Sign in to follow this  
søs

Pete Ray Biggins

Recommended Posts

Posted (edited)

Hold nu kaje - der er godt nok stille herinde på TS. Det må ændres ...

Var på tobakken i Esbjerg i sidste uge for at høre "Level 42" - og må godt nok sige, ham Pete er af en anden verden. Han er pissedygtig, men har ingen ro i spillet. Jeg vil ALDRIG nå ham til sokkeholderne, men synes dog, han fylder alt for meget i numrene.

Her en lille sekvens, hvor man kan se ham arbejde. Der mangler dog al percussion på hans venstre side - hvilket gør hans trommespil endnu mere ekstrem, når de er der.

Desuden sidder han ofte og "piller" ved udstyret - hvilket fx kan ses ved 0:10. Dette skyldes nok, han slår ekstremt hårdt, hvilket får skruer til at gå løse - eller tammer til at flytte sig.

Nederst et lille billede af hans "simple" setup på Tobakken:

Pete Ray.jpg

Edited by søs

Her en anden video, hvor han fortæller om sig selv - og hvor der vises små klip med percussion-delen i brug:

Der er skam flere - her er lyden en del bedre:

Han spiller godt nok ofte ja, men i det nederste klip synes jeg han spiller virkelig lækkert.

Har lige taget en rundtur på Youtube, og kunne se at der har været en perc. mand tilknyttet tidligere. Så Pete skal jo egentlig lave to mands arbejde. Synes han gør en god figur live med et godt øre for percussion fills.

Men Level 42s stil er jo for det meste stresset funk, hvor der sker meget hele tiden. Og den der kan lave flest rytmiske finurligheder på kortest tid er bedst. Så hvis han kan leve med Mark Kings damp maskine basspil, så lyder han for mig til at være den rette mand til jobbet. ;)

Tju hej og fortsat god påske

-Ulf 

I har nok ret - jeg er sikkert bare ved at blive en "sur, gammel mand" ...

Dog har jeg fulgt "Level 42" siden midt i 80'erne - og kan ikke mindes, der var så meget percussion og fills i orginal-numrene.

Men - der er sikkert nok en mening med al den percussion og fills, for - som Pete siger i den sidste youtube-video: "... I studiet fylder jeg ikke nær så meget i musikken, som jeg gør live ..." (dog ikke direkte oversat).

Han er knald-dygtig - ingen tvivl om det. Og det er jo høj-potent musik (ikke mindst pga. Mark King) ... så alt er vel ...

Hvis du har fulgt Level 42 fra 80érne, og tager fra Vildbjerg til Esbjerg for at se dem. Og ikke mindst, gennemfører koncerten i så ædru en udgave at du kan køre tilbage igen. Så må du kunne betegnes som intet mindre end en fan. 

Han har også lidt for travlt til min smag, men det er jo netop en smagssag. Og imponerende er det da med alle de 32.-dele han får plads til i selv de allerkorteste huller i musikken.

Som selvudnævnt medlem af de gamle sure mænds klub vil jeg tilføje at Level 42's oprindelige trommeslager Phil Gould i mine ører spillede noget mere tilbagelænet og smagfuldt, og så (med)skrev han desuden meget af musikken. Vel at mærke i den periode hvor de blev/var et kendt band. 

Jeg elsker ham! Må sige at netop mange af de omtalte perc-fills nærmest er "indskrevet" i originalerne (nu var jeg hardcore Level 42 fan som ung, så kender dem ret godt. Ikke mindst fra deres legendariske live-plade, der på mange måder nok er det bedste at sammenligne Pete's live-performances med).

Og så synes jeg at han er den første trommeslager i Level 42 som bygger videre på den energi og den lyd Phil Gould - den oprindelige trommeslager - havde, og på den måde får bandet til at lyde lidt som de gjorde oprindeligt, men i et opdateret version.

Men jo - han keder sig ikke :lol:

I øvrigt, så tjek lige hans eget band PB Underground - der er lidt mere ro på også :-)

4 timer siden, Gunnar Kristiansen skrev:

I øvrigt, så tjek lige hans eget band PB Underground - der er lidt mere ro på også :-)

Tak for link Gunnar.

Der er ikke bare mere ro på PB Underground. Der er i mine ører menneske funk, jazz, blues, soul, kraftfulde vokaler, blæser sektion der laver de rigtige riffs. Det her er jo svedig funk.

Nu fatter jeg slet ikke hvad Biggins vil i L42. Men måske har det noget med hyren at gøre :lol:

Posted (edited)
2 timer siden, UlfN skrev:

Tak for link Gunnar.

Der er ikke bare mere ro på PB Underground. Der er i mine ører menneske funk, jazz, blues, soul, kraftfulde vokaler, blæser sektion der laver de rigtige riffs. Det her er jo svedig funk.

Nu fatter jeg slet ikke hvad Biggins vil i L42. Men måske har det noget med hyren at gøre :lol:

Det svarer han faktisk lidt på i det sidste klip, jeg lagde op.

Han har været fan af Level 42 siden knægt - og blev overrumplet, da Mark King ringede til ham og spurgte, om han ville med.
Senere siger han noget om, at det med at spille andres musik, ikke siger ham så meget. Men så kom han til at tænke på - et slag på lilletrommen = 1 euro - et slag på stortrommen = 1 euro mere - osv. Så penge spiller en rolle ...

Derudover tænker jeg - når Gunnar nævner forskellen på studie og live-indspilninger allerede i Gould's tid - så er det sikkert helt planlagt, at der skal være så meget percussion og fills i Level 42. Tænker, Mark King overordnet styrer, hvordan der skal spilles.

Hvis man læser om Level 42 på Wiki, er det lidt morsomt, at der står, Mark King faktisk startede som trommeslager - og først senere, da rollerne skulle fordeles - tog bas-spillet op. Og lærte sig slap-bas ".. in a matter of weeks.. " -  Om det helt passer, ved jeg dog ikke - https://en.wikipedia.org/wiki/Level_42

Edited by søs

2 timer siden, UlfN skrev:

Pete har selv fortalt mig, at han altid har været stor fan af Level 42.