Tama superstar. Kan det noget ?


mokkel

Recommended Posts

Når vi taler nye vs. Gamle. Hvad snakker vi så om årstals mæssigt? Jeg har kik på et sæt der af ejeren er oplyst at være ca. 7 år gammelt. Synes det kan være svært at vurdere lyden på et sæt. Før man selv har haft fingerne i stemme nøglen. Skiftet skind osv. Jeg kunne godt tænke mig at få en fornemmelse af om et superstar classic, kan blive hæderligt med de rette skind. Og et godt tune up. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har selv ejet et af de nye Superstar Hyper Drive på et tidspunkt. Udmærkede trommer med masser af punch og tone, men mindre nuancerede og alsidige end mine ahorntrommer.
Hvis du virkelig vil teste det må du tage et par af dine yndlingsskind med og prøve dem af. Det tager lidt tid, men selv gode trommer kan variere i lyd og kvalitet. Ofte synes jeg dog at jeg kan fornemme om en tromme har en fornuftig grundlyd stort set uanset hvilket skind der sidder på.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg står i den situation at jeg lige er begyndt at spille igen efter mange års pause. Så har ikke en gang et sølle skind til at ligge. Har faktisk intet ud over et par stikker og en øvepad. Det her er sættet jeg har kik på. Med alt Incl. https://www.dba.dk/tama-superstar-trommesaet/id-1058009821/ ejern ved ikke så meget om sættet. Han har ikke været speciel interesseret i det. Kan se at der stadig sidder fabriksskind på. Det har der gjort de sidste 5 år. For mig ser hænge tammerne “korte” ud. Og så er det et hyperdrive sæt i birk? Forstået rigtigt...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hyper Drive = korte tammer. Praktisk hvis man gerne vil have dem siddende lavt over stortrommen. I øvrigt tror jeg at tammerne er 10", 12", 14" og 18", og næsten helt sikkert i birk. Tjek Wikipedia-linket ovenfor, der står noget om alle Tamas serier gennem årene, bl.a. træsorter.

Det er jo umuligt at sige noget objektivt om lyd og smag, men det er i hvert fald et sæt i fornuftig kvalitet med masser af dimser at slå på til prisen. Med nye og bedre skind kan de lyde rigtig godt på en moderne måde (dyb stortromme med punch, responsive tammer med "sug" etc.). Prøv evt. et sæt i en forretning, eller kig på Youtube efter dem - test/anmeldelser, begejstrede brugere m.v. Alt findes på Youtube… Eller køb et par skind og tag dem med når du skal prøve det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hasse har ret... tammerne er 10" 12" 14"... den sidste er jeg i tvivl om, men tror det kunne være en 16" (det var en alm. solgt konfiguration)
stortrommen er sikkert en 22" x 18" - måske derfor sælger tror der er noget 18"

Mikkel hvad skal du spille for noget musik på de trommer du køber? Har du brug for så mange kedler... og bækkener?
Jeg kan se du søger Paiste Signature bækkener... Hvorfor så købe den her kombo... måske for dyrt?

Der er flere fine middelklasse sæt på DBA, til mere rimelige priser.

Disclaimer: Jeg er også villig til at sælge et af mine sæt, og jeg har også lidt hardware og bækkener jeg ville kunne skille mig af med.
                   Se min grej-beskrivelse hvis det kunne have interesse

Redigeret af Henrik H.
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej. Tak for jeres svar og input. Jeg endte med at købe superstar sættet. Men til en noget lavere pris. Umiddelbart lyder sættet ganske ok. Selv med fabriksskind på. Så glæder mig til at få smidt nogle ordentlige skind på. Bækkenerne er ikke noget vildt prangende. Men så er der da noget at slå på, indtil finansen rækker til drømme bækkenerne. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tillykke med sættet. 

Billederne på dba-annoncen var ikke super... så jeg havde svært ved at se hvilken farve kedlerne er. (det er selvfølgelig ligegyldigt for lyden... men der skal også være noget for øjnene)  Måske du vil tage nogle gode, klare billeder og ligge op her. (er det måske Burgundy?)

Og ja, du kan sagtens få kedlerne til at synge fedt - med gode skind og stemt godt. Det er forholdsvis tynde kedler i birk, med moderne 45 graders kanter. Kedlerne hænger frit på starclassic rims, så det skulle give fri resonans.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for det. Kender ikke navnet på finishen. Men den er ganske lækker. Jeg vil tage nogle billeder og ligge op på : mit nyeste grej. Jeg kæmper lidt med stemningen lige pt. Det er længe siden jeg har gjort det sidst. Indtil videre er 1 ud af 4 tommer tilfredsstillende.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu