Setup Inspiration


Dennis Hentrich

Recommended Posts

Halløj til alle.

Jeg er nået et punkt, hvor et projekt jeg er i gang med kræver nogle elektroniske dingenoter. Jeg er ny med den slags, og mangler lidt inspiration til hvordan sådan noget kan løses.

Jeg har købt mig et ældre Yamaha DTXplorer elsæt, som jeg regner med skal inkorporeres på én eller anden måde sammen med det akustiske sæt. Måske skal det senere udskiftes med en eller anden form for multipad, eller måske en kombination af de to.


Derfor kunne jeg godt tænke mig at se nogle billeder af, hvordan I andre har løst den slags. Både multipads, enkeltpads, triggers osv. Og hvor og hvordan er de placeret i jeres setup. Og ikke mindst, hvorfor er det placeret som det er.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey. 

Jeg har ikke noget billede meeeeeen, Du får lige en beskrivelse alligevel. 

Jeg er højre håndet og mit sæt vender “normalt”

Jeg har monteret er Roland TM-2 på mit hihat stativ (under hatten) den vender lidt mod højre side.

På venstre side af hihat stativet, har jeg monteret en Roland pad som er sat som trigger 1.

på min snare har jeg sat en BT-1 (og nogle gange har den også sat på et stativ ved mit ride, som er sat som trigger 2R

og til højre for min storetromme pedal står min Kt-10 pedal, som er sat som trigger 2L

Jeg har som sagt prøvet at sætte en trigger på hver side af sættet og begge i samme side, bare for at prøve det af.

 

Håber at det gav mening og lidt inspiration.

vh Benny

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har heller ingen billeder pt, men kan prøve at huske at tage et i morgen på jobbet. MEN, ord er også gode, så her kommer et par stykker om min brug af elektronik:

Jeg har en SPDS-x som jeg bruger dels til at afvikle backtracks, dels til at udvide lydarsenalet lidt når vi spiller moderne. Den står til venstre for hihatten. Jeg har tilsluttet en Roland PD8 (gummipad), som sidder delvist under den, nogenlunde dér hvor man typisk ville placere en ekstra lilletromme. Dertil en KD7 (tror jeg nok), som står til venstre for min HH-pedal. Praktisk hvis man vil skifte stortrommelyd (forudsat at man kan skifte roller med fødderne), spille en off beat tamburin e.l. 

Fordelen ved det setup er, at ingen af tingene tager plads fra de rigtige trommer (sådan tænker jeg stadig på det), mens ulempen er at det er svært at lave komplekse fills o.l. på maden og nå tilbage til lilletrommen i tide. Hvis jeg brugte SPD'en mere ville jeg nok placere den over stortrommen i stedet for den ene tam. Jeg kan bare så godt lide at have to tammer oppe…

Selv er jeg glad for multipad-konceptet, fordi man slipper for en del opstillingsmæssigt, og fordi de i mange tilfælde lyder bedre end de billige elsæt. Udover SPD'en har jeg en Yamaha multi-12, som er federe hvis man har brug for (mange) gode fabrikslyde og ikke kan/vil/orker bruge tid på at finde og overføre div. samples til SPD'en. 

Selv kunne jeg godt tænke mig at prøve Yamaha nye EAD-10, som både kan fungere som hurtig mic for hele sættet, evt. med effekter, eller lægge samples oveni trommelyden. Jeg har bare ikke lyst til at kaste 4 kg. efter sådan én uden at have prøvet den på et job først…

Jeg prøver som sagt at huske at tage et billede i morgen, så kan du få syn for sagen…

Link til kommentar
Del på andre sites

IMG_9306_Small.jpg

Fik nu ikke spillet så meget på dette sæt.

Lavede nogle trommespor for en gut i Jylland for nogle år siden. Meget vellykkede optagelser/ tracks. Akustiske bækkener og elektriske trommer. Det var noget Roland SPD-20 og noget Zildjian med stereo overheads.

Har efterfølgende benyttet NordDrum synthen som triggermodul til stortromme på akustisk sæt for at få noget mere defineret punch. Den kan også sættes til lilletromme og også sende noget MIDI signal. Triggere jeg har benyttet til akustisk sæt har været Rolands RT-10.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så fik jeg endelig tid til at kigge TS igen. :-)

På 7/6/2018 den 20:33 , bcdrum skrev:

Hey. 

Jeg har ikke noget billede meeeeeen, Du får lige en beskrivelse alligevel. 

Jeg er højre håndet og mit sæt vender “normalt”

Jeg har monteret er Roland TM-2 på mit hihat stativ (under hatten) den vender lidt mod højre side.

På venstre side af hihat stativet, har jeg monteret en Roland pad som er sat som trigger 1.

på min snare har jeg sat en BT-1 (og nogle gange har den også sat på et stativ ved mit ride, som er sat som trigger 2R

og til højre for min storetromme pedal står min Kt-10 pedal, som er sat som trigger 2L

Jeg har som sagt prøvet at sætte en trigger på hver side af sættet og begge i samme side, bare for at prøve det af.

 

Håber at det gav mening og lidt inspiration.

vh Benny

 

Benny:
Sådan en TM-2, er den fed? Jeg kan se, at den kun har to triggerindgange så hvordan har du fået koblet tre på?

 

 

På 8/6/2018 den 15:12 , Hasse Tang skrev:

Jeg har heller ingen billeder pt, men kan prøve at huske at tage et i morgen på jobbet. MEN, ord er også gode, så her kommer et par stykker om min brug af elektronik:

Jeg har en SPDS-x som jeg bruger dels til at afvikle backtracks, dels til at udvide lydarsenalet lidt når vi spiller moderne. Den står til venstre for hihatten. Jeg har tilsluttet en Roland PD8 (gummipad), som sidder delvist under den, nogenlunde dér hvor man typisk ville placere en ekstra lilletromme. Dertil en KD7 (tror jeg nok), som står til venstre for min HH-pedal. Praktisk hvis man vil skifte stortrommelyd (forudsat at man kan skifte roller med fødderne), spille en off beat tamburin e.l. 

Fordelen ved det setup er, at ingen af tingene tager plads fra de rigtige trommer (sådan tænker jeg stadig på det), mens ulempen er at det er svært at lave komplekse fills o.l. på maden og nå tilbage til lilletrommen i tide. Hvis jeg brugte SPD'en mere ville jeg nok placere den over stortrommen i stedet for den ene tam. Jeg kan bare så godt lide at have to tammer oppe…

Selv er jeg glad for multipad-konceptet, fordi man slipper for en del opstillingsmæssigt, og fordi de i mange tilfælde lyder bedre end de billige elsæt. Udover SPD'en har jeg en Yamaha multi-12, som er federe hvis man har brug for (mange) gode fabrikslyde og ikke kan/vil/orker bruge tid på at finde og overføre div. samples til SPD'en. 

Selv kunne jeg godt tænke mig at prøve Yamaha nye EAD-10, som både kan fungere som hurtig mic for hele sættet, evt. med effekter, eller lægge samples oveni trommelyden. Jeg har bare ikke lyst til at kaste 4 kg. efter sådan én uden at have prøvet den på et job først…

Jeg prøver som sagt at huske at tage et billede i morgen, så kan du få syn for sagen…

Hasse:
Jeg har også selv haft overvejet sådan en multipad. Jeg har kigget lidt på en Alesis Samplepad Pro, men har også overvejet om det var det værd at bruge en tusse mere, og så gå op til Yamaha DTX-Multi 12. Men jeg endte i første omgang med at købe et brugt, billigt Yamaha DTXplorer elsæt da det, hvis det ikke fungerer som planlagt, altid kan fungere som lege-øvesæt. Og så er der også 6 tam/lilletrommepads der kan bruges hvis jeg beslutter mig for et bedre/andet lydmodul.

Jeg har stadig ikke haft mulighed for at rode ordentligt med det endnu. Problemet er også lidt, at det projekt det er tiltænkt øver i et deleøvelokale på et kollegium, så jeg skal selv slæbe tingene frem og tilbage. Derfor kunne en multipad måske være løsningen.

 

 

 

 

På 9/6/2018 den 21:19 , MattiasF skrev:

IMG_9306_Small.jpg

Fik nu ikke spillet så meget på dette sæt.

Lavede nogle trommespor for en gut i Jylland for nogle år siden. Meget vellykkede optagelser/ tracks. Akustiske bækkener og elektriske trommer. Det var noget Roland SPD-20 og noget Zildjian med stereo overheads.

Har efterfølgende benyttet NordDrum synthen som triggermodul til stortromme på akustisk sæt for at få noget mere defineret punch. Den kan også sættes til lilletromme og også sende noget MIDI signal. Triggere jeg har benyttet til akustisk sæt har været Rolands RT-10.

Mathias:
Det ser dælme interessant ud! Helt så eksperimenterende kommer mit næppe til at være.

Link til kommentar
Del på andre sites

Både Yamaha DTX Multi 12 Pad og Roland Octapad SPD-20/30 kan du benytte til eksterne triggere og derved bygge et lille sæt.

IMG_6136_small.jpg

Roland TM-2 Modulet har den fordel, at du kan benytte samples. I modsætning til Norddrum modulerne, der danner lydene af synthesis.

Til Norddurm modulernes forsvar skal der lige siges, at trommesynthesizeren lyder ret dynamisk. Den er ikke så statisk i lydene som triggerede samples.

Multi pad eller Trigger modul er nok lidt af en smagsag i forhold til hvor mange ekstra lyde du vil kunne triggere, eller hvilken musik det skal bruges til

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Dennis

Ja, jeg syntes at den er fed. Har mange gode lyde som man kan modulere som ved spds. Og ligge samples ind efter behov via memorykort.

Du kan få fire trigger i den ved at bruge et splitter kabel så hver indgang giver to triggers.

1 og 2, H-L 

Jeg havde en Spds inden og syntes at den fyldte meget, her er TM-2 genial, men nogen gange mangler jeg de 9 pads. Men sådan er det jo nogen gange:D

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 16/6/2018 den 10:30 , MattiasF skrev:

Både Yamaha DTX Multi 12 Pad og Roland Octapad SPD-20/30 kan du benytte til eksterne triggere og derved bygge et lille sæt.

IMG_6136_small.jpg

Roland TM-2 Modulet har den fordel, at du kan benytte samples. I modsætning til Norddrum modulerne, der danner lydene af synthesis.

Til Norddurm modulernes forsvar skal der lige siges, at trommesynthesizeren lyder ret dynamisk. Den er ikke så statisk i lydene som triggerede samples.

Multi pad eller Trigger modul er nok lidt af en smagsag i forhold til hvor mange ekstra lyde du vil kunne triggere, eller hvilken musik det skal bruges til

Ja, der er utroligt mange muligheder og fordele/ulemper ved dem alle. Det er en sjov rejse at begive sig ud på! :-)

På 17/6/2018 den 21:17 , bcdrum skrev:

Hej Dennis

Ja, jeg syntes at den er fed. Har mange gode lyde som man kan modulere som ved spds. Og ligge samples ind efter behov via memorykort.

Du kan få fire trigger i den ved at bruge et splitter kabel så hver indgang giver to triggers.

1 og 2, H-L 

Jeg havde en Spds inden og syntes at den fyldte meget, her er TM-2 genial, men nogen gange mangler jeg de 9 pads. Men sådan er det jo nogen gange:D

 

Jeg undskylder for min uvidenhed, men er det så rent faktisk muligt at give hver af de fire triggers en lyd?

Link til kommentar
Del på andre sites

På 21/6/2018 den 22:16 , Dennis Hentrich skrev:

Jeg søgte lige selv på Youtube, og fandt svaret

Det er sgu da egentlig ret smart!

Sent svar men JEP

Det var også det der var udslagsgivende for at jeg byttede min SPD s ud med TM 2, skulle nemlig bruge mindst tre lyde

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...

Jeg kan se, at jeg kommer alt for sjældent forbi TS.

Jeg rodede lidt rundt med det jeg havde til rådighed, og her er hvad jeg kom op med.

997336637_LudwigEl.thumb.jpg.8b3aa72033891840c0402e02704383d1.jpg

 

Der sidder to stk. pads på et lille rack, sammen med modulet og en enkelt pad hen over stortrommen. Jeg har endnu ikke fået det testet med bandet, da vi er lidt ferieramt. Modulet er ikke det bedste, og den har lidt problemer med at gemme de indstillinger man foretager, så der skal rodes med den hver gang den tændes. Så det er formentligt noget der skal udskiftes, hvis det ellers ender med at blive en succes.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Er du sikker på, der er noget galt med modulet?

Havde tidligere et Yamaha DTXpress 3, hvor jeg fysisk skulle trykke på knappen "SAVE/ENT", før en ny opsætning blev gemt ... modsat visse Roland moduler der automatisk gemmer, straks man har ændret i opsætningen (hvilket virkelig kan være en belastning, da man så skal huske den tidligere opsætning, hvis man laver "lort" i den) ...

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

9 timer siden, søs skrev:

Er du sikker på, der er noget galt med modulet?

Havde tidligere et Yamaha DTXpress 3, hvor jeg fysisk skulle trykke på knappen "SAVE/ENT", før en ny opsætning blev gemt ... modsat visse Roland moduler der automatisk gemmer, straks man har ændret i opsætningen (hvilket virkelig kan være en belastning, da man så skal huske den tidligere opsætning, hvis man laver "lort" i den) ...

Jeg er ret sikker, da jeg netop trykker på save inden jeg slukker. Men jeg har på fornemmelsen, at det er fordi det lille interne batteri skal skiftes, da den kommer frem med "low battery" når man tænder for det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu