Så kører bussen igen


Jonas Haaf

Recommended Posts

Hvorfor så dyb en stortromme, har du hørt en tilsvarende? Jeg spørger fordi jeg har hørt at 14 tommer giver et kort sustain, giver 17 tommer så et langt sustaiin, og til hvilken musik er det ønskværdigt?

Bedste hilsener,

NP

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Jonas Haaf skrev:

Jeg har en næsten ny rulle husholdningsfilm. Så kan jeg lave 4 lag. Kom igen pinstripe. 

:lol:

Fede størrelser iøvrigt, Jonas.. Hvilken finish tænker du at skulle ud i? :-) 

Mht. storetrommestørrelsen synes jeg, at 20x17 er et fremragende valg. God punch, god sustain og masser af tyngde. Den bedste 20" storetromme, jeg nogensinde har spillet på, var en 20x17 fra et af mine tidligere sæt.. Gode tider :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er lidt et eksperiment. Jeg er ikke så glad en stortromme med et kort klask. Den seneste jeg byggede var 22x18 og den var jeg fint tilfreds med, men 20x18 bliver måske lidt for boom'y. Jeg håber 20x17 er et fint kompromis mellem tone, fylde og kontant hug.

Jeg har ikke haft en 20"  tidligere og det giver lidt fleksibilitet i forhold til placering af toms, når man ikke er så høj. flere producenter har tilbudt 20x17 og hvis det ikke dur for mig, køber jeg en 22x18 igen og flytter hardwaren over på den.

Musikken kan være hvad som helst. Der findes både Jazz og metal trommeslagere der spiller på 20"

Redigeret af Jonas Haaf
Link til kommentar
Del på andre sites

Finish bliver nok olie som sidst, men muligvis flere lag, så den bliver lidt "glossy". Det kommer også lidt an på hvor flotte årerne i træet er. hvis de er meget kedelige kan det være jeg bare giver dem en mørk farve, så kontrasten til hardwaren bliver så stor som muligt.

Jeg har overvejet at bejdse dem med et tyndet lag sort først og derefter  slibe dem ned. Jeg har set, at man gør det på guitarer for at få årerne til at træde frem.

Med min tålmodighed, ender det sikkert med, at de får 2-3 lag olie og satin finish :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Kedlerne er fra North custom drums. De kan lave mere eller mindre hvad man vil ha'. 

Da kedlerne er i valnød, bliver det nok svært, at lave andet end natural eller sort, med bejdse.

Jeg gider ikke coate. Så bliver det også endnu mere over budget end det allerede er ☺️

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Jonas Haaf skrev:

Jeg har overvejet at bejdse dem med et tyndet lag sort først og derefter  slibe dem ned. Jeg har set, at man gør det på guitarer for at få årerne til at træde frem.

du kan sagtens bare gi dem et lag tyndt sort først.. og så bare lade det sidde 5 sek.. tørre det af igen med en klud.... lade tørre.. så får du tydeligere årer.. bruger jeg en del.. eller hvis det er en lys træsort, så lav to bejdse blandinger.. en ren og en med 30% sort i.. giv den første gang med det sorte mix, resten med det rene mix..
sidste metode er brugt på bl.a. dette sæt.. nu er det så også waterfall/flamed maple så det ses endnu tydeligere der..
whole-kit.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, nikj_dk skrev:

Hvorfor så dyb en stortromme, har du hørt en tilsvarende? Jeg spørger fordi jeg har hørt at 14 tommer giver et kort sustain, giver 17 tommer så et langt sustaiin, og til hvilken musik er det ønskværdigt?

Bedste hilsener,

NP

ang. størrelser så er min favorit allround 20" dybde: 16".. 

bruger normalt: 18x15, 20x16, 22x15, 24x14

det er til allround formål.. vil man have hurtigere respons (på bekostning af saft og luft i lyden) så er 20x14 eller 22x14 super.. jo dybere desto langsommere (mindre/langsomt rebound),men også mere fylde/luft i lyden rent akustisk...

men igen igen igen: den største forskel er rent akustisk.. sætter du 1-3 mikrofoner på i et studie eller live, så er det marginalt hvad det betyder.. der er det mere hvordan man vil ha det til at se ud.. eller fylde.. på scenen.

så det er ikke stil afhængigt.. men mere fornemmelse ved spil, rebound, "lyd" og "image" afhængigt ;-) 

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu