Studieindspilning af rock-track (i to tempi?)


Casper Sindet

Recommended Posts

Hey ! 

Vi arbejder mod at skulle indspille i starten af næste år, og i den anledning er vi endt ud i debat om hvilket tempo/tempi der skal indspilles i. 

Vi spiller rock og har et par sange, hvor nogle mellem/ c-stykker der viser sig at være spillet en anelse hurtige end de resterende stykker i sangen. 
Min trommehjerne er meget firkantet, hvad netop dét angår ift. studieindspilning - én sang, ét tempo!
Dog kan jeg alligevel have tendens til at se noget idé i det mine guitarister siger, selvom jeg ikke er meget for at indrømme det - hvis vi alligevel spiller det en anelse hurtigere når der øves, og det falder naturligt i sangen, hvorfor så ikke indspille det efter det. 

Hvad har I af erfaringer med dette - hvis nogen? (vi er relativt uerfarne, hvad angår studieindspilning)
Og er "normen" generelt set ikke "bare" et tempo til én sang? - eller tager jeg fejl?

Vh. Casper

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det er Jer der laver sangen er det Jer som bestemmer hvad der er rigtigt.

Der er masser af eksempler på numre hvor tempo er forskelligt fra stykke til stykke, men fælles for de gode af slagsen er at det føles rigtigt.

Stykkerne skal helst være så forskellige at det giver mening at skifte tempo. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar!

Musikken er klart den der bestemmer, og det kan jeg kun være enig i. 
På baggrund af den lille erfaring med studieindspilning, er det dog meget rart at høre om der dog skulle være en "gylden tommelfingerregel", som alligevel skulle være gået mig over hovedet :-)

Stykkerne er heldigvis meget forskellige, så måske er det derfor vi ikke har skænket det en tanke når det er blevet øvet. 
Vi giver det chancen!

Link til kommentar
Del på andre sites

Skal I indspille allesammen på samme tid eller skal I lave lagkage?

Med mindre I indspiller allesammen på samme tid, så synes jeg I skal lave et tempo til hele sangen - primært fordi du selv nævner at I er uerfarne.

Det gør det muligt for jer at tage takes om, I kan indspille efter clik etc.

Ellers kommer det ofte til at blive seks tusind takes på samme stykke for at få den i skabet....... og skal man bruge seks tusind takes er det sjældent i skabet....

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mads, 

Udganspunktet vil være at indspille samtidigt og til click. 

Jeg tænker dog at udfordringen ved denne løsning er, når vi kommer til det sted i sangen hvor der spilles i et andet tempo? 

Derfor er planen at optage det pågældende c-stykke separat, men stadig samtidigt allesammen - giver det mening? 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hej Rettmer, 

Beklager jeg først har set dit spørgsmål nu - alligevel får du svar, hvis det skulle kunne bruges. 

Det gik glimrende. 
Der blev lavet clicktracks til de pågældende sange med temposkift, som vi alle indspillede til samtidigt. 
Efter et par takes var fornemmelsen der, og outputtet helt naturligt - tror kun det er musikere der vil bemærke temposkiftene mere end den almindelige lytter. 

Anyways, vil jeg anbefale at lave clicktracks og øver efter dette i øveren inden studie, så alle har fornemmelsen på forhånd. 
Vi har blot øvet efter fornemmelse, hvilket kunne have sparet os noget tid i studiet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, jamen super, tænkte også det var bedst med forprogrammeret kloppfgeist. Var lidt nysgerrig fordi jeg selv skulle i studiet og indspille et langt nr. (18min.) med temposkift, dog valgte vi at beholde samme tempo hele vejen igennem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu