Lyddæmpning af lokale


Gandrum

Recommended Posts

Hej TS'er
Jeg spiller i et øvelokale hvor der er et større vinduesparti.
Mit spørgsmål er om det har eller ikke har betydning for volumen i lokalet? Dvs. om man bør dæmpe vinduespartiet med et eller andet.
Jeg møder modsatrettede holdninger til dette, så nu vil jeg hører hvad I siger 1f60a.png
/Gandrum

Link til kommentar
Del på andre sites

Lyden bliver ikke forstærket af et vindue, hvis det er det du mener, men da der kastes en del lyd tilbage fra en stor plan flade vil det gennemsnitlige lydtryk i lokalet være højere over tid, end hvis der var nogle tykke gardiner til at standse lydbølgerne.

På den måde kan man sige at begge sider har ret.

Risikoen for høreskader bliver forhøjet både ved enkelte tilfælde af meget høje lyde, men også ved ikke så høje lyde i længere tid.

Hvis man har prøvet at spille bag plexiglas afskærmning ved man hvad jeg mener. Når Lyden kommer tilbage igen og igen kommer det til at føles meget intenst der inde, selvom det enkelte lilletrommeslag egentlig ikke er højere end ellers.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Lyden niveauet er højer i et udæmpet lokale frem for et dæmpet. Hårde fladerne kaster lyden tilbage og vil bidrage til at det samlet niveau stiger. 

Man taler om genklang og mængde af denne. Så på den måde kan man have ret i, at der er højre lydniveau i et lokale med kun hårde flader. 

Men pas på med at dæmpe rummet til døde. Der skal være en hvis genklang i et lokale for at det lyder behageligt at spille i. Helt døde lokaler er forfærdelige at øve i. Det er en videnskab at finde den rigtige genklang og hvilken frekvenser der driller i netop dit lokale. Se fx på pro indspilnings-rum hvor der er forskellige flader. fx. træ gulv, en murstensvæg og en væg der et helt dæmpet osv. Så måske skulle man lade vinduet være og koncentrere sig om de andre flader. At have naturlig lys i et øvelokale er luksus med luksus på!!! Rigtig mange er forvist til mørke kældre eller andre lokaler uden naturligt lys. 

Skulle I eksperimentere lidt, vil jeg forslå noget Molton stof som "gardiner". Så kan man prøve sig frem og hører forskellen alt efter hvor meget de er trukket for. Men så ryger dagslyset..    

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu