Alu-ferie-hygge-projekt. 14 x 5,75"


rettmer

Recommended Posts

Hej selvbyggere

Efter snart mange års beundring af jeres forskellige selvbyggeprojekter, har jeg endelig besluttet at tiden er kommet, hvor jeg selv skal have hænderne op af lommen.

Der har gennem årene sneget sig en forkærlighed for div. alu lilletrommer ind hos mig, og som nogle få af jer ved, lavede jeg for 4-5 år siden en prototype kedel i 3mm. alu til min pearl free floating tromme. Den blev ganske vellykket og der er faldet mange rosende ord fra publikum og div. lydmænd og studieteknikere om lyden. Den er 14x5" og lyder fedt stemt både højt og lavt, derfor har jeg tænkt, at der nu skulle drejes en ny, helt fra bunden. Jeg kunne godt ønske mig lidt mere dybde i lyden, men jeg har det lidt svært med 6-6,5" dybder, som bare ikke rigtig virker for mig. Jeg er derfor endt med en dybde på omkring 5,75" ell. helt nøjagtigt 147mm. I tilfælde af den stadig er for dyb, har jeg efterladt mulighed for at dreje yderligere af; idet jeg har ladet forstærkningskanterne være brede nok, så det er muligt.

Projektet kræver noget håndværksmæssig viden og erfaring indenfor metalfaget. Jeg er selv, i tidernes morgen, udlært maskinarbejder (industritekniker hedder det jo idag), men har ikke arbejdet med det siden 1985, så lidt rusten er man jo. Første udfordring var nok det sværeste, nemlig at få fat i stykke rør med rette dimensioner, hvilket viste sig at være nærmest umuligt og alt for dyrt. Løsningen blev at skære et stykke 10mm plade, få det valset rundt og svejset sammen. Efter at have kontaktet mange firmaer, som alligevel ikke kunne valse i den tykkelse- og dermed voksende frustration over måske helt at skulle droppe projektet, siger en kammerat, at det kunne han få gjort, der hvor han arbejder, endda indenfor tolerancer- formedelst en flaske gin- bagefter- top!!!

Resultatet ser i på fotoet. Rundheden er indenfor 1mm. Topjob, Yes baby!

 

 

valset og svejset.jpg

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har en anden kammerat, som er værkfører i udviklingsafdelingen på en stor fabrik og i uge 28 skete der ikke så meget på værkstedet, og jeg kunne godt låne en drejebænk, som kunne tage den diameter. Selve drejningen af kedlen, var ikke det store problem, men det kræver en del overvejelser og kradsen i skægget omkring opspænding i maskinen og rækkefølgen af de forskellige arbejdsgange. Jo mere materiale man drejer væk, bliver kedlen tyndere, og dermed er der meget stor fare for, at man spænder den trekantet, men også at den kommer til at "synge" (vibrere), så overfladen bliver ruflet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg gik efter en børstet alu finish på ydersiden og lidt mere rå indvendig- her skal der ikke gøres mere. Jeg har lavet en rille til inlay, og hvis en og anden skulle ligge inde med noget wrap i blue sparkle- 10mm. bredt og som kan nå rundt om bæstet på 14", er jeg den glade køber??

For at bevare finishen, får den en gang klarlak på ydersiden. Efter boring og snarebeds.

børstet finish ydre.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er da mega blæret det der.

Rigtigt maskinarbejde er fantastisk når det er veludført. Jeg går selv med samme drøm, men har desværre ikke adgang til noget der kan håndtere de dimensioner. Men nu kan jeg jo se det kan lade sig gøre og så fremtiden jo vise om det bliver til noget.

Den ser i hvert fald lækker ud og jeg forestiller mig den bliver knastør og kommer til at sig BANG når man knalder til den.

Glæder mig til at se den færdig.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, henrikrathje skrev:

Sorry.. ingen blå sparkle :-(.. eller.  har noget lidt lysere blå sparkle i selvklæbende version..  Men det er jo noget tyndere.. Men det ligner den ægte vare 99,9

Altså, tykkelsen gør ikke så meget, der kommer klarlak ovenpå alligevel. Jeg har kigget lidt på 3 forskellige fra ST-drums og der skulle gerne være et par vareprøver på vej, så jeg kan vurdere irl. Det der er min bekymring, er om man får den fulde effekt, så at sige, af f.eks. Delmar sparkle- det ser ud som om glas stykkerne er meget større end på TW's

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, Hamselv skrev:

Det er da mega blæret det der.

Rigtigt maskinarbejde er fantastisk når det er veludført. Jeg går selv med samme drøm, men har desværre ikke adgang til noget der kan håndtere de dimensioner. Men nu kan jeg jo se det kan lade sig gøre og så fremtiden jo vise om det bliver til noget.

Den ser i hvert fald lækker ud og jeg forestiller mig den bliver knastør og kommer til at sig BANG når man knalder til den.

Glæder mig til at se den færdig.

Tak

Jeg er i lidt ukendt land mht. lyd, så det bliver spændende. Heldigvis er der plads til at tweake på den.

Jeg har rodet med projektet i nogle år i hovedet, og snakket med forskellige faglærere fra teknisk skole om det- en mulighed kunne også være at lave en i et cnc-bearbejdningscenter- måske som elevopgave. Jeg har ikke arbejdet med det siden midtfirserne, men det er da bare om at gå folk på dørene, så skal det nok lykkedes på et tidspunkt. Afsted med dig;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

22 timer siden, rettmer skrev:

Altså, tykkelsen gør ikke så meget, der kommer klarlak ovenpå alligevel. Jeg har kigget lidt på 3 forskellige fra ST-drums og der skulle gerne være et par vareprøver på vej, så jeg kan vurdere irl. Det der er min bekymring, er om man får den fulde effekt, så at sige, af f.eks. Delmar sparkle- det ser ud som om glas stykkerne er meget større end på TW's

vigtigt at du ser prøver... TW sparkle er SLET ikke på niveau.. det er nærmest metallic i udseende.. hvor Delmar er ægte sparkle. der er også glass glitter.. det er ægte glas. Bemærk at Delmar Sparkle ikke er glas med bare plastic.. 

glass glitter er bare svært at arbejde med i tynde stimler.. ikke umuligt.. Men svært at skære rent i kanten.. 

 

glass glitter er også dobbelt så tykt.  og dæmper enhver kedel ret meget.. Men en tynd strimmel gør seføli kun minimal forskel.

Link til kommentar
Del på andre sites

23 timer siden, rettmer skrev:

Tak

Jeg er i lidt ukendt land mht. lyd, så det bliver spændende. Heldigvis er der plads til at tweake på den.

Jeg har rodet med projektet i nogle år i hovedet, og snakket med forskellige faglærere fra teknisk skole om det- en mulighed kunne også være at lave en i et cnc-bearbejdningscenter- måske som elevopgave. Jeg har ikke arbejdet med det siden midtfirserne, men det er da bare om at gå folk på dørene, så skal det nok lykkedes på et tidspunkt. Afsted med dig;-)

lydnæssigt må den vel komme tæt på Pearl Ultracast.. skulle man tro.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 17.7.2019 den 08:16 , henrikrathje skrev:

vigtigt at du ser prøver... TW sparkle er SLET ikke på niveau.. det er nærmest metallic i udseende.. hvor Delmar er ægte sparkle. der er også glass glitter.. det er ægte glas. Bemærk at Delmar Sparkle ikke er glas med bare plastic.. 

glass glitter er bare svært at arbejde med i tynde stimler.. ikke umuligt.. Men svært at skære rent i kanten.. 

 

glass glitter er også dobbelt så tykt.  og dæmper enhver kedel ret meget.. Men en tynd strimmel gør seføli kun minimal forskel.

Yep, prøverne er på vej- venter bare på postnord. Jeg fik lige boret kedlen igår, samt fræset rillen til inlay lidt bredere, så den nu er 17mm. Uden at have noget at lægge i, synes jeg allerede det ser mere harmonisk ud og jeg hælder pt. nok mest til Delmar sparkle.

Skal lige have fat i et bundskind og nogle længere stemmeskruer, så er den klar til testkørsel- mmmmh.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Så er der bestilt inlay- det blev Delmar blue sparkle- mest pga. farven. Det er udskibet fra ST-drums, så regner med det dukker op i løbet af denne uge.

Har også fået den afprøvet i øveren, dog ikke med band endnu, men den lyder lovende. Desuden har den været udlånt til en stor knægt som spillede en sen aften på torvet i Rudkøbing til forfestival. Den var stemt ned i død, død og helt død- bestemt ikke min smag, men udefra passede det meget godt til gl. heavy kopi- Metallica, Black sabbath, Iron maiden osv.

Lægger lige det sidste op, når den er helt færdig

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu