Zoom R 16


Recommended Posts

Hej Alle.

 

Jeg overvejer at invistere lidt penge i at kunne optage i ok kvalitet i øvelokalet.

 

Jeg har en Zoom R 16 i tankerne - den ser meget nem ud at bruge.

 

Jeg er 100% på bar bund ifht til indspilning og mikrofoner.

 

Øvelokalet er meget småt, nok omkring 12 m2.

 

Vi er Bas, trommer, guitar og trompet.

 

Er det muligt at lave en god/mellem god optagelse på samme tid i lokalet som kan mixes og masteres lidt ?

 

Jeg er lidt træt af Zoom H4 og Iphone 6s optage kvalitet.

 

Hvis ja, hvilke mikrofoner (gerne så billige så muligt) skal jeg kigge efter?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Er det muligt at lave en god/mellem god optagelse på samme tid i lokalet som kan mixes og masteres lidt ?

 

 

I et 12 m2 lokale tror jeg sgu det bliver svært at optage 4 instrumenter uden så meget "bleed" at mixningen vil give mening...

 

Derudover synes jeg faktisk at der findes nogle ok "Mastering"-effekter på Zoom.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du tænker på zoom 4?

 

Nej R16

 

Er det noget med at guitar og bas kan gå direkte ind i Zoomen, så kunne man skære en del bleend fra?

Ja, dog kan de interne effekter/simuleringer (distortion/rør-forstærker simulering mv.) kun benyttes på en kanal (dog 2 hvis der benyttes stereo-effekter) af gangen. Men hvis guitaristen har alle effekterne i board/pedaler så er der ingen problemer. Betyder kabinettet meget for lyden, ja så mister man jo altså den effekt.

Selvfølgeligt er det fedt at jamme noget ind samtidigt, men ZoomR16 er jo til optagelse i flere spor, så hvorfor ikke benytte den til det? =0 bleed.

 

Måske jeg skulle skaffe 2 mikrofoner til Zooom H 4. Så jeg kan sætte en i hver ende af lokalet. Så burde det være lidt nemmere at mixe bagefter? Hvilket pogram benytter du?

Tror ikke det gør den store forskel.

 

Jeg laver alt på Zoom'en, da det jeg går og roder med i øjeblikket er på demo-basis. Der betyder lyden ikke det helt vilde (for mig). Så gider ikke have et større set-up end nødvendigt (PC, kabler mv.).

Link til kommentar
Del på andre sites

OK, tak for svar.

 

Jeg tænkte at hvis jeg jeg benyttede en Zoom R 16, så kunne jeg få et mere nuanceret lydbillede og trompetisten kunne eventuelt indspille bagefter ? alternativt har Jeg har faktisk mulighed for at sætte trompetisten ud i forrummet som er et par m2 stort.

 

Jeg tænker umiddelbart 1 mikrofon til bas og en til guitar og så 1 overhead, 1 hihat og en snare samt en stortromme til lilletromme og så benytte nogle der ikke opfanger lyd i stor radius?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kender ikke Zoom'en, så det kan jeg ikke svare på. Men jeg tror nu du vil kunne lave væsentligt bedre optagelser med 8 spor end på en iphone el.lign

 

Jeg laver en del øvelokaleoptagelser for tiden, og selvom der selvfølgelig er noget bleed, så er det altså ikke slemt. Vi spiller rock, og vi spiller højt, og det er kun overhead der får mærkbart bleed fra guitarerne. Og selv der, er det stadig brugbart.

 

Nu kender jeg ikke jeres musik, men hvis det skal være billigt ville jeg starte med et par af thomanns SM57 kopi. Den er billig og lyder ganske fint. Onde tunger mener de er ujævne i kvaliteten så nogle lyder stort set fuldstændig at SM57 og andre lyder af prut. Men det kan man jo teste når de dukker op, og sende evt mandagseksemplarer retur.

De kan bruges på både lilletromme og guitarkabinet. Hvis det er en elbas (?) kan du være heldig at der er line-out på ampen - så kan du jo bruge det.

Trompet ved jeg intet om - men du kan jo prøve med endnu en SM57kopi (når/hvis du alligevel køber en, og se om det ikke bliver OK).

 

Thomann har også en BDmikrofon, men den har jeg ingen erfaring med.

 

På overhead bruger jeg PT en billig GA project LDC og den gør det altså også ganske fint.

 

 

Du kan også få et brugt lydkort med 8 preamps til under 1000 kr på dba. Men så skal du selvfølgelig have et program at lave det i. Jeg er glad for Logic, men man kan altså lave en del i garageband (hvis du er på mac).

 

 

Med andre ord: Du burde være kørende for en 3-4000 kroner, og kan formentligt lave nogle ganske udemærkede optagelser på den måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

hej casper

du er velkommen til at låne min r16

og prøve at optage med den

så du kan se om det er "DEN"

du står og mangler :)

personlig synes jeg den er det fedeste

lydkort / mixer / optager jeg har oplevet

de to indbyggede mic`s laver forbløffende

gode optagelser

gi lyd fra dig hvis du er intereseret :)

hilsen gert

Redigeret af shell master
Link til kommentar
Del på andre sites

man kan faktisk masterere påzoom r16

(kræver dog at læse instruktionen) he he

ud over de to inbyggede mic`s som tager

to spor har man de andre 6 spor, hvor man

jo kan køre line fra bas guitar /key`s og sang

jeg tænker på hvis man vil lave extra god

optagelse at man kunne skrue lidt ned for

dem og optage dem line så mic optagelsen

får mest trommer !! hvorefter når man

mastererer bringe det hele i balance

jeg smider en pm til dig casper !

med mit mobil nummer så kan du ringe

og lave en aftale :)

gert

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu