Sign in to follow this  
weirdrummer_

Vurdering af 7-piece Mapex trommesæt...

Recommended Posts

Posted (edited)

Jeg tog for nyligt chancen og købte et brugt 7-piece Mapex sæt for 4000, som jo lød som et ret godt tilbud. Bortset fra den ekstra 18" M-series gulvtom stod der kun Mapex på og ejeren havde aldrig fundet ud af hvad model det var. Jeg prøvede selv at identificere den udfra logo, lugs og internet og slog modellen op på Youtube. Jeg syntes det lød godt og jeg valgte at tage chancen. Nu har jeg så fundet ud af at jeg havde misidentificeret sættet og der i stedet med 95% chance nok er tale om et low-end Mapex Q i basswood med en ekstra Mapex M-series gulvtom (hvis ting er for gode til at være sande så er de det vel som regel også.)

4000 er stadig ikke slemt overhovedet for et 7-piece med hardware uanset hvor low-end det er, vil jeg mene (har ikke så meget forstand på priserne når vi kommer over 4-piece)...men kan alligevel ikke lade være med at føle mig lidt dum :(

Er det overhovedet værd at prøve at få Mapex Q til at lyde rigtig godt og ikke kun "acceptabelt"? Jeg ved at nye skind og gode stemme-skills gør underværker, men hvis folk har dårlige erfaringer med Mapex Q er det ikke engang sikkert jeg gider bruge penge på nye skind. Så i tilfælde af at det skulle ende med at være et totalt fejlkøb og skal sælges igen, hvor meget ville jeg ca. kunne få for det?

Det har følgende størrelser og hardware:
BD: 22
Tammer: 11, 12, 13
Lilletromme: 14
Gulvtom: 16
Ekstra gulvtom M-series: 18
3 bækkenstativer, 1 hihat-stativ, 1 lilletrommestativ og stortrommepedal. Alle originale Mapex.

Små rustpletter på nogle af reiferne, kan helt sikkert fjernes med håndkraft hvis man ønsker.

IMAG0175.jpg

Edited by weirdrummer_

Jeg synes da at du skal gøre forsøget - nu har du jo købt dem.

Jeg er ked af at du føler dig dum, til gengæld kan du være rimelig sikker på at du gør dig mere umage i fremtiden.

Et nemt tip ift. hvor trommerne hører hjemme "klassificeringsmæssigt", er antallet af lugs. Kan se at der kun sidder 6 lugs på 14" - og vist også 16" ?

Her er et fotoeksempel, der meget godt illustrerer forskellen på billig og dyr serie (selvom det ikke lige er Mapex), og hvor netop antallet af lugs (spændehuse) også adskiller sig.

RFP1414FBK-large.jpg

EXX14F-C31-large.jpg

Jeg ville prøve med nye skind og lidt kærlighed. Billige trommer kan sagtens lyde godt, hvis du har styr på at stemme dem og vælger de rette skind. Du kan evt. nøjes med at købe skind til et par af trommerne og finde ud af hvordan de lyder. Hvis de er fede er det bare at fortsætte, hvis ikke kan du sælge dem igen med de gamle skind. 

1 hour ago, Gunnar Kristiansen said:

Jeg synes da at du skal gøre forsøget - nu har du jo købt dem.

Jeg er ked af at du føler dig dum, til gengæld kan du være rimelig sikker på at du gør dig mere umage i fremtiden.

Et nemt tip ift. hvor trommerne hører hjemme "klassificeringsmæssigt", er antallet af lugs. Kan se at der kun sidder 6 lugs på 14" - og vist også 16" ?

Her er et fotoeksempel, der meget godt illustrerer forskellen på billig og dyr serie (selvom det ikke lige er Mapex), og hvor netop antallet af lugs (spændehuse) også adskiller sig.

Der er 8 lugs på stortromme og lilletromme, og ellers 6 lugs på resten af skidtet.  Men okay, har  faktisk ikke før skænket det en tanke at antallet af lugs også havde så meget at sige, har altid kun gået efter udseende og placering på dem. Så ved jeg det til næste gang.

29 minutes ago, Hasse Tang said:

Jeg ville prøve med nye skind og lidt kærlighed. Billige trommer kan sagtens lyde godt, hvis du har styr på at stemme dem og vælger de rette skind. Du kan evt. nøjes med at købe skind til et par af trommerne og finde ud af hvordan de lyder. Hvis de er fede er det bare at fortsætte, hvis ikke kan du sælge dem igen med de gamle skind. 

Bestemt helt enig. Det der gør mig nervøs er bare at Mapex Q tilsyneladende er endnu mere low-end end de billige sæt jeg har fået til at lyde fint før, og der kommer desværre til at gå noget tid før jeg får mulighed for at prøve sættet med nye skind da det fælles musikrum hvor jeg bor er lukket de næste par uger... Så hvis folk nu kun havde meget dårlige erfaringer med netop den model kunne jeg lige så godt bruge den tid på at prøve at få fat i et andet sæt i stedet. 

Hvor meget ville i ca. mene jeg kunne få for sættet det hvis det viste sig at det skulle videre igen?