Mine trommesæt gennem tiderne


søs

Recommended Posts

Der er godt nok stille herinde - gad vide, hvor længe Gunnar bliver ved. Nå, men indtil da, synes jeg da, at vi skal have lidt gang i den igen.
 
Har samlet en lille collage af de trommesæt, jeg har ejet gennem tiden. Kunne være sjovt, hvis andre følger op og viser deres ....
 
1. Blåt Pearl Fiberglass årg. 1975 (ejet 76-78)
2. Hvidt Ludwig årg. 1978 (ejet 78-80)
3. Natural Ludwig årg. ca. 1980 (ejet i 80'erne)
4. Mahogny Ludwig årg. ca. 1973 (ejet i 90'erne)
5. Sort Premier APK årg. ca. 1995 (ejet i 00'erne)
6. Hvidt Premier Club årg. ca. 1980 (ejet i 10'erne)
7. Sort Ludwig årg. ca. 1985 (ejer nu)
8. Rathje Drums årg. 2016 (ejer nu)

Trommer gennem tiden med tal.jpg

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Hej SØS...

Det er godt nok lang tid siden, og der er ikke den store "aktivitet  på TS" som der var i gamle dage.

Men et sjovt indlæg med gamle trommer. Som vi vist har talt om, startede vi på gamle Pearl trommer. Jeg på et Pearl Thunder King fra 1974, i blå perlemor, og du var skridtet videre i Pearl Proff.  med fiber kedler. Det var topklasse den gang. 45 år efter genfinder jeg mit gamle sæt - Helt magen til   via DBA.  samme størrelse . 20-12-13-16 og lilletromme, med klistermærke fra samme trommebutik, hvor jeg købte mit sæt. Det var Drum Clinic på HC. Ørstedsvej på Frederiksberg. Pris ca. 3200 kr.  med stativer og papbækkener.....

Iøvrigt har jeg også et Pearl Fiber Glass i Satin Blue - der nu er sat til  salg på DBA, hvis du også har lyst til  at gen-opleve nostalgien fra ungdommen.🙂

 

Hillsen Jørgen M. 

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

....  har med vilje ikke vedhæftet fotos, idet jeg nok  har  haft 50 trommesæt gennem huset, og stadig har en del....

Både gamle danske trommer, som der er brugt meget tid på at finde og restaurere sammen med vort gamle  medlem  " EFA", der var forfatter til  bogen on Gamle Danske trommer. Så danske trommer  som: Madsen, L-WAR, CALO er absolut en spændende historie 

Det ældste sæt jeg har er Tysk messingtromme sæt, med lilletromme og stortromme, samt  med kombineret stortrommepedal  og  LOW-Hat. kaldet en  "Flemmingmaskine."

I lilletrommen er der anført Randers 1904 og Stortromme 1910. Sættet var oprindelig brugt ved  Dragonregimentet  af H. Fulling,  hvis søn var den  kendte trommelærer H.N. Fulling. Trommerne har senere været brugt i Danse orkester.... nærmest en museumsgenstand.

Har trommer fra England,  USA, Tyskland, Tjekkoslovakiet, Frankrig (Orange og ASBA), samt Østen /Japan.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jørgen Mains!
Det er godt nok længe siden! - Ja, kan godt huske, vi snakkede om Pearl fra 70'erne. Det, du har til salg på DBA, er fuldstændig magen til det, jeg havde - med de der mærkelige tam-holdere, der lidt levede deres eget liv. Jeg kunne aldrig få tammerne til at sidde helt rigtigt - og når man så endelig fik dem placeret bedst muligt, faldt det fra hinanden. Et lille billed fra et spillejob i 76-77, hvor de anes.

Nu har jeg "kun" de der 80'er Ludwig 22-10-12-16 og Rathjes 20-10-12-14 - begge i sort. Kunne være sjovt at have de gamel Pearl igen - men jeg vil nok ikke få dem brugt.

Det ku' være sjovt at mødes igen - men desværre er TS-dage vist historie ....

Run On 4 (2).jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen.

 

Tomholder systemet er de seks-kantede pinde med kuglehoved og 4  spændeskruer ind på kuglen. Jeg har ikke oplevet at  det faldt fra hinanden. Men enig - det er lidt bøvlet at på det finjusteret, pga. de 4 skruer der skal spændes. Afløseren Pearl Uni-lock, er nemmere og mere præcis.

Jeg syntes at disse sæt og spec. farverne - satin rød - blå, guld og sølv er fede.  Og jeg sælger det kun fordi jeg har fået et andet ROGERS vintage rocksæt, der kræver mere plads.

 

Jeg syntes du skal købe det  :-), og så kan vi jo mødes ved Storebæltsbroen (på Sjællands siden)  ved overdragelse. Det er jo nostalgi, og du skal nok bruge det. 

...Jeg syntes selv det var sjovt at spille på det gamle Pearl Thunderking - og selv om det var lidt spinkelt i Tomholder og stativer, havde jeg nu en helt anden tilgang til  sættet efter de mange år....

Hilsen Jørgen

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...
På 26.6.2022 den 20:14 , søs skrev:
Der er godt nok stille herinde - gad vide, hvor længe Gunnar bliver ved. Nå, men indtil da, synes jeg da, at vi skal have lidt gang i den igen.
 
Har samlet en lille collage af de trommesæt, jeg har ejet gennem tiden. Kunne være sjovt, hvis andre følger op og viser deres ....
 
1. Blåt Pearl Fiberglass årg. 1975 (ejet 76-78)
2. Hvidt Ludwig årg. 1978 (ejet 78-80)
3. Natural Ludwig årg. ca. 1980 (ejet i 80'erne)
4. Mahogny Ludwig årg. ca. 1973 (ejet i 90'erne)
5. Sort Premier APK årg. ca. 1995 (ejet i 00'erne)
6. Hvidt Premier Club årg. ca. 1980 (ejet i 10'erne)
7. Sort Ludwig årg. ca. 1985 (ejer nu)
8. Rathje Drums årg. 2016 (ejer nu)

Trommer gennem tiden med tal.jpg

Hej Søs

Ja, det er et godt spørgsmål 😆

Sjovt at se dine gamle sæt! Må vi høre hvilket af dem du så har været/er gladest for? 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 2.8.2022 den 22:15 , Dr.Mains skrev:

Hej SØS...

Det er godt nok lang tid siden, og der er ikke den store "aktivitet  på TS" som der var i gamle dage.

Men et sjovt indlæg med gamle trommer. Som vi vist har talt om, startede vi på gamle Pearl trommer. Jeg på et Pearl Thunder King fra 1974, i blå perlemor, og du var skridtet videre i Pearl Proff.  med fiber kedler. Det var topklasse den gang. 45 år efter genfinder jeg mit gamle sæt - Helt magen til   via DBA.  samme størrelse . 20-12-13-16 og lilletromme, med klistermærke fra samme trommebutik, hvor jeg købte mit sæt. Det var Drum Clinic på HC. Ørstedsvej på Frederiksberg. Pris ca. 3200 kr.  med stativer og papbækkener.....

Iøvrigt har jeg også et Pearl Fiber Glass i Satin Blue - der nu er sat til  salg på DBA, hvis du også har lyst til  at gen-opleve nostalgien fra ungdommen.🙂

 

Hillsen Jørgen M. 

Det er sjovt - Drum Clinic på Frederiksberg, dén butik har jeg alligevel aldrig hørt om før - hvad ved du om den?

Link til kommentar
Del på andre sites

På 19.8.2022 den 09:47 , Gunnar Kristiansen skrev:

Hej Søs

Ja, det er et godt spørgsmål 😆

Sjovt at se dine gamle sæt! Må vi høre hvilket af dem du så har været/er gladest for? 

Det fedeste sæt, jeg har ejet - er nok det der Mahogny Ludwig årg. ca. 1973, som jeg ejede i 90'erne. Der var enorm bund i de store kedler - og de sagde bare godt. Men mageligheden overvandt mig - og jeg skiftede til mere "normale" størrelser, så jeg nemmere kunne nå rundt på sættet.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 20.8.2022 den 22:23 , søs skrev:

Det fedeste sæt, jeg har ejet - er nok det der Mahogny Ludwig årg. ca. 1973, som jeg ejede i 90'erne. Der var enorm bund i de store kedler - og de sagde bare godt. Men mageligheden overvandt mig - og jeg skiftede til mere "normale" størrelser, så jeg nemmere kunne nå rundt på sættet.

Det er jo nok også noget med et lydideal der skifter lidt igennem tiden. For nogle år siden (jo nok snart 20!) ville alle have 24" eller 26" stortrommer - det kunne ikke blive for stort. Dén trend har da ligesom lagt sig igen kan man sige ☺️

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...
På 22.8.2022 den 07:54 , Gunnar Kristiansen skrev:

Det er jo nok også noget med et lydideal der skifter lidt igennem tiden. For nogle år siden (jo nok snart 20!) ville alle have 24" eller 26" stortrommer - det kunne ikke blive for stort. Dén trend har da ligesom lagt sig igen kan man sige ☺️

Tjo - for mit vedkommende var det mere et spørgsmål om økonomi dengang. Fik tilbud om omtalte komplette 1973'er Ludwig 24/13/14/16/18 med originale Ludwig stativer + en Supraphonic 14x5 til den vanvittige pris af 3500 kr. i 1992 af en mand i Silkeborg - det kunne jeg ikke stå imod (hvilket jeg vist tidligere har fortalt ...??)


Men jeg blev meget glad for sættet, der blev brugt alle steder - fra private fester i små forsamlingshuse - til store telt- og halballer (og derudover til hjemmelavet rock i øvelokalet).
Fik aldrig klager over, jeg spillede for højt!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 måneder senere...
På 20.8.2022 den 22:23 , søs skrev:

Det fedeste sæt, jeg har ejet - er nok det der Mahogny Ludwig årg. ca. 1973, som jeg ejede i 90'erne. Der var enorm bund i de store kedler - og de sagde bare godt. Men mageligheden overvandt mig - og jeg skiftede til mere "normale" størrelser, så jeg nemmere kunne nå rundt på sættet.

Bent Robdrup Johansen har haft dette fede sæt til salg et godt stykke tid. Til sidst ku' jeg ikke nære meg - og bød på det.

Så nu er jeg igen ejer af 3-ply Ludwig i de rigtige størrelser 24-13-14-18.

Ludwig 24.jpg

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

På 4.2.2023 den 14:23 , søs skrev:

Bent Robdrup Johansen har haft dette fede sæt til salg et godt stykke tid. Til sidst ku' jeg ikke nære meg - og bød på det.

Så nu er jeg igen ejer af 3-ply Ludwig i de rigtige størrelser 24-13-14-18.

Ludwig 24.jpg

Tillykke med det - det ser godt nok velholdt ud! Hvornår er det fra?

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Gunnar Kristiansen skrev:

Tillykke med det - det ser godt nok velholdt ud! Hvornår er det fra?

Serienumrene har 7 cifre - hvilket vist ikke var så brugt i 70'erne. Bd er: 1365476 - 13" er: 1365483 - 14": 1365624 - 18": 1357615.
Så vidt jeg kan se på nettet, må de være fra 1977-78 - men så undrer det mig, de er 3-lags med forstærkningskanter.
Jeg købte et helt nyt Ludwig-sæt i 1978 - de var 6 lags uden forstrærkningskanter. Ludwig er generelt svære at greje!

Link til kommentar
Del på andre sites

På 9.2.2023 den 17:20 , søs skrev:

Serienumrene har 7 cifre - hvilket vist ikke var så brugt i 70'erne. Bd er: 1365476 - 13" er: 1365483 - 14": 1365624 - 18": 1357615.
Så vidt jeg kan se på nettet, må de være fra 1977-78 - men så undrer det mig, de er 3-lags med forstærkningskanter.
Jeg købte et helt nyt Ludwig-sæt i 1978 - de var 6 lags uden forstrærkningskanter. Ludwig er generelt svære at greje!

Hvor slår du egentlig de numre op henne?

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu