Sonor Delite


Dennis Hentrich

Recommended Posts

Jeg har altid haft en drøm om at få fingrende i et Sonor Delite, magen til det som min store helt Iain Bayne fra Runrig har spillet på de seneste mange år, og i november måned sidste år fik jeg så muligheden for at købe sådan et. Som et lille kuriosum kan nævnes, at mr. Bayne rent faktisk har spillet på lige netop dette sæt, til nogle danske koncerter for nogle år tilbage, da det er et tidligere udlejningssæt.

Nåh, men her efter knap et halvt år må jeg nok indrømme, at trods min forkærlighed for de gamle Ludwig 6-ply trommer, så er dette sæt nok det mest vellydende jeg har haft igennem systemet.

Specs:

Sonor Delite Square Badge, tidlig 00'er, Brilliant Champagne

22"x17½", 10"x8", 12"x9", 14"x14" (ej på billeder), 16"x16". Dertil kommer den klassiske 14"x6½" Supra fra 1979 og en hjemmebygget 10"x5½" hængelilletromme, lavet af en gammel Basix tam.

Bækkener er selvfølgelig Paiste.
15" 2002 RUDE hihat top over 15" 900 Heavy bund, 20" 2002 Crash, 19" 2002 Crash, 14" 2000 Medium Hihat, 24" 2002 Big Ride samt et 18" 2000 China.

56922863_10156300007520197_8188907293639704576_o.thumb.jpg.c67b47f5896924f2ca887efa8b166327.jpg56956517_10156300007505197_8215397260352028672_o.thumb.jpg.f8d0425357440323ab1564a8c6460ed4.jpg56649232_10156300007740197_5704184376925880320_o.thumb.jpg.7544aa603a458093bfd5fdcdf6ae1175.jpg56622502_10156300007715197_1733137733364219904_o.thumb.jpg.19689e319b0435cc66efad46b1c656e3.jpg

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Fuk, det ser lækkert ud, Dennis. Kan godt forstå, at Ludwig´erne har fået en bagsædeplads (midlertidigt?) Tillykke med det. Jeg har jo lavet et lignende "forræderi". Mine BLX er sat i kasser og erstattet af mine Gretsch Broadkaster og mit livesæt er nu mit Gretsch Renown Hickory. Jeg har sågar planer om at sælge nogle af BLX´erne fra! :O

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er så mærkeligt når man finder et nyt sæt (uanset mærke). Mit DRS-sæt røg også hurtigt ind i startopstillingen. Dog stadig med mit Ludwig ganske ofte - simpelthen fordi det kan noget som ingen andre sæt kan.

Det er så herligt at man stadig kan blive positivt overrasket!

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, René Eriksen skrev:

Fuk, det ser lækkert ud, Dennis. Kan godt forstå, at Ludwig´erne har fået en bagsædeplads (midlertidigt?) Tillykke med det. Jeg har jo lavet et lignende "forræderi". Mine BLX er sat i kasser og erstattet af mine Gretsch Broadkaster og mit livesæt er nu mit Gretsch Renown Hickory. Jeg har sågar planer om at sælge nogle af BLX´erne fra! :O

Ja, man kan godt blive lidt overrasket over at ens kærlighed kan komme ud på sådan et sidespor. Jeg går endda og overvejer lignende med mit Luddy. Men det bliver nok ved overvejelserne ;-)

6 timer siden, Mads Valther skrev:

Det er så mærkeligt når man finder et nyt sæt (uanset mærke). Mit DRS-sæt røg også hurtigt ind i startopstillingen. Dog stadig med mit Ludwig ganske ofte - simpelthen fordi det kan noget som ingen andre sæt kan.

Det er så herligt at man stadig kan blive positivt overrasket!

Ja, det handler jo også om at man lærer sit gear at kende, og så bliver det svært at slå af pinden! Jeg har haft en hel del sæt igennem systemet de seneste par år, og selvom de har lydt rigtigt godt, så har de bare ikke haft det mit Ludwig har. Men det her Sonor kan altså bare et eller andet mystisk!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...
21 timer siden, Dennis Hentrich skrev:

Så kom der sgu lige en bette tilføjelse til sættet. En sød lille 8"x8" fra vor kære nabo England.
2040365358_IMG_20190509_120234826kopi.thumb.jpg.6e1b267d24686bb85cd87912be52d968.jpg
1284318613_IMG_20190509_172342995kopi.thumb.jpg.48ea5757c3337292f22fce2d3d6e7a70.jpg

Næste projekt bliver at finde en 13"x10" hængetam og 18"x16" gulvtam

Er det ikke lige præcis de to størrelser man aldrig har brug for, når man nu har både en 14x14, og en 16x16"? 

