Drum Machine

Gulvtam-lyd som Jan Sivertsen

Recommended Posts

Hej,

Hvordan opnår man den gulvtam-lyd, som Jan Sivertsen har på nummeret "Vi var engang så tæt" med Tøsedrengene? En kort beskrivelse af lyden er vel, at trommen har et ret stort pitch bend og at sustain er omkring et sekund. Problemet med en gulvtam er ofte at den gerne vil synge meget længe.

Jeg har eksperimenteret lidt, og det der kommer tættest på for mig er følgende:  Stemme bundskindet en terts højere end slagskindet, og så komme en ærtepose (børnelegetøj) på ca. 5x10 cm ind i trommen, således at den kommer til at ligge ovenpå bundskindet ude i kanten. Jeg synes det afkorter sustain en hel del uden at trommen kommer til at lyde overdæmpet. Jeg vil anbefale at prøve det, hvis man har problemer med sustain.

Hvad er jeres erfaringer?

Mvh. Lars

Hej Lars.

Ved ikke lige med den specifikke lyd du søger, men jeg har et trick fra stortromme med lukket frontskind du måske kan prøve. Hvis du sætter en Remo Muffler på resonansskindet, så får du i hvert fald en noget mere kontrolleret klang. Kunne være sjovt at afprøve. (på stortromme har det den fordel, at slagskindet ikke "rebounder" stortrommekøllen).