ChristianVest

Hvad spiller DU på?

Recommended Posts

Hej ts! 

Nu er vi jo gået ind i et nyt år, og jeg ved ikke om det er mit konstante youtube-kiggeri, det manglende øvelokale der gør jeg ikke får spillet, eller om jeg bare føler der skal ske noget nyt, men jeg leger lidt med tanken om nye, anderledes bækkener. Synes især meinls Sand-serie er lidt spændende, men også nyere Paiste, osv osv...

Derfor vil jeg af ren nysgerrighed høre: Hvad spiller i på for tiden? Ved godt der er massere af gamle tråde omkring det her emne, men tænkte jeg ville spørge alligevel, da bækkenmarkedet jo virkelig har ændret sig meget de seneste år :) 

Jeg kan starte. Af bækkener har jeg: 

Zildjian K light hihat 14” 

Zildjian A New Beat 15” 

Paiste 2oo2 BL crash 18” 

Istanbul Agop Traditional Dark crash 20”, modificeret af Kjærulff Cymbals 

Zildjian K Custom Medium ride 20”

Istanbul Agop OM ride 22”

Turkish Millennium Zizzle ride 21”

Det vil være for omstændigt at liste alle mine bækkener op, så jeg nøjes bare med dem jeg bruger i mit main-setup.

Jeg er Paiste mand hele vejen igennem, og de er listet efter placering på sættet fra venstre mod højre:
15" Signature Dark Energy MKI Hihat

20" 2002 Crash

24" 2002 Big Ride

19" 2002 Crash

14" 505 Medium Hihat

Jeg går lidt og drømmer om et 22" 2002 Crash i stedet for 19" og så en 15" 900 Heavy Hihat.

Mit nuværende setup er pt:

15 Cope hihat top over Paiste 2002 Black label flange bund.

22 Dream Vintage bliss crash/ride som left Crash

22 Vintage Zildjian a Ride

20 Dream Bliss Crash Ride som Ride crash

Her er jeg nok lidt usædvanlig i mit valg af "små" bækkener - og opstilling, da jeg er venstrehåndet.
Hat tidligere sværget til Paiste 2002 Red Label - men i dag elsker jeg det bløde "svuuusss" fra Istanbul.

Freelance trommeslagers billede.

Fra højre mod venstre:
13" Istanbul Agop Traditional Regular HiHat
14" Istanbul Agop Traditional Light Crash
18" Istanbul Agop - Ride (som crasher fint)
16" Istanbul Agop Traditional Medium Crash.

Edited by søs

16” hihat sammensat af Istanbul Turk crashbækkener

20” Meinl byzance extra thin jazz ride eller 19” Sabian AA raw proto ride 

22” Sabian AA raw ride

14" zildjian impulse hihat eller 13" zildjian K hihat

16" zildjian K custom dark crash

17" zildjian A chrash/ride eller 18" vintage zildjian A ride

20" zildjian K ride

21" zildjian K custom  special dry ride

Fedt med en masse forskelligt! Fed inspiration hvert fald :) 

det er sjovt søs.. jeg er faktisk også venstrehåndet, og spillede også med sådan et setup det første stykke tid, men da jeg startede i gymnasiet blev det for træls at skulle bruge tid på at rykke trommerne rundt når man ville jamme i en spisepause ;) 

1 minut siden, ChristianVest skrev:

Fedt med en masse forskelligt! Fed inspiration hvert fald :) 

det er sjovt søs.. jeg er faktisk også venstrehåndet, og spillede også med sådan et setup det første stykke tid, men da jeg startede i gymnasiet blev det for træls at skulle bruge tid på at rykke trommerne rundt når man ville jamme i en spisepause ;) 

Tja, jeg har efterhånden spillet sådan i godt 40 år - siden 1976, så jeg flytter nok ikke lige rundt igen .. :hmm:

Jeg er også venstrehåndet, men ingen af mine "helte" spillede på sådan et setup da jeg fik interesseren for trommerne, så det har aldrig været aktuelt for mig. Der gik faktisk mange år før det gik op for mig at der var folk der havde sådan et "anderledes" setup, og da var det for sent at ændre.

Til gengæld er jeg nu begyndt at placere nogle ting lidt anderledes på sættet, fordi jeg jo "tænker venstrehåndet". F.eks. har jeg eksperimenteret lidt med en ekstra gulvtam på venstre side, fordi jeg en gang imellem kommer til at starte en rundgang med den forkerte hånd.

Jeg er også venstrehåndet og starter også samtlige rundgange og tanker "omvendt" af sættet. Det er fx oftere reglen end undtagelsen at jeg må slutte et fill af med et dobbeltslag med venstrehånd fordi jeg er startet skævt...

Efter jeg er begyndt at spille i et coverband med sange til sammenlagt mere end 5 sæt, øver jeg tit med originaler eller egne versioner i meget lukkede hovedtelefoner. Jeg har mikrofoner på sættet, og kan derfor lave et mix der balancerer optagelser og trommesætslyd.

Jeg har dette mistænkt for at jeg for et par år siden var uheldig nok til at lave en revne i et bækken - for første gang i 35 år....og selvfølgelig i det fedeste crash, jeg nogensinde har ejet....

Det må ikke ske igen, så jeg har købt et bækkensæt til øvebrug - Zultan Dark Matter 18 & 20" Crashes og en Turkish C-Dark hat, jeg fik ret biligt. Ridet jeg mest bruger er godtnok et der heller ikke må gå i stykker - mit 22" Paiste 602 medium - men det styrer jeg ved at lade være med at smadre løs på det. Der hænger også et fedt lille supertyndt splash, men igen - det bruger jeg nok mest, når jeg øver akustisk på sættet.

Jeg må sige at de 2 Dark Matter crashes har overrasket mig positivt - de koster ikke alverden, og lyder virkelig lækkert, mørke men ikke tørre.

De endte med at sidde på sættet, da vi indspillede her i efteråret. Sættet er i øvrigt også en ny anskaffelse - Premier Projector Mk. II - tynde, 3-lags birkedler med forstærkningskanter,  i hvid lak. De er klart til rockbandet......ren slutfirser stil. Der er en del mere smæk! i dem end mit bløde, varme Beverley, det må man sige. Fedt til rockindspilninger, synes jeg.....akustisk ville jeg nok vælge Beverleyet til det meste af det , jeg spiller.

Miss Rise - Call Me

IMGP6700.JPG

• Like 1

Ja, Jon - jeg oplever også, jeg kommer til at slå hårdere, når jeg øver med hovedtelefoner på. Det er ikke så godt - da jeg kan få klager fra kone eller naboer. Har dog aldrig ødelagt bækkener ... Som dig har jeg mikrofoner på alt - og bruger min tromme-mixer til medhør, når jeg øver.

På det sidste har jeg dog kun øvet med mit ombyggede elektriske trommesæt - det larmer knap så meget - og jeg sparer tiden på at stille mikrofoner op. Lyden i el-trommerne kan jeg sagtens leve med:

http://skjelmose.mono.net/upl/9936/STEELYDANPEGw.drums3.mp3

Freelance trommeslagers billede.

Edited by søs
  • Like 1

Nuværende live-setup er noget i retning af: 

16" Istanbul Agop Signature hihat

19" Istanbul Mehmet paperthin crash (er på udkig efter noget andet her..)

20" Paiste Giant Beat Thin crash

22" Paiste Dixie Thin crash/ride

Og så enten 20" Anatolian Trash crash, 22" Zyn vintage nitteride, 20" Paiste Traditional Thin crash med nitter. 

Spiller pop, rock, blues og jazz på dette setup...

På 15/1/2018 den 22:28 , søs skrev:

Her er jeg nok lidt usædvanlig i mit valg af "små" bækkener - og opstilling, da jeg er venstrehåndet.
Hat tidligere sværget til Paiste 2002 Red Label - men i dag elsker jeg det bløde "svuuusss" fra Istanbul.

Fra højre mod venstre:
13" Istanbul Agop Traditional Regular HiHat
14" Istanbul Agop Traditional Light Crash
18" Istanbul Agop - Ride (som crasher fint)
16" Istanbul Agop Traditional Medium Crash.

UPS ... det hedder jo 14" Istanbul Agop Traditional THIN Crash ...