Link til kommentar
Del på andre sites

17 timer siden, UlfN skrev:

Er det ikke lige præcis de to størrelser man aldrig har brug for, når man nu har både en 14x14, og en 16x16"? 

Ingen ved deres fulde fem bruger en 14" gulvtam ;)

15 timer siden, Jonas Haaf skrev:

Og en 15" gulvtom skal du også have :)

 

Der blev desværre ikke lavet 15" i Delite. Det havde ellers været genialt! Jeg har dog en lille drøm om et SQ2 med Delite kedler i birk, med en 15" gulv, Men her snakker vi jo så 40k+, så det kommer aldrig til at ske.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej 14x14" er selvfølgelig en gulvtom i den mere femsede ende af skalaen.

Men størrelsen er utroligt populær til de mere bizarre stilarter, hvor f.eks. også nittebækkener 

bemærkelsesværdigt ofte finder vej ind i tromme opstillingen. 

Men der er jo også nogen der spiller på hjulkapsler og tomme maler spande. Man kan vel udvise lidt rummelighed ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

17 timer siden, UlfN skrev:

Nej 14x14" er selvfølgelig en gulvtom i den mere femsede ende af skalaen.

Men størrelsen er utroligt populær til de mere bizarre stilarter, hvor f.eks. også nittebækkener 

bemærkelsesværdigt ofte finder vej ind i tromme opstillingen. 

Men der er jo også nogen der spiller på hjulkapsler og tomme maler spande. Man kan vel udvise lidt rummelighed ;-)

Er det den slags musik der rimer på "das" du tænker på? :lol:

Jeg vil jo nødigt indrømme det, men den 14'er der hører til sættet lyder faktisk rigtig godt! ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

"The Delite and the ProLite are so identical that they are almost the same kit. Thin Vintage Maple shells, re rings, 9 plies on toms, 12 plies on bass drums...2mm re rings."

 

Tynde kedler???

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 13.5.2019 den 17:29 , Hasse Tang skrev:

Se jeg kan jo faktisk godt lide både dasmusik og 14” gulvtammer. Synes at forskellen bliver for lille med 15” og 16”. En 15”er alene giver derimod fint mening.

Altså du er jo også Gretsch-mand. Ikke at det undskylder på nogen måder, men det forklarer trods alt en del ;-)

Jeg er faktisk stor fan af en konfiguration der hedder 10" og 13" oppe samt 15" og 18" nede. Det giver et ret godt spænd imellem tammerne.

6 timer siden, UlfN skrev:

"The Delite and the ProLite are so identical that they are almost the same kit. Thin Vintage Maple shells, re rings, 9 plies on toms, 12 plies on bass drums...2mm re rings."

 

Tynde kedler???

 

 

Yes. Tynde kedler. ;-) Du skal tænke på, at det er ekstremt tynd finér der bliver brugt. Selve kedlerne er 4mm + 2mm ringe på tammerne, og stortrommerne er 6mm + 2mm ringe.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

Hej Dennis.

Jeg spørger bare lige...

Har selv lige anskaffet mig sådan et (12,16,22), da det nærmest blev foræret væk...

Umiddelbart synes jeg at 16" er lidt svær at stemme. Må jeg spørge hvad du har på og hvordan du stemmer den?

Der sidder coatede Emperor på, over clear Ambassador. Tænker at der skal Ambassador på toppen også, men den hyler helt vildt og virker svær at finde et sweet spot på. Håber at du vil dele din erfaring om disse...!?

Vh Thor

Link til kommentar
Del på andre sites

På 2.9.2019 den 10:22 , TKO skrev:

Hej Dennis.

Jeg spørger bare lige...

Har selv lige anskaffet mig sådan et (12,16,22), da det nærmest blev foræret væk...

Umiddelbart synes jeg at 16" er lidt svær at stemme. Må jeg spørge hvad du har på og hvordan du stemmer den?

Der sidder coatede Emperor på, over clear Ambassador. Tænker at der skal Ambassador på toppen også, men den hyler helt vildt og virker svær at finde et sweet spot på. Håber at du vil dele din erfaring om disse...!?

Vh Thor

Aaarh, så det var dig der endte med det sæt! Jeg var flere gange i tvivl om hvorvidt sælger var reel eller ej, da han hele tiden hævede og sænkede prisen. Men ja, det endte ud med at være en ren foræringspris, og jeg var selv tæt på at købe endnu et og så smække træreifer på;-)

Jeg føler ikke at jeg har haft problemer med min 16'er. Der sidder pt. clear pinstripe over clear ambassador. Jeg er normalt ikke fan af hverken clear skind eller pinstripe, men det fungerer egentlig ganske fint på de her kedler. Pt. kører jeg med begge gulvtammer, og 16'eren er stemt ret dybt. Bunden lidt højere end toppen.

Jeg havde tidligere coated emperor over clear ambassador, hvilket jeg formentligt går tilbage til på et tidspunkt. Det er en kombi der bare fungerer bedre for mig. Stadig stemt som ovenstående, med et dybt slagskind og et lidt højere bundskind.

Hvad mener du helt præcist med at den "hyler"? Har du evt. prøvet med en klat gele eller gaffa og se om det kan fjerne noget af det?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen.

Mange tak for svar.

Der var nu ikke træreifer på. Det er sort med pressede reifer.

Synes ikke jeg normalt har svært ved at stemme, men den 16" giver mig lidt problemer, måske er det bare ikke min lyd..?

Stemmer som du, dybt, med bunden lidt højere. Synes at den ikke rigtig synger i kedlen, men mere bare en masse overtoner fra skindene. Gaffa synes bare at dræbe den klang der nu er der...

Har sat ambassador på, og ben med Pearls isofeet på. Det hjælper lidt, men stadig ikke helt godt. Vil prøve med clear pinstripe...

 

Tak for hjælpen!

Vh Thor

Link til kommentar
Del på andre sites

På 4.9.2019 den 16:11 , TKO skrev:

Hej igen.

Mange tak for svar.

Der var nu ikke træreifer på. Det er sort med pressede reifer.

Synes ikke jeg normalt har svært ved at stemme, men den 16" giver mig lidt problemer, måske er det bare ikke min lyd..?

Stemmer som du, dybt, med bunden lidt højere. Synes at den ikke rigtig synger i kedlen, men mere bare en masse overtoner fra skindene. Gaffa synes bare at dræbe den klang der nu er der...

Har sat ambassador på, og ben med Pearls isofeet på. Det hjælper lidt, men stadig ikke helt godt. Vil prøve med clear pinstripe...

 

Tak for hjælpen!

Vh Thor

Jeg tror du misforstod; planen var at jeg selv ville smække træreifer på de trommer du købte, hvis jeg endte med et købe dem ;-)

Det er ærgerligt med den 16'er. Jeg havde selv tænkt på at smække Pearl fødder på benene inden jeg hentede mine trommer, men da jeg fik dem hjem følte jeg ikke at det var nødvendigt.

Hvis du skulle have lyst til at teste sammen med mine, er du hjerteligt velkommen til at komme forbi mig i Glostrup en dag ved lejlighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen,

Mange tak! Tror jeg vil eksperimentere lidt mere med dem... Pearl fødder hjælper noget på det!

Måske er jeg bare ikke til så tynde kedler..? Så kan det jo være a nogen vil bytte..

Venlig hilsen Thor

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Hej igen. 

Beklager min utidige indblanding, vil bare lige melde tilbage. 

Har nu fundet problemet, noget overraskende. 

Jeg sidder i et hjørne. Da jeg satte trommen ud i midten af rummet, sang den fint og rent. Måtte tage den frem og tilbage et par gange for at være sikker. 

Har ikke været et problem med tidligere sæt, men tænker at det er de meget tynde kedlen som måske er mere sensitive ifht omgivelserne!!? 

Godt at finde en løsning. Så skal jeg bare finde et større øvelokale... 

Tak for din hjælp. 

Vh Thor 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu