Renovering af 12" Ludwig tam


søs

Recommended Posts

Så fik jeg min debut - hvad angår at afkorte tromme-kedler. Har en Ludwig tam med mål 12" x 11" - som passer til mit 80'er Ludwig trommesæt, hvor den anden tam er 10" x 9". Så jeg tænkte, at det måtte være muligt at ændre 12"-tammen til også at være 9" dyb.
 
Heldigvis har vi et lille træ-værksted på mit arbejde med en god overfræser. Så jeg tog derind - og kreerede denne stander, som overfræseren kan sidde i. Lidt snilde - lidt gaffetape på kontakten - og det kører. Plus jeg har set, hvordan Henrik Rathje arbejder.
 
Nu er begge tammer 9" dybe - og det blev desværre nødvendigt at "luse" de eksisterende huller til for at få samme afstand fra lugs til reifen - men heldigvis ses det ikke. Ganske vist er 12" tammen med 2 x 8 lugs - men det kan nok ikke ændres, uden det bliver synligt.
 
Til gengæld lyder 12" tammen stadig svinefedt - selv med de gamle skind. Der er bestilt nye skind til levering i næste uge.
 
1. billed:
Standeren, jeg måtte lave for at kunne spænde overfræseren fast.
 
2.billed:
Gaffa-tape på kontakten - og overfræseren kører konstant. Nok ikke lovligt - men det virker ..!
 
3. billed:
Første "gennemkørsel" med jernet, som jeg benyttede til at lave kanter. Det havde ikke helt vinkel nok, så jeg lavede et mobilt land (den løse bund) - som kunne hæves / gøres mere skrå efter behov. Så kanterne blev efterhånden, som de skulle.
De 8 huller - på billedet øverst - blev "luset" af med små dybler, trælim og sort farve yderst, da de ikke skal bruges mere.
Til slut brugte jeg et lille jern, der kunne runde den udvendige kant, så kanterne i begge ender af kedlen blev ens.
 
4. billed:
Det - næsten - færdige resultat. Der mangler nye skind på 12" tammen - og en Gibraltar tam-holder på 10" tammen. (magen til den på 12"eren). De dele er bestilt!

IMG_0300-small.jpg

IMG_0301-small.jpg

IMG_0302-small.jpg

 

IMG_0305-small.jpg

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Det ser virkelig godt ud - flot arbejde!!

Jeg har også kortet en del trommer ned efterhånden, men foretrækker at bruge en fuldt analog håndsav. Det kræver mindre forberedelse, og mit temperament (og min pengepung) kan bedre forliges med en langsommere og sikrere måde, hvor et uopmærksomt øjeblik ikke kan koste et dybt hak i kedlen…

Hvad kanterne angår er det ret simpelt at montere fræseren på undersiden af en vandret plade, lave et hul hvor fræsejernet kan gå igennem, og så bruge et 45 graders jern med styrehjul som stikker op gennem pladen og kan højdejusteres vha fræserens indbyggede afstandsdims. Det er ret nemt og hurtigt at arbejde med. Men hvad, hvis det blev som du ville have det er alt jo skønt :-)

 

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også skåret nogle trommer ned på et tidspunkt. For at lave et café sæt. Trommen på billedet er 22" x 9½".

Jeg benyttede også overfræser, både til at skære ned, men også til at lave kanter. Netop på den måde som Hasse beskriver.

IMG_9667_Small.thumb.jpg.d39441a221007c83db6e27078e7cf4bc.jpg

Dit arbejde ser pænt ud - det er godt gået.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, jeg tænker også sagtens, man kan have overfræseren stikkende op nedefra. Jeg lavede mit setup, som jeg har set, Henrik Rathje gjorde til de TS-dage, jeg har deltaget i. Det virker rimeligt nemt, synes jeg.

Nu ved jeg, hvordan det kan gøres - så på et tidspunkt vil jeg nok korte begge hænge-tammer ned til 8", som de normalt har i mere "moderne" sæt. Det er stadig lidt højt for mig med 9" tammer ovenpå en 22" stortromme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu