2 spm. til iPhone lyd/optagelse


KalEl

Recommended Posts

Hej TS.

Jeg har en iPhone 6 hvorpå jeg har adgang til TDC-play. Nogen gange vil jeg gerne lægge et musiknummer over på min spor-optager, for at kunne gøre lidt fikumdik i forbindelse med øvning. Men hvis jeg smider et mini jack-jack med adapter til stor jack i den ene ende i hver sin enhed, trykker record på spor-optageren og play på telefonen, så får jeg en meget dårlig lydkvalitet ind. I bilen er jeg også hardwired til anlægget med telefonen, og der er ingen problemer. Heller ikke hvis jeg kører lyden fra telefonen direkte i en mikser, hvor jeg mikser mine egne trommer ind, også i forbindelse med øvning. Hvad går der galt og hvordan løser jeg det nemt/nemmest...?

Adapteren til stor jack bruger jeg også i andre sammenhænge, og den giver ikke anledning til problemer. Kablet ligeså.

Derudover vil jeg i andre tilfælde gerne tage lyd fra sporoptageren via hovedtelefonsudgangen og lægge det på telefonen. Det har jeg aldrig fundet en løsning på. Nogen gode råd her?

Jeg er klar over at alt er digitalt og der er masser af andre muligheder, men jeg vil gerne holde det så lavpraktisk så muligt.

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 måneder senere...

Har ikke fundet en løsning endnu....

Det er en Zoom R16-optager, og jeg bruger bare en helt almindelig line-in indgang, som på den her model kan tage både jack og xlr. Jeg er overbevist om at der ikke har været diverse effekter eller andet aktivt til at forstyrre...

Og spørgsmålet omkring optagelse ind i en iPhone via jackstik har jeg heller ikke fundet en løsning på.

Redigeret af KalEl
Link til kommentar
Del på andre sites

En line-indgang er (typisk) mono, så du får kun den venstre side ind, hvis du bruger et stereokabel. Du kan evt. splitte signalet, og bruge to kanaler som du panorerer helt til hver side.

Problemet kan også være at signalet er gainet for meget, så det overstyrer. Jeg ville skrue helt  op for din iPhone, og styre gain på kanalerne, så det ikke klipper.

Sidste del har jeg ingen bud på, andet et at der findes deciderede mikrofoner til iPhones. Jeg har dog ingen erfaring med dem, da jeg bruger Android.

Håber det hjælper :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar.

Jeg har også prøvet at bruge stereojack til phono L/R, hvor L/R er i hver sin line-in. Samme problem. Der er ikke noget der klipper, lyden bliver bare lav og ulm...

Jeg ved at der findes mikrofoner til iPhone, men er der ikke mulighed for at lave en direkte optagelse fra "en lydafspiller" og direkte ind i telefonen via et stereo-mini-jack?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Jeg har en lille Roland GO mixer og tilslutter min iPhone (den tager og digitaliserer det analoge signal)

Fungerer men den stjæler en del strøm fra telefonen. Jeg er gået over til el-trommer så de fylder kun 2 kanaler i bandets digitale-mixer men når vi øver, laver vi tit optagelser til hjemmelytning, der optager vi på gammel Mac (den henter alle 16 spor/kanaler ned).

Håber du fik lidt ud af det.

P :-D

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu