Dagens tip: byg-selv diffusor til studiet/øvelokalet


henrikrathje

Recommended Posts

En diffusor er modsat dæmpning og absorbers ikke til for at dæmpe eller fjerne noget.. de sørger for, hvis de fungerer, at hårde/stærke frekvenser (typisk lav mellemtone til lav diskant) brydes i diffuse bølger (kan opleves som fase korrigering) og dermed undgås grim flutter og hård lyd i lokalet. Især omkring BD og toms gør det nytte

Jeg har testet et par men endte med at bygge en selv. Bygger nok flere.. for skidtet virker sgu!

Denne side er super genial til at beregne mål på din diffusor afhængigt af hvilke frekvenser du ønsker at påvirke.
http://www.acoustic.ua/forms/SchDiff_out.en.html

Min førstes mål er vedhæftet. Effektiv range 375-1825 hz.. men tar rigtigt ved omkring 450-500 hz.
Jeg havde en tom plads på væggen så valgte at lade den være 120 cm høj, og den er ca. 70 cm bred. Jeg byggede min i 3 mm MDF. Billigt og hårdt nok, men vil anbefale 3-4 mm birk i stedet. Dyrere men meget nemmere at arbejde med!

Så det kan bygges for 4-500 kr. En købe i samme kval koster nemt 2-3k.

Hvordan virker den så.. jamen den bryder modfasen på de grimme frekvenser der var omkring 400-1500 hz som gav en tynd og hård lyd i bd og gulvtoms.. det kan sammenlignes med når en tom er i modfase til OH.. så blir den tynd og hård.. det virker!

Den skal opsætte min. 1 m fra trommerne.. gerne 2-3m væk om muligt. Min er ca. 1,5 m væk.
Min er ikke 100% præcis.. der er et par mm off ind imellem.. men SÅ nøje behøver den ikke være for at virke.

Bemærk at antalle af celler ikke ændrer på frekvens reaktionen, men udelukkende øger effekten da den bliver bredere. Så har du plads så er det fint med flere i "diffuse order" .. hvis du undrer dig over hvilke tal man kan vælge, så er det primtal :-).. og der er noget avanceret matematik bag det. Dont mess with it, just follow the instructions :-)

bemærk at højden ikke er så vigtig.. bare dybeste celle kan være der seføli. Min bagplade er bund i dybeste celler.. så fylder den mindst.

2020-06-11 10_49_00-Schroeder diffuser calculations - Brave.png

Redigeret af henrikrathje
  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Hej MIkas..

Jeg gjorde det ud fra nogle test optagelser af trommer.
Jeg gik så ind bagefter og EQ sweepede mig frem til hvilke frekvenser i mellemtonen jeg syntes var lidt grimme/forhøjede.. og de lå typisk ml. 500 og 1000 hz

Så gik jeg på nettet og nørdede. Og fandt frem til at det vist var ret normalt. Så tog jeg chancen og brugte en weekend på at bygge den. Og det virkede sgi.

Man kan også gøre det at lave en udmåling af ens lokale. En måle mic og et program til det kan ofte gøre det. Men jeg havde ikke lige nogen af delene og ville ikke bruge penge på det før jeg vidst om det virkede.

Det virkede :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 10 måneder senere...

Hejsa

jo det vil også virke der... men du skal nok lege mere med placeringen..

buet væg gør ikke så meget.. så ville jeg bare sætte den lidt højere så den peger ned på trommerne...ELLER bukke beslagene du hænger den i, så den hænger i lod.. ulempen der er at den tar lidt gulvplads.. men man kan jo stille noget "rod" bag ved: win win? :-)

husk at beregne dine frekvenser med linket.

og brug noget stivere end MDF ;-)... det virker men føj det er svært at lave pænt når det er så tyndt.



 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu