Savner lyse (lyd) bækkener


Simon Duun

Recommended Posts

Synes jeg leder og leder efter bækkener som er dejlig lyse, uden mørke undertoner.
Lyden jeg søger skal ikke være som ping (ride), men krystal klar og stadig blød i lyden (hvis det giver mening).
Har et Zildjian A 20" Crash/Ride, men det er bare for ping agtigt. 

Hvad skal jeg gå efter? Har ikke et specielt forhold til mærke.

Link til kommentar
Del på andre sites

De fleste bækkener klinger jo i et ret bredt frekvensområde, og ikke kun mørkt eller lyst. Typisk er tykke bækkener lidt lysere i klangen, men det betyder ofte også et hårdere attack. Det hører man nu ikke nødvendigvis når musikken spiller, ligesom mange af de mørke undertoner drukner i det samlede lydbillede. 

Paiste 2002 (og andre bækkener af B8-bronze) er typisk ret lyse, men muligvis også for hårde til din smag. 

Jeg vil anbefale dig at prøve nogle forskellige typer bækkener med dit band, så du kan høre hvad der trænger igennem i en musikalsk sssmenhæng.

Lyt også til trommeslagere hvis lyd du godt kan lide, og prøv at finde ud af hvad de spiller på.

Check også mycymbal.com og cymbalone.dk - der kan du høre hvordan bækkenerne lyder når de bliver optaget. 

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Paiste lavede engang nogle modeller i Signature serien der hed crystal thin crash. De var specielle med flad top i klokken. 

De blev i hvert fald lavet i 16- og 18". Muligvis hvad du søger i afdelingen højt stemt, blød lyd crash/ride.

Du skal ned i noget mindre end 20" 

Paiste 2002 som Hasse nævner er også en mulighed.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg skal også have Nye bækkener på et tidspunkt, da jeg heller ikke er til de mørke undertoner, og slet ikke når jeg for det meste spiller pop musik, så jeg har  valgt at spare sammen til Zildjians sweetride serie, og koble det sammen med de andre jeg har, specielt deres sweetride bækken skal jeg have på et tidspunkt, også kan jeg bruge de andre bækkener og mit ride jeg har, hvis der skal mere knald på

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu