Maling/lakering af gulvtom


DaPhunk73

Recommended Posts

Jeg mangler stadig en 16" gulvtom til mit Yamaha Recording Custom sæt. Til gengæld fik jeg sidste år fat i en Tama Granstar gulvtom, den minder lidt om, og har samme gennemgående lugs. Den er til gengæld naturfarvet, hvor alle mine recording trommer er piano black.

Jeg tænkte at få den lavet sort, så jeg kan bruge den sammen med recording trommerne. Hvem har erfaring med hvordan man gør det? Hvad for maling/lak skal man bruge?

Der er også nogen der siger man kan få det gjort hos en autolakerer. Hvad koster det?

Alle former for tips er velkomne!

:tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

altså.. du kan få en auto lakker til det.. MIN erfaring er bare at det sjældent bliver særligt godt. Ikke bedre end du selv kan gøre det med nogle spraydåser.. og så lidt øvelse på en tilsvarende billig skod kedel... 

du skal bare bruge de spraydåser man  ryger til hobby brug.. De er rigeligt fine.. 50-60 kr stk.. regn med 3 dåser til en 16"..

jeg vill så lige øve mig lidt på en anden billig kedel først.. det vigtigste er tålmodighed.. der skal min. 4-5 lag på.. og afsluttende 2-3 lag klarlak er at foretrække. du skal prøve dig frem med afstanden.. Men den er typisk 25 cm.. og så placer kedlen.. godt tapet af.. på et hihat stativ, dvs du laver en plads.. borer et hul i center.. stikker den ned over pinden plet hihat stativ.. og så sætter du kedlen på det.. vupti.. så kan du dreje den rundt mens du sprayer.. tålmodighed.. jævne bevægelser... så går det.. hellere for tynde lag end for tykke.. begynder det at løbe sø stop straks.. og så skal det tørre.. slibes plant igen.. og forfra... derfor.. tynde lag.. Ca 25 cm fra.. bevæg hånden jævnt og roligt op og ned, imens du langsom roterer kedlen.. 

 

 

gir det mening?

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, henrikrathje skrev:

altså.. du kan få en auto lakker til det.. MIN erfaring er bare at det sjældent bliver særligt godt. Ikke bedre end du selv kan gøre det med nogle spraydåser.. og så lidt øvelse på en tilsvarende billig skod kedel... 

du skal bare bruge de spraydåser man  ryger til hobby brug.. De er rigeligt fine.. 50-60 kr stk.. regn med 3 dåser til en 16"..

jeg vill så lige øve mig lidt på en anden billig kedel først.. det vigtigste er tålmodighed.. der skal min. 4-5 lag på.. og afsluttende 2-3 lag klarlak er at foretrække. du skal prøve dig frem med afstanden.. Men den er typisk 25 cm.. og så placer kedlen.. godt tapet af.. på et hihat stativ, dvs du laver en plads.. borer et hul i center.. stikker den ned over pinden plet hihat stativ.. og så sætter du kedlen på det.. vupti.. så kan du dreje den rundt mens du sprayer.. tålmodighed.. jævne bevægelser... så går det.. hellere for tynde lag end for tykke.. begynder det at løbe sø stop straks.. og så skal det tørre.. slibes plant igen.. og forfra... derfor.. tynde lag.. Ca 25 cm fra.. bevæg hånden jævnt og roligt op og ned, imens du langsom roterer kedlen.. 

 

 

gir det mening?

Tak Henrik, det giver god mening. Hvordan med slibning og grunder inden maling? Det er jo en lakeret naturtræ kedel. 

Link til kommentar
Del på andre sites

rens kedel i sprit... slib den med korn 400.. ikke slib i bund.. bare så det er mat.. du behøver ikke grunder når den er lakeret allerede.. det skader ikke.. Men er ikke nødvendigt.. bare slib med korn 400.. 

 

når du har slebet ren så støvsug den.. og rens den igen i sprit.  så får du fjenet de værste støv ting.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

ser godt ud.. 

 

glemte en detalje

hvis du vil ha den virkelig flot blank.. så kan du slibe den mat med korn 800-1000 efter andet lag.. og så rense den med sprit igen.. og så lakere igen.. slibe.. lakere.  så undgår du den lidt.  ja.. ujævne overflade.. hvis du gør sådan og gir den 4-5 lag.. så får du en super flot finish..

 

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu