Gunnlaugur (Gulli) Briem


søs

Recommended Posts

ja, så fik "man" da li' prøvet det med ..!

Trommeslageren Gunnlaugur (Gulli) Briem fra islandske "Mezzoforte" er pt. i Danmark for at indspille et album med en amerikansk sangerinde - og manglede i den anledning en Ludwig Supraphonic 14x6½" lilletromme.

En sådan havde jeg - og vupti kørte jeg da lige til "Lundegaard Studio" i Vejen for at låne ham den. Tilbragte en lille time i hans meget behagelige selskab, hvor han heldigvis nåede at fortælle lidt om musik og - s'fø'li' trommer.
 

Søren Østergård Skjelmoses billede.

Søren Østergård Skjelmoses billede.
 

Det er ikke fordi, han mangler trommer, den kære mand. Han ejer - blandt meget andet - både Supraphonic 14x5 og Black Beauty ditto - og selvklart Yamaha "en'mass" (som han jo er sponsoreret af), men det er både dyrt og besværligt at sende fra Island. Til koncerter her i DK stiller Yamaha s'fø'li' al udstyr gratis til rådighed.

Yamaha trommerne (vist nok Maple Custom Absolute ..??) på billedet er venligst udlånt af århusianske Frank Thøgersen (bl.a. Bamses Venner, Stig og Vennerne .... (og Kandis) ..) - Bækkenerne skulle være hans egne (sikkert også "spons" - heldige ham ..) - Paiste Formula 602 i reissued udgave - bortset fra hihatten, der er Paiste Signature.

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er forøvrigt "skægt" med valget at skind på trommerne. Der sidder Clear Evans på de små toms - og Clear Remo Pinstripe på de 2 gulvtammer - hvilket så må være Franks valg ..?? 

Gulli skiftede straks mit Remo Coated Powerstroke 3 ud med et Coated Ambassador - som helt rigtigt også er det "korrekte" valg på en Supraphonic. Dog er jeg ikke glad for Slapklatz o.lign. på lilletrommer - derfor brugte jeg Powerstroke ...

Gulli foretrækker Remo Ambassador Coated på alt. Som han sagde - han havde tit brugt Pinstripe ... men det var for 30 år siden ...

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Fredag morgen kørte vi til Berlin - så på turen tog vi lige forbi Vejen for at hente trommen. Der var ingen til stede i studiet, men jeg kunne høre svag musik et sted fra. Gik gennem bygningen hen til lokalet, hvor musikken kom fra. Her lå Gulli og slappede af efter nogle - vist nok hårde - indspilninger ... han så i hvert fald træt ud.
Så vi fik lige sluttet udlånet af med en lille snak, inden vi fortsatte til dejlige Berlin.

Nu lyder trommen for øvrigt helt anderledes, idet Gulli har sat Ambassador på og stemt den mega-laaaaavt. Den skal nok lige stemmes godt op igen - og have en enkelt SlapKlatz på ... :huh:

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

For dem, der ikke kender Gulli, viser jeg lige denne video fra "Drumeo" - klasse trommeslager:
 

.. og det han fortæller om i video'en - er præcis den måde, han selv spiller på - legende og let ser det ud ...

Redigeret af søs
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu