Pearl Eliminator redline, yamaha P9500 eller DW 5000?????


Kaj Skare Jensen

Recommended Posts

Efter lange overvejelser, har jeg besluttet mig for at købe en dyr pedal.

Er der nogen som har erfaringer,Kritik eller anbefalinger til følgende pedaler:

1. DW 5000 1800kr

2. Yamaha 9500 1600kr

3. Pearl Eliminator Redline 1700kr

Jeg skal bruge pedalen til følgende

HovedGenre: JAZZ.

sekundær Genre: Rock, Blues, Funk, Pop,Bossa Nova,Metal og Grunge.

Udelukkende numre, som ikke behøves double pedal eller peaker over 275 bpm. 

Håber virkelig på svar og hjælp. 

De bedste hilsner

Kaj.

Redigeret af Kaj Skare Jensen
Link til kommentar
Del på andre sites

Der er - efter min bedste overbevisning - kun det lidt trælse svar, at du må ud og prøve dem selv. Det kommer an på din fod, og din teknik/spillestil osv... 

Jeg har haft både topserie Tama, DW, Yamaha, Pearl - for så til sidst at ende på Tama igen. Det var ikke den dyreste, ikke den pæneste, ikke den der var mest smooth, men den passer mig bare bedst.

De fleste fysiske butikker er almindeligvis lagerførende i mange forskellige, så ud og prøv...

 

Mvh Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind tak for dit svar Mikkel:tu:

Jeg spiller "HEEL UP" og jeg handler udstyr hos Plektrum i Kolding. Ejeren Michael, som selv er trommeslager tager jeg selvfølgelig med på råd. Og jeg vil i samme ombæring teste de tre kandidater, hvis Plektrum enten har dem hjemme eller bestiller en hjem til afprøvning.

Her er de vigtigste egenskaber for pedalen

1. Lynhurtig respons, altså det er lettere at spille fra 16. Dele og opefter og lettere at lave doubles og triplets mm.

2. God føling til Jazz "feather the kick drum".

De bedste hilsner

Kaj

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har både et par DW'er (5000, dog uden bundplade) og et par Yamaha'er i 9500-serien (en med direct drive, én med kæde). Jeg er gladest for og bruger mest Yamaha'erne, fordi de er lette, hurtige, stille og evigt pålidelige. Og så kan jeg godt lide de helt glatte pedalboards, som gør det lettere at slide foden ved hurtige dobbeltslag. Jeg har også en model 8500, men den er lidt tungere i optrækket pga det forlængede pedalboard, og passer derfor bedst til at spille kraftigere slag en smule mindre hurtigt. Jeg kan til gengæld ikke umiddelbart mærke den store forskel på direct drive vs. kæde, begge dele føles naturligt og rart for mine ellers meget sarte pusselanker…

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Hasse, Tusind tak for dit svar:tu:

Efter en lang snak med Michael(er trommeslager igennem 4 årtier) fra Plektrum Kolding, så lander jeg på en Yamaha 9500D med direct Drive.:) Hvis der nu er nogen derude som vil anbefale DW 5000 Pearl Eliminator eller nogle helt andre pedaler så skriv endelig...mit budget er 2000kr.

De bedste hilsner

Kaj

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du vil prøve noget lidt anderledes (men godt), skal du prøve at vente til Sonor lancerer deres nye version af Perfect Balance-pedalen:

http://www.sonor.com/instruments/drums/hardware/perfect-balance-by-jojo-mayer/standard-bass-drum-single-pedal/ 

De har fjernet et par af de features som pryder den oprindelige model, men det tror jeg er til det bedre. Fold-sammen-mekanismen og den snedige påspændingsmekanisme fungerer nemlig ikke specielt godt i praksis. Til gengæld er spilefornemmelsen i hvert fald på den oprindelige model ret god, let og organisk. Jeg ved desværre ikke hvornår den kommer på markedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Dennis, jeg vil blive rigtig glad, hvis du ville dele dine erfaringer angående stortromme pedaler, som du benyttet igennem tiderne. Og hvilke pedaler synes du er god til fx JAZZ, Rock, Blues, Pop, Metal med mere...og hvilke pedaler vil du ikke anbefale...Andre derude må hjertens gerne skrive jeres erfaringer....jeg håber virkelig at der er nogen som vil hjælpe....

De bedste hilsner

Kaj

Redigeret af Kaj Skare Jensen
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er bare pænt svært at anbefale pedaler til andre fordi, hvad der er det fede shit, afhænger så meget af ens teknik og præferencer ift, hvordan tingene skal føles i foden. Jeg kan f.eks. ikke døje longboards (de føles helt forkert, og jeg kan ikke få skyggen af fart og power ud af dem), mens mange andre sværger til dem.

Af dem du nævner, har jeg haft Pearl Eliminator og DW 5000 og foretrak af de to DW. Eliminatoren kunne garanteret også blive god, men jeg havde ikke tålmodighed til at skulle skifte cams og alt muligt indtil, jeg fandt det gode sted. Der var DW'en for mig lidt lettere at gå til. Den var så lidt vel tung i optrækket, men til gengæld super smooth. Af Yamaha har jeg kun prøvet de billige modeller, og de er altid gode, så mon ikke den dyre også er.

Sonor Perfect Balance, synes jeg, føles rigtig godt. Og jeg er lidt lokket af den nye model uden folde-show osv., som ellers har holdt mig fra at købe den.

Mht. genre så tror jeg, pedalen er pænt ligeglad med hvad, du spiller. Hvis den der Yamaha føles rigtig under din fod, skal den nok være lige god til både jazz og metal...

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for dit svar K50, du har fat i det vigtigste. Et er hvad folk og undetegnede skriver herinde. Noget andet er at prøve de forskellige pedaler i virkeligheden. Jeg kan ikke konkludere noget som helst før jeg afprøvet pedalerne.

Men jeg er glad for at høre anbefalinger af DW pedalen, for DW 5000 kommer ind på en 2. Plads. Hvis yamaha fp9500D, ikke matcher mine forventninger, vil jeg helt sikker afprøve DW5000:)

De bedste hilsner

Kaj

Link til kommentar
Del på andre sites

21 timer siden, Kaj Skare Jensen skrev:

Hej Dennis, jeg vil blive rigtig glad, hvis du ville dele dine erfaringer angående stortromme pedaler, som du benyttet igennem tiderne. Og hvilke pedaler synes du er god til fx JAZZ, Rock, Blues, Pop, Metal med mere...og hvilke pedaler vil du ikke anbefale...Andre derude må hjertens gerne skrive jeres erfaringer....jeg håber virkelig at der er nogen som vil hjælpe....

De bedste hilsner

Kaj

Hej Kaj,

Som Niels skriver ovenover, så vil valget afhænge af rigtigt mange ting. Normalt er jeg ret godt inde i trommeverdenen, men lige netop når det kommer til pedaler er jeg lidt mere på dybt vand. Det er ikke det område jeg har beskæftiget mig mest i, og det skyldes formentligt at jeg, for efterhånden en del år siden, fik købt mig en gammel, brugt Yamaha pedal herinde, som har passet helt fint til mine fødder.

Jeg har sidenhen haft en del andre pedaler mellem fødderne, i forbindelse med køb af brugte trommesæt. Heriblandt Tama Iron Cobra, nyere Ludwig og en masse andet jeg ikke kan huske. Derudover købte jeg på et tidspunkt en helt ny DW 4000 som jeg, ligeså snart jeg fik pakket ud og prøvet, med det samme kunne konstatere at det fungerede ikke for mig. Jeg er altid vendt tilbage til den gamle Yamaha. Lige nu bruger jeg dog en nyere Gibraltar, vist nok en Avenger 6611 som jeg også har fået med køb af brugt udstyr. Den fungerer lidt som min gamle Yamaha.

 

Jeg ved ærligt talt hvad det er jeg leder efter i en pedal. Jeg har en tung fod, som bliver plantet i stortrommen, og jeg laver ikke de hurtige dobbeltslag, så personligt skulle jeg måske finde en pedal der kræver lidt at træde ned på, og som fjedrer godt tilbage igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

her Er mine erfaringer med de tre pedaler:

 

DW 5000 - Smooth, solid, lidt til den tungere side, men man kan sagtens spille hurtigt på den. 

 

Yamaha 9500 (den med kæde) - Nem at spille på, super let, og man kan nemt glide på den. Synes der skal lidt mindre kræfter til at få spil i pedalen, men den har heller ikke helt så meget volumen (efter min mening). 

 

Pearl Eliminator (gammel model af den du spørger til) - Fed pedal, høj byggekvalitet, men jeg kunne ikke affinde mig med alle de indstillingsmuligheder. Synes simpelthen der var for meget og rode rundt med, og jeg blev hele tiden i tvivl om jeg nu havde den fedeste cam på osv, så den røg hurtigt videre igen. 

 

Idag spiller jeg på en ældre DW 5000, det er nok det tætteste jeg har prøvet på den perfekte pedal. Når det så er sagt, så er det jo TOTALT smag og behag, så ta hellere ind til en større musikforening der har alle pedaler på lager, prøv dem af, og så køb den du lander på hos din lokale instrumentpusher.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Christian, tusind tak for din anmeldelse:tu:

Sådan som landet ser ud, så er der to kandidater DW 5000 og Yamaha FP9500 C el. D.

Mit endelig valg beror udelukket på hvilken af de to ovennævnte pedaler, som passer

1.Bedst til min "Heel-Toe" teknik

2. Til Grooves hvor jeg skal lave meget hurtig "Doubles", "Triplet" og "Quadros".Med Mere.

Hvis der er andre derude så må i hjertens gerne komme med inputs, meninger, anmeldelser.:tu:

De bedste hilsner

Kaj

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Så er dagen endelig kommet. Jeg skal en tur til Plektrum Kolding:tu: Her er de tre kandidater 

1. DW 5000

2. Yamaha FP 9500 C 

3. Yamaha FP 9500 D

Som tidligere skrevet så vil Pedalen, der matcher følgende blive det endelig køb

1. Min "Heel-Toe" teknik....

2. Lettest at lave doubles, triplets og Quadros mm.....

Jeg skriver igen, når jeg kommer hjem med den udvalgte pedal....

De bedste hilsner

Kaj:)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Så er tilbage igen:tu: Valget faldt på DW 5000

Fordi:

1. Den passer perfekt til min "Heel-Toe" teknik.

2. DW 5000 er skræddersyet til at lave meget hurtige "Doubles, Triplets og Quadros".

3. Designet og bygge kvalitet af DW 5000 vejer også rigtig meget af valget.

4. I forhold til Yamaha FP 9500 har DW en solid tung rød bundplade.....

Jeg takker mange gange for jer, som brugte jeres tid på at skrive et indlæg:tu:

De bedste hilsner

Kaj

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Christian tak for dit indlæg:tu: jeg skylder at forklare hvorfor valget IKKE faldt på 

Yamaha 9500....

1. Longboard føltes helt forkert

2. Den er alt for hurtig i optrækket

3. Jeg havde ingen kontrol eller touch med pedalen...

Når det er sagt så skal det lige siges at jeg nok har en meget tung fod....

på min DW 5000

1.har jeg strammet fjedren til 100% max

2. Indstillet vinklen på køllen, så man skal træde meget hårdt før den rammer trommen

3. DW er tung i optrækket, hvilket passer perfekt til min tunge fod....

4. DW er meget smooth aldrig har det været nemmere at lave meget hurtige "Doubles, Triplets og Quadros"

Så alt i alt har jeg som Christian er inde på en Klasse pedal til mange år ud i fremtiden:tu:

Når jeg en gang bliver meget dygtig og får sparet penge op bliver den næste pedal nok en DW 9000;-)

De bedste weekend hilsner

Kaj

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu