Sign in to follow this  
Annefan

Vejledning til bækkener

Recommended Posts

Hej jeg skal have skiftet bækkener på mit akustiske trommesæt indenfor de næste 1-2 år. Jeg har udset mig 2 bækken pakker  men kan simpelthen ikke rigtig bestemme hvilket en det skal være. Jeg har tænkt på om det skal være en

zildijian s bækkenpakke 

eller en Zildjian a costume bækkenpakke 

(Alternativet bliver at finde Sabians gamle xs serie på brugte, det er med i overvejelse)

jeg ved det ikke rigtig. Det eneste krav jeg har sat er at hvis der skal skiftes bækkener så skal de kun skiftes EN gang, hvilket betyder at det skal også være nogen som spiller godt om 20 år. Der jeg ikke gider at proppe for mange penge i mine trommesæt, da mindre også kan gøre det. Der vil være ca 2300 kr forskel i pris på de 2 pakker. Jeg spiller mest pop og pop/rock musik, så ingen hård rock og heavy. Så hvad er jeres erfaring med dem og hvilket skal der vælges

Edited by Annefan

1 minut siden, Gunnar Kristiansen skrev:

Har du prøvet de pågældende pakker? Evt. hørt dem op imod andre mærker?

Nej ingen af dem. Jeg spiller dog med et Zildjian a costume 16 crash i bandet, sammen med et Sabian xs20 18 crash og et Zildjian k ride.Det funker fint, ellers har Jeg har kun hørt dem på youtube, men syntes godt nok at det er svært den vej at få “vurderet” om mine egne øre også syntes at det lyder godt hvis det var noget jeg skulle bruge lidt at øve med herhjemme. Spiller nemlig med Zildjian planet z serie kombineret med sabians gamle b8 serie og Sabian solar, og det er kun sabians gamle b8 serie jeg synes lyder ok, Sabian solar går også men ikke det der planet z serie. Det er ikke lige mig

Hvis det har nogen interesse har jeg lige sat en god hihat (Zildjian New beat) og et Paiste 2002 crash til salg herinde til gode priser. De holder i hvert fald i mange år, og så lyder de bedre end de pakkeløsninger jeg har prøvet. 

På 18/9/2018 den 15:02 , Annefan skrev:

Nej ingen af dem. Jeg spiller dog med et Zildjian a costume 16 crash i bandet, sammen med et Sabian xs20 18 crash og et Zildjian k ride.Det funker fint, ellers har Jeg har kun hørt dem på youtube, men syntes godt nok at det er svært den vej at få “vurderet” om mine egne øre også syntes at det lyder godt hvis det var noget jeg skulle bruge lidt at øve med herhjemme. Spiller nemlig med Zildjian planet z serie kombineret med sabians gamle b8 serie og Sabian solar, og det er kun sabians gamle b8 serie jeg synes lyder ok, Sabian solar går også men ikke det der planet z serie. Det er ikke lige mig

Jeg synes du skal prøve at besøge nogle butikker der sælger bedre bækkener, for lige at opleve hvad der findes derude. Jeg er sikker på at du har en mening om hvad der er fedt, når først du hører noget forskelligt.

3 timer siden, Gunnar Kristiansen skrev:

Jeg synes du skal prøve at besøge nogle butikker der sælger bedre bækkener, for lige at opleve hvad der findes derude. Jeg er sikker på at du har en mening om hvad der er fedt, når først du hører noget forskelligt.

Tak for dine gode fif og råd. Jeg kender desværre ikke rigtig nogen musik butikker udover 4 Sound, og dem vil jeg sgu ikke (undskyld sproget) handle med, pga at de har givet en elendig kundeservice, bla,a ved at de solgte/gav mig noget forkert, da jeg skulle vælge trommesættet til bandet. Bla.a gav de mig et forkert ride bækken, der havde jeg nemlig valgt Sabians xs20. De havde det i butikken men vi måtte ikke få det med hjem. Jeg tror vi rykkede 1000 gange før de sagde at nu kunne de ikke skaffe det mere......hvilket jeg undrede mig over hvorfor de så havde det i butikken, og tasken til stortrommen var heller ikke rigtige str.....så vi måtte købe en ny, der gik vel næsten 4-6 måneder før den dukkede op, så dem gider jeg ikke, hvis jeg kan blive fri, men jeg tror at jeg holder fast i min mavefornemmelse om at det skal være Zildjian eller Sabian. Tænker lidt i at skifte til sabians gamle xs20 serie, for der spiller jeg med hihatten og den er jeg super glad for

Prøv lige at liste op hvad du helt præcist har af bækkener nu og hvad du mangler/ønsker. Og så kom gerne med et budget for det du ønsker, så er det noget nemmere at råde og vejlede.

Du nævner selv Zildjian S samt A Custom bækkenpakker, og hvis jeg skal være ærlig ville jeg personligt vælge S pga. den lavere pris da begge lyder lige skidt i mine ører. Dermed ikke sagt, at Zildjian laver dårlige bækkener, jeg synes bare ikke de lyder godt.

SKAL det være en bækkenpakke, så ville jeg kigge efter en af de tyrkiske producenter. F.eks. Zultan med deres Caz serie, som lyder ret godt. De er dog lidt dyrere end Zildjian S, men er i min optik langt federe.
https://www.thomann.de/dk/zultan_caz_serie_professional_set.htm

Og ellers ville jeg, som Gunnar også foreslår, tage ind i nogle musikforretninger og prøve lidt forskelligt af. Det kan være at det slet ikke er nødvendigt med en bækkenpakke, men at du kan nøjes med et enkelt nyt kvalitetsbækken.

Du skal i øvrigt huske at din smag sagtens kan ændre sig over tid, så hvad du synes er fedt i dag synes du ikke er fedt om et år. Vi har vist alle været igennem en hel masse for at finde det der passer ind med "lydene i hovedet" lige nu, og for mig er det næppe en proces der nogensinde stopper. Min smag kan endda sagtens ændre sig fra øver til øver, så i dag synes jeg det ene crash lyder godt, og næste gang lyder det andet godt.

Der er i øvrigt også den mulighed at købe brugt. Så får du som regel et federe bækken, til en billigere pris, og som kan sælges videre uden det store tab, hvis nu ovenstående scenarie med smagsændring også skulle ske for dig ;-)

45 minutter siden, Dennis Hentrich skrev:

Prøv lige at liste op hvad du helt præcist har af bækkener nu og hvad du mangler/ønsker. Og så kom gerne med et budget for det du ønsker, så er det noget nemmere at råde og vejlede.

Du nævner selv Zildjian S samt A Custom bækkenpakker, og hvis jeg skal være ærlig ville jeg personligt vælge S pga. den lavere pris da begge lyder lige skidt i mine ører. Dermed ikke sagt, at Zildjian laver dårlige bækkener, jeg synes bare ikke de lyder godt.

SKAL det være en bækkenpakke, så ville jeg kigge efter en af de tyrkiske producenter. F.eks. Zultan med deres Caz serie, som lyder ret godt. De er dog lidt dyrere end Zildjian S, men er i min optik langt federe.
https://www.thomann.de/dk/zultan_caz_serie_professional_set.htm

Og ellers ville jeg, som Gunnar også foreslår, tage ind i nogle musikforretninger og prøve lidt forskelligt af. Det kan være at det slet ikke er nødvendigt med en bækkenpakke, men at du kan nøjes med et enkelt nyt kvalitetsbækken.

Du skal i øvrigt huske at din smag sagtens kan ændre sig over tid, så hvad du synes er fedt i dag synes du ikke er fedt om et år. Vi har vist alle været igennem en hel masse for at finde det der passer ind med "lydene i hovedet" lige nu, og for mig er det næppe en proces der nogensinde stopper. Min smag kan endda sagtens ændre sig fra øver til øver, så i dag synes jeg det ene crash lyder godt, og næste gang lyder det andet godt.

Der er i øvrigt også den mulighed at købe brugt. Så får du som regel et federe bækken, til en billigere pris, og som kan sælges videre uden det store tab, hvis nu ovenstående scenarie med smagsændring også skulle ske for dig ;-)

Jeg har et Sabian 16 solar crash nu, (ved ikke lige hvad der skal ske med det, efter at jeg har købt et brugt Sabian xs20 16 crash)

sabian b8 18 crash som jeg beholder

sabian xs20 hi hat som jeg beholder

zildjian planet z 16 crash som skal skiftes

zildjian planet z ride som skal skiftes. Tænker at det bliver zildijian Sweet ride der skal sidde der i stedet for.

jeg har egentlige ikke rigtig noget budget, jeg kan leve med at jeg skal give noget for et godt ride, men ikke for crash bæknerne. Gider ikke betale over 1000 kr+, der er jeg for nærig, men brugte er pt ikke et problem så længe at de holder sig på et ok beløb. Gav 300 kr for mit Sabian xs20 16 crash, og da jeg har hihatten fra samme serie, så kender jeg Lidt til lyden i dem, men det der med at min smag kan ændre sig sker nok næppe. Jeg har spillet trommer i amatør band....ja vel siden jeg var 19-20 år og nu er jeg 30 og har har ALLE dage spillet kun med Sabian og Zildjian. Så de få gange jeg har spillet med noget andet, hvis vi ikke skulle have eget trommesæt med, så kan jeg ikke holde ud at høre på det for at sige som det er. Det har jeg aldrig kunnet. Så paiste, zultan osv er udelukket her, selvom at de også kan lave gode bækkener. Mine ører er vant til at det Sabian og Zildjian og der har jeg spillet med lidt af hvert. Tror faktisk at jeg en gang har brugt en bækkenpakke måske fra Zildjian......i mit første band, men aner ikke hvilke slags det var, men det var nu ikke dårlige bækkener. De var faktisk ganske glimrende, men har udset mig lidt Sabian xs20 14 crash og måske Sabian xs20 18 crash måske.... 18 crashet spiller jeg øvrigt med nu i mit nuværende band  og det har jeg vel gjort i de sidste 4-5 år, så det kender jeg ud og ind sammen med a costume 16 crash og zildjians k ride og de skal altså ikke skiftes på nogen fronter. Så jeg tænker at det højest sandsynligt bliver det lige pt, at jeg laver et setup der “minder” om det jeg spiller med i mit nuværende band, for det er det mine ører er vant til. Det var også derfor at jeg investerede i Sabians xs20 hi hat hjem til mig selv for der bruger jeg en magen til i bandet, og den kan jeg virkelig godt lide at spille med