Stortromme mikrofoner


B.Ba

Recommended Posts

Hej alle eksperter på dette område, jeg har et AKG session 1 mikrofon set, faktisk ganske udmærket, men har lige været ude og spille på en mini festival, med proff. Llydfolk og hvor trommerne stod klar på senen, der brugte de en Shure 91A og den stortromme, som var en 20”x16” lød fantastisk, så mit spørgsmål er om sådan en slags, er bedre en en på stativ foran trommen, jeg kunne rigtig godt lide, at der var meget bund og punch i den. Alternativt er der jo også the t. bone BD 500 som er betydelig billigere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tro ikke det er et enten eller, men et både og. Vores lydmand miker mig op med en Shure 91A-lignende inden i trommen OG en klassisk stortromme-mikrofon udenfor, halvt inde i hullet i frontskindet. Shure91A fanger mere af anslaget fra kølle mod skind og mikrofonen udenfor leverer boomet. Hvis du kun vil bruge en mic, så ville jeg klart vælge den udenfor og mixe anslaget frem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har Sennheisers pendant til 91’eren, og den lyder rigtig fint, med masser af både click og bund. På en anden tromme har jeg med held benyttet en Audix D6, ophængt i et hjemmebygget system i trommen. Ligeledes meget velfungerende. Det er altså ikke nødvendigvis mikrofonen, men snarere trommens grundlyd og mikrofonens placering du skal arbejde med. Og god grundlyd er ikke nødvendigvis det samme for dine ører som for mikrofonen - jeg har fx. måttet stemme mine stortrommer så løst/dybt at de ikke nødvendigvis lyder godt akustisk. Men det lyder godt/bedst i anlægget og på optagelser på den måde. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, hvor meget/langt tror i er det optimale, at stikke mikrofonen ind i fronthullet, der er jo meninger fra kun til fronten og så til et godt stykke ind og nogen vil have den ind i midten.                 Det skal lige siges, at min stortromme også er en 20'' med 5'' fronthul, har så hørt jeg nok kunne få mere volume/bund hvis jeg kun havde et 4'' hul ??

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Du er nødt til at prøve dig frem, til du finder den placering hvor det lyder bedst, evt. i samarbejde med en lydmand (og et pa...).

Der findes forskellige løsninger til at fastmontere mikrofonen i trommen, så du ikke skal bøvle med stativ hver gang. Jeg har lavet et ophæng af et stykke kloakrør og en cykelslange, og det fungerer glimrende. Dertil en xlr-udgang i siden af trommen, så jeg bare kan sætte et kabel i på ydersiden - meget nemt og praktisk, til en samlet pris på under 100 kroner (ud over mikrofonen forstås..,).

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu