Spillejobs - betaling


jonaslind

Recommended Posts

På facebook har der de sidste par dage kørt en heftig debat omkring betaling af spillejob (i dette tilfælde en bar/restaurant). Stedet kunne ikke betale tarif, men bandet skulle spille for drikkevarer og drikkepenge.

Der var (selvfølgelig) klar holdning til, at man SKAL have tariffen, og hvis ikke stedet kan betale det, så skal man ikke tage jobbet. Tog man det alligevel, så var man med til at underminere branchen, var skruebrækker osv, I kender selv alle argumenterne.

Men har der altid været så skarpe holdninger - historisk set? Har vi ikke alle hørt om senere meget kendte og berømte kunstnere, som spillede for drikkelse, håndører, gratis osv, simpelthen fordi, at sådan var det, og man lagde i omegnen af 10000 timer, hvor man måtte tage til takke med de forhold der nu var. Og alle de timer blev senere hen tilbagebetalt i form af berømthed, store jobs osv osv.

Og vi kender jo stadig begrebet "at spille på døren", velgørenhedsjob mm., hvor der ikke er den fulde betaling. Og jeg har også hørt om nogle musikere, der tager betaling i form af jyske dollars?!? 


Så skal man altid tage tariffen? Også hvis man er et upcoming band - med eget materiale, hvor mulighederne for at præsentere sig selv og sin musik ikke er så mange? Eller skal man så hellere satse på diverse talentshows, hvor man kan, hvis man er heldig, gøre opmærksom på sig selv?

God debat og husk at holde den gode tone. ;) 

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Et svært spørgsmål at svare på - fordi svaret afhænger af den tilgang man har til det. Og den slags diskussioner bliver ALTID toplatterlige på Facebook, især i de der "musikere søges til spileljob"-grupper.

Selvfølgelig vil vi alle gerne blive betalt for vores arbejde - og sammenligningen med hvad det mon ville koste at få 5 blikkenslagere ud en lørdag aften er sjov nok. Ligesom det også er sjovt nok at sige, at det ville være utænkeligt at man gik ind på en restaurant, bad dem om at servere det bedste de har - og så kunne de få penge en anden gang, hvis publikum var tilfredse.

Jeg plejer at hævde at jeg er rød som de kommer, men lige her synes jeg ikke at fagforeningstilgangen holder helt.

Jeg kender masser af små barer herude på landet, hvor der på en god aften kommer 50-60 mennesker. Drikker de vildt - og det gør de altså ikke alle sammen - så drikker de for 2-300 kr. Det bliver ialt maksimalt 18.000 - og når der også skal betales 3 ansatte, øl, sprit og husleje synes jeg det rimeligt nok at hævde at der ikke kan blive små 10.000 til bandet. Omsætningen er realistisk set nok det halve....

Så kan man sige at det bare er ærgerligt, så må de blive større før de kan få Live-musik - eller hyre en solist. Trist, synes jeg.

For at være ærlig, så er der s´gu også masser af ballebands, der ikke er 10.000 værd - og det er da så også en ærlig sag at hævde at de så må blive hjemme og give plads til dem, der kan spille - og med rette kan kræve 10.000. Det synes jeg nu også ville være lidt trist.

Egentlig tror jeg der er plads til begge dele - små barer, der betaler halvlusede orkestre småmønt - og de mere etablerede steder, der hyrer egentlige bands, måske endda med eget materiale og en karriere. Dé kan tage det som et job - vi andre.......det er en hobby. Dilletantkomedier lønnes heller ikke, ligesom maleren der udstiller på det lokale bibliotek eller i banken heller ikke får timelønnen hjem, hvis han sælger et skilderi.

Det ene påvirker ikke det andet i nævneværdig grad.

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt enig.

Den professionelle kan godt forlange hyren, men os andre der gerne vil ud at spille for at blive bedre kan godt nøjes med mindre. Dem som siger det er ukollegialt må også huske på at man må starte i det små, og så arbejde sig op.

Jyske dollars må være op til den enkeltes samvittighed. Man kan jo bare betale sin skat, eller lade være hvis man synes det er i orden. Personligt synes jeg man bør gøre det. Også selv om man kun har fået en plov for en halv nat.

Redigeret af Hamselv
Link til kommentar
Del på andre sites

helt enig med jon 

der er masser af "STORE" stjerner der af lyst

vælger at spille en koncert for en slik i ny og næ !!

og en ting der flyver gennem mit hoved er !!!

musik er og blir glæden alle kan føle og dele

bare fodi man KAN lave penge på musik 

vil verden være et fattigere sted den dag

man ikke kan dele sine følelser med verden

gratis uden nogle griske satanner skal råbe op

husk på at spille musk er noget der 

får en til at glemme alt pis og papir-

ubetalte regninger - sur kone - ect. ect

netop af den grund må musik aldrig i mine 

øjne blive underkastet samfundets regelsæt

PUUHAAA 

ja okay håber i kan holde til galden :)

hilsen gert

 

 

 

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu