Lidt Hjemmestudie "basics" ...


Recommended Posts

Jeg er efterhånden blevet spurgt så mange spørgsmål vedrørene optagelse af trommer (og generel brug af optageudstyr i øvrigt) at jeg nu fandt det passende at lave et forum til den slags emner. Folk har jo efterhånden selv så kraftige computere rundt om i de små hjem (og øvelokaler) at de fleste kan begynde at lave deres første indspilninger på egen hånd.

 

Tanken var at få skrevet nogle indlæg af forskellig art - alle med en indsigt i den tekniske verden...

 

Hvor skal det starte - nogle ønsker?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er efterhånden blevet spurgt så mange spørgsmål vedrørene optagelse af trommer (og generel brug af optageudstyr i øvrigt) at jeg nu fandt det passende at lave et forum til den slags emner. Folk har jo efterhånden selv så kraftige computere rundt om i de små hjem (og øvelokaler) at de fleste kan begynde at lave deres første indspilninger på egen hånd.

 

Tanken var at få skrevet nogle indlæg af forskellig art - alle med en indsigt i den tekniske verden...

 

Hvor skal det starte - nogle ønsker?

du kunne forklare fordele og ulemper ved optage af harddiskrecording, PC -og mac optagelse! samtidig hvilket grej osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...
  • 2 måneder senere...
Gæst damgaard

Hej Gunnar.

 

Tak for dit gode initiativ. Jeg har længe gået og rodet med tanken om egen optagelse. Der er helt klart nogle ting/begreber, som jeg gerne ville have sat på plads - inden en evt optagelse.

 

Du kunne starte med en artikel om vejen "fra skind til øre" (den fandt jeg lige på). Kort fortalt kunne det være interessant at følge signalet fra skind gennem mikrofonen til div compressor, gate mm. Altså en kort gennemgang af mulighederne, og hvad de forskellige enheder "gør" ved lyden.

 

Jeg er selv novice - men er i besiddelse af div mikrofoner (AKG D112 + c1000, shure og sennheiser) samt en Behringer MX8000 mixer. Jeg mangler så "bare" alt "det" imellem.

 

Du kunne glæde en gammel trommeslager med en sådan artikel.

 

Mvh Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...
hvor finder man billige evt. sæt til en starter!!!? hva prisklasse ligger sådan noget i, før det er værd at købe

 

Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 år senere...
Hej Gunnar.

 

Tak for dit gode initiativ. Jeg har længe gået og rodet med tanken om egen optagelse. Der er helt klart nogle ting/begreber, som jeg gerne ville have sat på plads - inden en evt optagelse.

 

Du kunne starte med en artikel om vejen "fra skind til øre" (den fandt jeg lige på). Kort fortalt kunne det være interessant at følge signalet fra skind gennem mikrofonen til div compressor, gate mm. Altså en kort gennemgang af mulighederne, og hvad de forskellige enheder "gør" ved lyden.

 

Blev der lavet sådan en artikel??

 

Gad godt vide mere om de forskellige "effekter" man kan bruge til trommer.

 

Også lidt mere specifikt. Der må være nogle "maskiner", der egner sig specielt godt til trommer.

 

F.eks Behringer bla bla er skide god til rumklang.

Link til kommentar
Del på andre sites

Blev der lavet sådan en artikel??

 

Gad godt vide mere om de forskellige "effekter" man kan bruge til trommer.

 

Også lidt mere specifikt. Der må være nogle "maskiner", der egner sig specielt godt til trommer.

 

F.eks Behringer bla bla er skide god til rumklang.

alt. jeg har sågar brugt distortion på stortrommen.

 

ellers er følgende 3 altid brugt; eq, comp, klang!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Gunnar

 

Det lyder som en rigtig god ide.

Har tidligere kun arbejdet i egentlige studier og først de sidste 2 år arbejdet med at optage "der hjemme". Erfaringer der siger mig at emnet er meget omfattende, individuelt og genre bestemt. Men nogle hurtige (ikke specielt gennemtænkte) skud fra hoften på, hvilke emner det er man - fra bunden, kan have brug for i hjemmestudiet er:

 

Hvilke trommer/bækkener - vintage/nye/størelser/mængde etc. til hvilken slags musik?

Hvilke skind - til hvilke trommer - til hvad for noget musik etc.?

Stemning af skind - til hvilke trommer - til hvilket musik etc.?

Hvilke mikrofoner til hvilk.....etc. etc.?

Hvilke rum optages der i til hvil....etc. etc.?

Lagkage og overdubs kontra "live" indspilning til hvilket musik?

Optagemedier - uhhh, det er et stort emne!!! Harddiscrecordere, computere, båndoptagere, minidisc.......etc.?

Mixning, effekter etc.?

Mastering etc?

 

Ved ikke om det kan hjælpe det hele lidt på vej???

Link til kommentar
Del på andre sites

GO IDE !!! GUNNAR !!!

 

 

jeg er selv hoppet på vognen og har investeret i mikrofoner -preamps og div udstyr.

 

mit setup

 

Imac intel duo core

 

M audio projectmix

protools m-powered + logic pro

focusrite octopre preamp

tl audio rørpreamp

 

mics

neumann km184 stereosæt

røde nt2a stereosæt

audix d6

audio technica ae3000 2 stk

shure sm 57 2stk

akg c451b

mxl 603

tsm mt47

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Lyder rigtig godt dette tiltag!

 

Man kunne også indrage de forskellige metoder man kan opstille en optage session på. Alt fra de gode gamle beatles teknikker med 1-2 mikrofoner til de store symfoniske stereo optagelser med 6-7 mikrofoner.

 

Man kunne forklare det teoretiske aspekt af hvad der sker når man komprimerer lyden, hvordan man fjerner peaks samt noise-removing.

 

Eller Hvilke mics. er gode til det ene eller det andet (f. eks. forskellen på Shure's gode gamle SM57, og deres nye SM58beta)

 

Også hvilke måder at isolere et studie rum på, samt hvordan man gør sit trommesæt klar til studie indspilninger (tuning af skind samt dæmbning eller non-dæmbning)

 

Man kunne også snakke om effektering samt autogating af trommer, fordele/ulemper.

 

Og til sidst; "Hvad skal man vogte sig for? Hvad sker der hvis..." altså FAQ's :tu:

 

Med Venlig Hilsen

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu