemt op er der stadig godt med bund, og bliver ikke skarp i lyden som jeg synes at 5'eren har tendens til.

 

 

Hvis du kommer forbi Kbh skal du være velkommen til at prøve mine. Jeg har både 5 og 6½ Supra samt Acro. Ja, og skulle du have lyst til at sammenligne med Super Sensitive kan du også få lov til det.

 

Fedt, Dennis. Det gad jeg godt en dag. Jeg prøver lige at kigge i kalenderen. Så må vi se om vi kan finde en dag der passer...

Redigeret af Lille John
Link til kommentar
Del på andre sites

. Lige pt er mine to mains 14x6 Tama den ene mahogni den anden alu.

 

Er det en Starphonic Alu du har?

 

Hvis ja, hvordan vil du sammenligne den med Supra'en?

 

Jeg må jo indrømme at jeg også har siddet og kigget på både Starphonic Alu og Yamaha Recording Alu.

Nypriserne på dem er jo ikke så slemme, mens Ludwigs nypriser på Supra og Acrolite virker helt gakkede.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Er det en Starphonic Alu du har?

 

Hvis ja, hvordan vil du sammenligne den med Supra'en?

 

Jeg må jo indrømme at jeg også har siddet og kigget på både Starphonic Alu og Yamaha Recording Alu.

Nypriserne på dem er jo ikke så slemme, mens Ludwigs nypriser på Supra og Acrolite virker helt gakkede.

AluCast og den lyder møg fedt :-) har ikke prøvet recording udgaven, men af udseende ligner den godt nok meget Tama'ens opbygning, så mon ikke de ligger ret tæt i lyden?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg købte Haafs StarPhonic Alu. Det er den bedste snare jeg har. Den lyder bare godt uanset om den er stemt højt eller dybt. Den har fuldstændig overtaget min sædvanlige Pearl One piece som live-snare. Man kan stort set ikke slå den ud af stemning. Noget som Supraen vel nærmest er berygtet for.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu