Mangel på fritid til at spille?


trommesæt

Recommended Posts

Jeg ved det ikke..men jeg syntes jeg her i de senere år oplever,

at det bliver svære og svære at holde sammen på bands´ne...

alle har fået rigtigt meget at lave på deres arbejde og der hjemme også...

så det er er efterhånden blevet svært at finde tid til en aftale om at øve...

f.eks. er jeg medlem af et dejligt øvelokale, som vi deler med 5 andre bands,

men der er ingen af de bands der har tid til at øve, de øver ca. 3 gange om året gennemsnitligt...

så det dejlige øvelokale med alt det lækre udstyr står bare og keder sig,

jeg må indrømme, at syntes det er lidt trist, at det er blevet sådan...

Så er det at jeg har lyst til at spørge om, om det er noget du / i kender til..

og også om hvordan man løser problemet med den manglende tid til at øve... 

Link til kommentar
Del på andre sites

Efter jeg er flyttet fra Kbh og har fået barn (1 år siden) samt gået fra studerende til fast arbejder med + 2 timers daglig transport.

Så kan jeg personligt helt bestemt mærke at det er svært at priotere en øver.

 

Med en presset hverdag hvor man “Lever i weekenderne” er det simpelthen bare meget st skulle tage næsten en hel dag ud (lørdag/søndag) for at øve.

 

Vores løsning pt er, at øve ca. 5 timer (1 dag med pause) Om måneden. 

Vi er ikke gået igang med det endnu, men håber det virker.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som jeg ser det, er det en fase af livet, man skal igennem.

Da mine spille-kammerater begyndte at købe hus og bil - få fast arbejde og børn - gik musik-livet i stå for mit vedkommende. Selv forblev jeg "ungkarl" til op i 30'erne (on/off), så jeg havde egentlig tiden, men de fleste af mine jævnaldrende havde ikke.

"Heldigvis" får hjemme-hyggen ende for de fleste - så i dag er der tid til musikken igen. Det betyder, jeg pt. spiller i 3 bands - og nyder det (selvom det kan være svært at få til at passe ind i kalenderen, da alle gerne vil ud at spille - og jeg kun kan være eet sted ad gangen).

Til gengæld betyder den elektroniske tidsalder, at det er en dårlig ide at sige til hinanden: "Vi aftaler lige via mobilen, hvornår vi øver næste gang". Det fungerer ikke, da vi så har svært ved at finde en dag, vi alle kan. Derfor insisterer jeg på, at vi finder en ny dato, inden vi går hver for sig efter en øveaften.

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har i 12-14 år spillet sammen med de samme mennesker og det har kun kunnet lade sig gøre fordi vi har en HELT fast øvetid hver uge. På den måde er ingen i tvivl om om de kan eller ej, for der er adfærdskorrigerende samtale (læs "en lammer i lysken") hvis man planlægger noget andet den dag.

Vi holder så pause i ferierne for at vi også kan have tid med familien.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kender det virkelig. Det handler dybest set om man har afstemt tid, ambitioner, realisme, forventninger og meget mere med hinanden. Ligeså er det vigtigt at huske at alt er en fase - også travlhed. 

Mit yngste barn er lige blevet 4, og jeg begynder at kunne ane at tiden kommer tilbage - lysten har altid været der. Der er dog omstændigheder der gør at mit kære orkester lige pt. står helt stille, men det gør ikke noget, for jeg kan se at vi snart har tid igen. 

Det som jeg ofte bliver irriteret over er, at andre (og en selv) får en stemning af at musikken er valgt fra. Det er den ikke! Kan man i stedet se at musikken har et eksistensgrundlag, som er opsat af et vilkår som hedder virkeligheden, så er der fine muligheder for at levere et topprof stykke arbejde på hobby-plan.

Det er jeg glad for at jeg ved jeg stadig kan med mit orkester - når tiden er til det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Lidt ligesom at gå til en sport - det er næsten umuligt at lave aftaler fra gang til gang i et syvmands band. Vi har en fast ugentligt øvedag . Den er et kompromis og vi skifter ugedag fra sommer til vinter for tilpasse os flest andre hensyn.

Det betyder en smule udskiftning over årene (to mand på fem år), når mødedisciplinen/motivationen ryger for nogen. Klar forventningsafstemning er en rigtig god ide.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg spiller i bruger band....med andre førtidspensionister....som en frivillig forening...nogle har lidt skåne job ved siden af..andre ikke...vi øver hver tirsdag...men kan også godt tage en weekend i brug...hvis det er ekstra ordinært det vi skal.....så her er det ikke problem...selv øver jeg ca 4 gange om ugen ved siden af det herhjemme...på eget trommesæt....både akustisk og elektrisk:)...vi holder dog ferie om sommeren..påske specielt...og hvis en del skal noget....f.eks ferie eller noget...så kan vi godt tage en uges pause en gang imellem...midt i det hele men eller ligger det meget fast..vi har en kalender vi skriver alt op i...med ferie osv:)

Redigeret af Annefan
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu